بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
در جشن «روز ملی سینما» مطرح شد
معنی ندارد فیلمی که دارای مجوز است و اکران هم شده، توسط «عناصر خودسری» از روی پرده پایین کشیده و وزارت ارشاد هم تسلیم آنان ...

تدبیر24: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جشن بزرگ «روز ملی سینما» با سخنان قاطعانه خود، برآیند نظراتش را در حیطه سینما علنی کرد و پاسخ عملکرد و سخنان برخی گرایش‌های افراطی در داخل و خارج سینما را تلویحا داد. جشن بزرگ سینما با میزبانی حجت‌الله ایوبی جمعه 22 شهریور در تالار آبگینه باشگاه دیپلماتیک با حضور 1200 سینماگر برگزار شد. در این جشن دور میزی که وزیر و معاون سینمایی‌اش نشسته بودند؛ سینماگرانی همچون ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، پرویز پرستویی، محمدمهدی عسگرپور، فرشته طائرپور و احمدرضا درویش حضور داشتند. یکی از مهم‌ترین سخنان وزیر در این جشن درباره مجوزهای ساخت و لزوم اهتمام جدی به قانون بود: «پیش از این هم گفته بودم که وزارت ارشاد وقتی مجوز ساخت یا نمایش فیلمی را صادر می‌کند، باید پای آن بایستد. معنی ندارد فیلمی که دارای مجوز است و اکران هم شده، توسط «عناصر خودسری» از روی پرده پایین کشیده و وزارت ارشاد هم تسلیم آنان شود. تلاش مان بر این است حقوق همه سینماگران را بر مبنای عدالت پیگیری و سعی داریم با همه بدون تنگ‌نظری برخورد کنیم. چون ملاک ما قانون است و من به خوبی می‌دانم که امروز سینمای ایران با چالش‌های زیادی روبه‌روست.» جنتی، ضمن ابراز خرسندی برای بازگشایی «خانه سینما» عنوان کرد: «خوشحالم که بعد از یک‌سال‌ونیم خانه سینما باز شد. می‌بینم همه سینماگران در محیطی گرم کنار هم جمع شده‌اند و این یکی از بهترین ساعات زندگی ماست.»
وزیر ارشاد در سخنانش، حضور افتخار‌آمیز فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های داخلی و خارجی را از نقاط برجسته هنر ایران دانست و کسب جوایز متعدد را نشان از بالندگی سینمای ایران عنوان کرد. او همچنین چالش‌های امروز سینمای ایران را اینگونه معرفی کرد: «ضعف زیرساخت‌ها از جمله تعداد سالن‌های روبه فرسودگی، کمبود تجهیزات و شهرک‌های سینمایی، پایین‌آمدن روزبه‌روز سرانه صندلی‌های سینما، مشکلات اقتصادی کشور، کمبود اعتبارات، ضعف نیروی متخصص در سازمان سینمایی، کمبود امکانات رفاهی و بیمه‌ای، نداشتن توانایی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، ضعف بازاریابی و پخش فیلم‌ها در سطح جهانی و... مشکلاتی است که امروز سینمای ایران با آن درگیر است. دیگر اینکه در سال 1390 مجموعا 13‌میلیون‌و400‌هزارنفر مخاطب در سینماهای‌ کشور داشتیم، در حالی که این رقم در سال 1391 به 9‌میلیون‌نفر رسیده و تاسف‌برانگیز است.» علی جنتی همچنان به اقدامات عاجل مجموعه وزارت خود از جمله تصویب لایحه صنفی در سینما، اعتماد‌سازی در بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاری در سینما و کاهش میزان مالیات اصحاب سینما اشاره کرد. وی اظهار امیدواری کرد: «امیدواریم در سایه تعامل سازنده با محافل بین‌المللی، حضور فیلم‌های ایرانی را در بازارها و شبکه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی گسترش دهیم. البته در این مسیر باید به حقوق مالکیت معنوی فیلم‌ها توجه کرد.»
پرستویی: حق نداریم کار نکنیم
پرویز پرستویی، دومین سخنران این مراسم، ضمن ابراز خوشحالی از بازگشایی «خانه سینما» و اینکه خوشحال‌تر می‌شدم تا غایبان هم در این جلسه شرکت می‌کردند، عنوان کرد: «خوشحالم پس از هشت سال توانستم به این جمع راه پیدا کنم. آقای میرکریمی چند وقت قبل می‌گفتند «من چندسالی است که کار نکرده‌ام.» من به ایشان گفتم من چند سال کار کردم، اما‌ ‌ای کاش کار نمی‌کردم. چون کار کردنم حاصلی جز رنج و توهین و بی‌احترامی نداشت.»
وی با اشاره به شایعاتی که پیرامونش در این چند سال مطرح شده گفت: «شایعه شده بود که پرستویی بازیگری را کنار گذاشته و در روستایش کشاورزی می‌کند. آن زمان که بیشتر در کوه‌پیمایی‌ها آقای ایوبی را می‌دیدم به ایشان گفتم که من از این مساله ابایی ندارم. اما من و امثال من حق نداریم که از سینما کنار بکشیم و کار نکنیم چون با هدف دیگری به سینما آمده‌ایم.»
با‌ هزار توهین
شمشیر تکفیر بالای سرمان می‌چرخاندند
سپس همایون اسعدیان، رییس کانون کارگردانان سینمای ایران، عنوان کرد: «مگر در این چند روز چه اتفاقی افتاده است؟ آیا سیل مخاطب به سینماها هجوم آورده‌اند؟ صندوق بیمه بیکاری افتتاح شد؟ خیر. هیچ معجزه‌ای اتفاق نیفتاده اما حال ما بهتر است. چرا؟» وی ادامه داد: «شاید دلیل این حس خوب، بازشدن در خانه‌مان باشد اما نه. «خانه» فقط نماد همدلی چند‌ هزارنفر سینماگر مظلوم و شریف است. حالمان خوب است چون با ما با احترام برخورد شد. آقای ایوبی وقتی به خانه سینما پا گذاشتید، عصای دست آقای بازیگر شدید اما نه به‌صورت نمایشی. ما حالمان خوب است چون بعد از این چند سال که با‌ هزار توهین، شمشیر تکفیر را بالای سرمان می‌چرخاندند، شما روبه‌روی سینمای نجیب ایران سر فرود می‌آوردید.»
کارگردان «بوسیدن روی ماه» در پایان تصریح کرد که ما هم دغدغه کشورمان را داریم و ما هم مثل شما، دغدغه عزت‌مندی نظام جمهوری اسلامی ایران داریم و این عزت‌مندی، عزت‌مندی ماست.
اشهد ان لا اله الا الله...
سپس فرشته طائرپور، تهیه‌کننده سینما، از روی متنی نگاهش و دردمندی‌هایش را بیان کرد و ضمن ادای شهادتین گفت: «ما از راست می‌نویسیم و شما از چپ... یا شاید هم شما از راست و ما از چپ، فرقی نمی‌کند... مهم این است که خواسته و ناخواسته، مدام در میانه سطر روزگار، به هم می‌رسیم... دقیقا در همان بزنگاهی که میعادگاه هردوی ماست.»
سپس خطاب به ایوبی گفت: «جناب دکتر ایوبی، با همان کلیدی که در به ناحق بسته «خانه سینما» را گشودید، در دهان بدگویان به سینما را ببندید... چنین جفایی با سلامت و ساحت سینمای ملی ایران سازگار نیست.»
حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی نیز پاسخ داد: «امیدوارم دیگر غم در دل هنرمندان ایرانی رخنه نکرده و با این همدلی و شادمانی برای اعتلای سینمای ایران پیش برویم. امیدوارم همه بدانند که سینمای ایران پیشانی پرافتخار فرهنگ این سرزمین است. امیدوارم از این پس هیچ‌گاه نیاز نباشد که هنرمند ما برای اثبات اسلامش، شهادتین بخواند در حالی که همه می‌دانیم که سینمای ایران در سال‌های سخت، خدمات زیادی به این کشور کرده است.»
معاون وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آغاز کارش با سختی‌هایی همراه بوده است، گفت: «برخی از دوستان از اینکه من کار را با سختی و تنش آغاز کردم نگران بودند. به آنها نوید می‌دهم که نگران نباشید. ما راهی را که آغاز کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد تا آرامش را به سینمای کشور بازگردانیم.»
در این مراسم چهره‌هايي مانند نورالدین زرین‌کلک، سیروس الوند، رخشان بنی‌اعتماد، کامبوزیا پرتوی، احمدرضا درویش، محمد بزرگ‌نیا، محمدرضا هنرمند، بهروز افخمی، ابوالفضل جلیلی، مرضیه برومند، محمدعلی سجادی، رضا میرکریمی، محمدرضا اصلانی، محمدعلی طالبی، سیامک شایقی، امیرشهاب رضویان، مهرداد اسکویی، ابوالحسن داوودی، همایون شهنواز، همایون اسعدیان، عبدالحسن برزیده، مهدی فخیم‌زاده، داوود میرباقری، محمدمهدی عسگرپور، علی قوی‌تن، کیومرث پوراحمد، علی‌رضا داودنژاد، محمدحسین لطیفی، سامان مقدم، یدالله صمدی، بهرام عظیمی، روح‌الله حجازی، محمد متوسلانی، شهرام مکری، کیانوش عیاری و ... حضور داشتند.

فرانک آرتا

منبع:روزنامه شرق

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها