بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۶۱۷۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
امروز دفاع از خاتمي ضرورت اصلاح طلبي است. در واقع اصول گرايان بايد بدانند که خاتمي خط قرمز ماست و اجازه تعرض به او را نخواهيم داد و اين شخص پرستي که نهادگرايي است؛ نهاد ملي اصلاحات. ما خاتمي را از آن رو ستايش مي‌کنيم که نماد عقل جمعي اصلاح طلبان و رهبر سياسي يک جريان دموکراتيک است
تدبیر24: «امروز دفاع از خاتمي ضرورت اصلاح طلبي است. در واقع اصول گرايان بايد بدانند که خاتمي خط قرمز ماست و اجازه تعرض به او را نخواهيم داد و اين شخص پرستي که نهادگرايي است؛ نهاد ملي اصلاحات. ما خاتمي را از آن رو ستايش مي‌کنيم که نماد عقل جمعي اصلاح طلبان و رهبر سياسي يک جريان دموکراتيک است.»

اينها بخشي از سرمقاله آخرين شماره هفته نامه « صدا» تريبون حزب کارگزاران سازندگي به قلم محمد قوچاني است.نوشتاري که حاکي از يک پيام خاص براي تمام جريان‌هاي سياسي است.
گروه‌هاي اصلاح طلب بعد از سپري شدن 8 سال از دولت اصلاحات در حال رسيدن به يک وجه اشتراک سياسي به نام « سيد محمد خاتمي» هستند.

خاتمي پيش از اين براي برخي از جريان‌هاي اصلاح طلبي «رهبر» اين جريان و براي گروهي ديگر تنها «رئيس» دولت اصلاحات بود اما بعد از حوادث سال 88 و تغيير فضاي جريان چپ ايران، جايگاه خاتمي نيز تغيير کرد. حصر ميرحسين موسوي و مهدي کروبي و به حاشيه رفتن چهره‌هاي شناخته شده اين جريان بعد از سال 88، خاتمي را به يگانه تکيه گاه اين جريان تبديل کرد.

در اين ميان رفتار سيد محمد خاتمي که حکايت از عقل گرايي بعد از چهار سال پرحادثه براي اصلاح طلبان و حتي اصولگرايان داشت به اين معنا کمک بيشتري کرد. شرکت کردن در انتخابات مجلس نهم، پيام مهمي براي جريان چپ بود که خاتمي از طريق انداختن برگ راي خود در يک شهر کوچک به صندوق، مخابره کرد. اين حرکت حاوي يک پيام مهم بود و آنهم اينکه ما اصلاح طلبان درون نظام هستيم و کسي حق ندارد ما را خارج از نظام فرض کند. اصلاح طلبان حضور خاتمي به عنوان رهبر اصلاحات را به صورت جدي و ملموس در انتخابات سال 92 درک کردند. رهبري که باعث کنار رفتن عارف از انتخابات شد و حسن روحاني توانست به کرسي رياست قوه مجريه تکيه بزند. عارف تنها در صورتي از انتخابات کناره گيري مي‌کرد که خاتمي به او بگويد.

خاتمي که تا قبل از 88 سعي مي‌کرد خود را بيشتر به عنوان رئيس دولت اصلاحات معرفي کند، به خوبي فهميده است که بايد رهبري جريان چپ ايران را به دست بگيرد تا اين جريان از ادبيات سياسي ايران حذف نشود. پيروزي حسن روحاني کمک زيادي به بازسازي جريان اصلاحات کرد تا آنان بتوانند نفس تازه‌اي در فضاي اجتماعي و سياسي بکشند. اصلاح طلبان بعد از ديدن نقش خاتمي در انتخابات 92 و دوران انسداد سياسي در حوادث بعد از 88 فهميدند تنها با ناخدايي خاتمي مي‌توانند از طوفان‌هاي سياسي عبور کنند.

نوشتن نامه به مقام معظم رهبري و آرزوي سلامتي براي ايشان از سوي اصلاح طلبان با امضاي سيد محمد خاتمي به خوبي بيانگر همين معناست. از همين روست که به نظر مي‌رسد جريان چپ ايران براي مجلس دهم نيز به دنبال استفاده کردن از استراتژي رهبري سيدمحمد خاتمي است. اصلاح طلبان مي‌دانند اگر مي‌خواهند به کرسي‌هاي سبز پارلمان برسند محتاج به گردآمدن دور خاتمي هستند. سرمقاله هفته نامه صدا نشان مي‌دهد که کارگزاران که حزب نزديک به هاشمي رفسنجاني است و اعضاي آن در سال‌هاي نه چندان دور هميشه از منتقدان خاتمي بود، نيز اين رهبري را پذيرفته‌اند و به سمتي حرکت مي‌کنند که در کنار ديگر جريان‌هاي اصلاح طلبي قرار بگيرند. طعم خوش وحدت در خرداد 92، به کام اصلاح طلبان نشسته است و دوست دارند آن را در اسفند 94 هم تکرار کنند.

جمع شدن به دور خاتمي، سبب مي‌شود که اصلاح طلبان يک گام جلوتر از اصول گرايان باشند. گامي که مي‌تواند پيروزي آنان را در انتخابات فراهم کند. اصول گرايان همچنان درگير پيدا کردن يک مرکز ثقل براي جمع شدن زير آن هستند. اصول گراياني که در سال‌هاي دور تمام تصميمات خود را بر اساس ريش سفيدي و شيخوخيت مي‌گرفتند اين روزها هيچ اعتنايي به اين روش سنتي خود نمي‌کنند. تمام تلاش‌هاي عقلايي اين جريان سياسي نيز براي تکرار، سمفوني وحدت در جريان اصول گرايي همچنان ناکام مانده است و هرازگاهي صداي ساز ناکوکي از اين سمفوني شنيده مي‌شود که گاهي از قم است و گاهي از تهران.

منبع:روزنامه ابتکار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
1
9
زنده با خاتمی عزیز
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
9
0
این سبقت را کاملاً میتوان در شورای شهر تهران دید
.
.
توهم زدی داداش
زهرا سادات
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
9
1
مرگ بر هر منافقین
مرگ بر مفسدین
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
منطق ناسزا منطق بی سوادان و کوته فکران است و بس
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
8
0
لعنت خدا بر همه فتنه گران و همه حامیان آنها
cccccccccccccccccc
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
2
اف بر شما تندروهای بی ترمز........!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
3
به اصلاح طلب بودنم افتخار ميكنم.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها