بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
‌به گفته یک محقق بیابان‌زایی، افزایش ریزگردها، شیوع انواع بیماری‌ها، برهم‌خوردن تنوع زیستی، فرسایش بادی و خاکی، نابودی اراضی کشاورزی و کاهش شدید منابع آبی از اصلی ترین پیامدهای خشکیدگی جنگل‌های زاگرس است.
تدبیر24: یحیی خداکرمی گفت: بروز تغییرات اقلیمی و شرایط اکولوژیکی نامناسب در سال‌های اخیر به همراه نحوه بهره‌برداری سنتی و نامناسب از منابع جنگلی، حضور بیش از حد دام در عرصه‌های جنگلی، عدم زادآوری، همچنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی در مناطق حوزه زاگرس موجب ناپایداری و شکنندگی زیست‌بوم‌های طبیعی شده است.

‌کارشناس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: پدیده خشکیدگی جنگل‌های بلوط غرب در چند استان زاگرس‌نشین ازجمله استان کرمانشاه یکی از پیامدهای برهم خوردن تعادل زیست‌محیطی است.

این محقق کرمانشاهی معتقد است: بروز پدیده خشکیدگی علاوه بر ایجاد مسائل و مشکلات زیست محیطی در سطح منطقه‌ای، ملی و جهانی منجر به بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد که بازده نهایی آن گسترش پدیده بیابان‌زایی، افزایش ریزگردها، شیوع انواع بیماری‌ها، برهم‌خوردن تنوع زیستی، فرسایش بادی و خاکی، نابودی اراضی کشاورزی، کاهش شدید منابع آبی وهیدرولوژیکی و درنهایت ایجاد بحران امنیت بهداشتی و غذایی به خصوص برای استان‌های غرب کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه همگام با سایر استان‌های دچار بحران، فعالیت‌های مختلفی پیرامون شناسایی علل و عوامل اصلی بروز پدیده خشکیدگی در سطوح اجرایی و تحقیقاتی در حال انجام است، گفت: در این ارتباط شناسایی و پهنه‌بندی عرصه‌های جنگلی خشک شده توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی به اجرا در آمده و مناطق آلوده شناسایی و مشخص شده است.

کارشناس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: شناسایی آفات و بیماری‌های موجود به‌عنوان عوامل ثانویه از دیگر کارهایی است که انجام شده است.

وی گفت: در مرحله بعد بر اساس نظرات سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در مناطق آلوده برنامه‌های بهداشتی قطع درختان خشکیده آلوده به آفات و بیماری‌های قارچی و نابودی پایه‌های آلوده در حال اجرا‌ست.

این کارشناس ارشد جنگل شناسی و اکولوژی احداث بانکت در عرصه‌های دچار خشکیدگی برای جمع‌آوری و ذخیره بیشتر بارش‌های سالیانه را از جمله اقدامات دیگری دانست که در برخی مناطق به اجرا در آمده است.

به گفته خداکرمی، کاستن از فشار بهره‌برداری بی‌رویه از عرصه‌های جنگلی و مرتعی، جلوگیری از احداث چاه‌های عمیق کشاورزی، کاهش تعداد چاه‌های عمیق موجود، تغییر شیوه آبیاری، بازنگری در کشت و توسعه محصولات کشاورزی که آب زیادی را مورد مصرف قرار می‌دهند مانند ذرت‌، همچنین جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که به نظر می‌رسد در جلوگیری از گسترش پدیده خشکیدگی موثر و مفید باشند.

وی افزود: مهم‌ترین اقداماتی که برای کنترل و مهار پدیده خشکیدگی زاگرس صورت گرفته تشکیل کمیته فنی- مشورتی زوال بوم‌سازگان جنگلی زاگرس است که در حال تدوین نهایی برنامه راهبردی زوال بوم‌سازگان زاگرس است.

به گفته خداکرمی این برنامه راهبردی حاصل تلاش مجدانه جمعی از صاحبنظران و متخصصان در بخش‌های سه‌گانه اجرا، آموزش و پژوهش است که در محل موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گرد‌هم آمده و آن را تدوین کرده‌اند.

وی تاکید کرد: برنامه راهبردی زوال بوم‌سازگان جنگلی زاگرس شامل مجموعه فعالیت‌های اجرایی، آموزشی و پژوهشی است که در شرایط کنونی برای مدیریت زوال بوم‌سازگان جنگلی زاگرس الزامی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها