بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
اگر متوجه شده‌ايد که خيلي زود لب‌هايتان خشک مي‌شود و زبانتان به کامتان مي‌چسبد وقت آن رسيده دست از کار بکشيد و جرعه‌اي آب بنوشيد.
تدبیر24: آب! مايعي که بدون آن حيات معنا ندارد. ترکيب اصلي خون، لنف و عرق است و حجم بالايي از بدن را تشکيل مي‌دهد. به اين ترتيب که فضاي مابين سلول‌ها و همچنين داخل آن‌ها را اشغال کرده و در تمام عکس‌العمل‌هاي شيميايي بدن، حفظ و کنترل دماي بدن، تنظيم فشارخون، دفع توکسين‌ها يا همان سموم بدن شرکت دارد و براي حفظ رطوبت چشم‌ها و روغن‌کاري مفاصل لازم و ضروري است.

نقش اين مايه‌ي حيات در فعاليت سلول‌هاي عصبي مغز غيرقابل‌انکار است. به همين دليل کسي که بدنش دهيدراته شده يعني دچار کم آبي جدي شده باشد به سختي مي‌تواند تمرکز کند و قدرت تفکر و جهت‌يابي خود را از دست مي‌دهد. حتماً مي‌دانيد که بدن ما از طريق تنفس و تعريق آب نسبتاً زيادي از دست مي‌دهد.

براي همين لازم است که از طريق نوشيدن آب و مصرف مواد غذايي آبدار نيازهاي آن تامين شود. حالا هم تابستان است و گرماي بي‌امان بيش از پيش آب بدن را تبخير مي‌کند و اگر به فکر جبران مافات نباشيد بدنتان با مشکل مواجه خواهد شد. در اين مطلب علائمي که نشان مي‌دهند شما به اندازه‌ي کافي آب مصرف نمي‌کنيد را بازگو مي‌کنيم.

دهانتان مدام خشک است
اگر دهانتان مدام خشک مي‌شود احتمالاً به اين دليل است که به ميزان کافي آب ميل نمي‌کنيد. اگر متوجه شده‌ايد که خيلي زود لب‌هايتان خشک مي‌شود و زبانتان به کامتان مي‌چسبد وقت آن رسيده دست از کار بکشيد و جرعه‌اي آب بنوشيد. البته بايد بدانيد که مصرف برخي داروها نيز باعث خشکي دهان مي‌شوند. براي همين احتمال دارد خشکي مداوم دهانتان به دليل عوارض جانبي داروهاي مصرفي‌تان باشد. سعي کنيد مايعات بيشتري مصرف کنيد تا مشکلتان رفع شود.

احساس تشنگي امانتان را بريده
مشخص است که موقع تشنگي بايد آب خورد؛ اما حواستان باشد تشنه شدن علامت اين است که شما به اندازه‌ي کافي آب نمي‌خوريد. در واقع نبايد کار به جايي برسد که تشنگي هلاکتان کند و بعد به سراغ آب برويد. توجه داشته باشيد احساس تشنگي شديد نشان‌دهنده‌ي اين است که بدنتان در حال دهيدراته شدن است؛ يعني آب کم آورده است.

بدانيد که احساس تشنگي مداوم مي‌تواند علامت ابتلا به ديابت نيز باشد. به طور مرتب آب بخوريد تا کارتان به تشنگي زياد نکشد؛ اما اگر تغييري در وضعيتتان ايجاد نشد به پزشک مراجعه کنيد.

احساس خستگي مداوم مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي اين باشد که به ميزان کافي آب نمي‌خوريد. اگر در طول روز مدام خواب‌آلوده هستيد و دلتان مي‌خواهد چرت بزنيد احساس خطر کنيد. چون بدن ما از اين شيوه يعني خوابيدن، براي کُند کردن فعاليت‌هايش استفاده مي‌کند تا آب بيشتري در خود ذخيره کند

آبسردرد رهايتان نمي‌کند
سرتان بي‌دليل تير مي‌کشد؟ احتمالاً بدنتان اين پيغام را مخابره مي‌کند که نياز به آب بيشتري داريد. مغز نيز مانند تک‌تک اعضاي بدن، براي گذران اموراتش به آب نياز دارد. وقتي نيازش تامين نشود ساز مخالف مي‌زند و سرتان درد مي‌گيرد. هميشه يک شيشه آب دم دستتان بگذاريد و جرعه‌جرعه بنوشيد. احتمالاً با همين کار ساده مشکلتان رفع خواهد شد و نگراني‌تان از بابت ميگرن رفع خواهد شد.

رنگ ادرارتان تيره شده است
شايد کمي عجيب باشد اما زماني که رنگ ادرار عوض شده و زرد تيره مي‌شود، بدن اين زنگ خطر را به صدا در آورده است که به ميزان کافي آب ميل نمي‌کنيد. حواستان به رنگ ادرارتان باشد و قبل از اينکه رنگ آن تيره شود و بدتر از آن به قهوه‌اي بزند آب بيشتري مصرف کنيد. رنگ تيره‌ي ادرار مي‌تواند گوياي اين باشد که بدن بياباني شده است. بايد بدانيد که يبوست و حتي عفونت ادراري نيز مي‌تواند از علائم ديگر کم آبي بدن باشد. پس تا مي‌توانيد آب و مايعات مفيد از جمله آب ميوه‌هاي طبيعي ميل کنيد.

در طول روز مدام چرت مي‌زنيد
احساس خستگي مداوم مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي اين باشد که به ميزان کافي آب نمي‌خوريد. اگر در طول روز مدام خواب‌آلوده هستيد و دلتان مي‌خواهد چرت بزنيد احساس خطر کنيد. چون بدن ما از اين شيوه يعني خوابيدن، براي کُند کردن فعاليت‌هايش استفاده مي‌کند تا آب بيشتري در خود ذخيره کند. خودتان را به طور مرتب به يک ليوان آب خنک مهمان کنيد تا هشيارتر شويد و خواب از سرتان بپرد.

دنيا دور سرتان مي‌چرخد
البته که دنيا سر جايش هست و اين سر شماست که گيج مي‌رود. سرگيجه و احساس منگي جزو علائم ديگر کم آبي بدن است. ريه‌هاي شما نياز به آب کافي دارند تا به درستي به وظايفشان عمل کنند. اگر بخش خارجي ريه‌ها خشک شوند تنفس دچار مشکل خواهد شد؛ يعني به سختي نفس خواهيد کشيد. در اين صورت نيز ميزان اکسيژني که به مغز مي‌رسد کاهش پيدا مي‌کند. در نتيجه مغز نمي‌تواند عملکرد درستي داشته باشد و دنيا دور سرتان خواهد چرخيد. اگر مي‌خواهيد از اين احساس ناخوشايند خلاص شويد به طور مرتب آب بنوشيد.

وقت و بي‌وقت گرسنه‌تان مي‌شود
شنيده‌ايد که گاهي وقت‌ها بدن احساس گرسنگي و تشنگي را قاطي مي‌کند؟ بله! وقتي به ميزان کافي آب ننوشيد بدنتان تصور مي‌کند گرسنه است درحالي‌که شما تشنه هستيد. اين توصيه بيشتر به افرادي که قصد لاغري دارند داده مي‌شود؛ اما اگر شما هم وقت و بي‌وقت گرسنه‌تان مي‌شود بهتر است قبل از غذا خوردن يک ليوان آب ميل کنيد. اگر چند دقيقه بعد صداي قار و قور شکمتان خوابيد معني‌اش اين است که تشنه‌تان بوده نه گرسنه! به بدنتان اعتماد کنيد و سيگنال‌هايش را درست رمزگشايي کنيد.

مدام گرمازده مي‌شويد
گرمازدگي نيز يکي از آن دست مشکلات آزاردهنده و حتي خطرناک است. بايد بدانيد که بدن ما از آب براي خنک کردن خود استفاده مي‌کند به اين ترتيب که ارگان‌هاي داخلي را به خصوص بعد از يک فعاليت جسمي شديد، در دماي مطلوب نگه مي‌دارد. زماني که آب کافي به بدن نرسد، بخش خنک‌کننده‌ي داخلي به درستي به وظايف خود عمل نمي‌کند و در نتيجه شما احساس گرماي شديد مي‌کنيد، نبضتان تندتر مي‌زند يا گرمازده مي‌شويد.

اين وضعيت حتي گاهي به شرايط بسيار خطرناک نيز منجر مي‌شود. توجه داشته باشيد علاوه بر اين‌ها، کم آبي بدن مي‌تواند باعث بروز علائم ديگري مانند تب، سياهي رفتن چشم، گودي زير چشم، سردي و رنگ‌پريدگي پوست، خشک شدن اشک و کلي مشکل ريز و درشت ديگر شود. پس در هواي گرم و حين کار يا ورزش حتماً به طور مداوم آب بنوشيد تا بدنتان دچار کمبود آب نشود.

بدانيد که يبوست و حتي عفونت ادراري نيز مي‌تواند از علائم ديگر کم آبي بدن باشد. پس تا مي‌توانيد آب و مايعات مفيد از جمله آب ميوه‌هاي طبيعي ميل کنيد.

خشکي پوست ربطي به آب خوردن ندارد
يک باور رايجي بين مردم شکل گرفته است که خشکي پوست نتيجه‌ي کمبود آب است. به باور عموم نوشيدن آب زياد باعث جواني و شادابي بيشتر پوست مي‌شود؛ اما نتايج پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهد که ميزان آب مصرفي تأثيري در طراوت پوست ندارد. براي همين اگر پوستتان خشک است لازم نيست خودتان را به آب ببنديد چون تغيير چنداني ايجاد نخواهد شد. خشکي پوست نتيجه‌ي تعداد غدد سبابه و ميزان عملکرد آن‌ها و عوامل بيروني مانند آب و هوا و استفاده از محصولات آرايشي بهداشتي مي‌باشد.

البته حواستان باشد اگر به ميزان کافي آب ننوشيد و بدنتان تبديل به يک برهوت خشک شود بدون شک پوستتان هم آسيب خواهد ديد. به عقيده‌ي محققان مصرف ميوه و سبزيجات که سرشار از آب و مواد مغذي (به خصوص ويتامين‌هاي A،E و C) هستند بيشتر از نوشيدن آبِ خالي باعث طراوت و شادابي پوست مي‌شود. پس هر 4 تا 5 ساعت يک‌بار ميوه‌هاي مختلف ميل کنيد.

اگر اهل نوشيدن زياد آب معدني هستيد نيز بدانيد که اين آب‌ها به دليل نداشتن فلورايد باعث آسيب‌پذير شدن دندان‌ها شده و امکان پوسيدگي آن‌ها را بالا مي‌برند. آب لوله‌کشي حاوي اين عنصر استحکام بخش استخوان‌ها و دندان‌ها مي‌باشد و به همين دليل براي سلامت دندان‌ها بهتر از آب معدني است. اگر عادت به نوشيدن اين آب‌هاي داخل بطري داريد به هنگام خريد، محصولاتي را انتخاب کنيد که حاوي فلورايد باشند و حتماً از خميردندان‌هايي استفاده کنيد که حاوي اين عنصر هستند.

توجه توجه
در حالت کلي، بدن انسان به ازاي هر کيلوگرم وزن به 30 ميلي‌ليتر آب نياز دارد که بايد به طور روزانه با نوشيدن آب و مصرف مواد غذايي سرشار از آب تامين شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها