بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۶۲۷۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
چرا دیدار روحانی و کامرون یک دیدار تاریخی است؟
چرا دلواپسان توقع داشتند کامرون پس از دیدار با روحانی به حامی پروپاقرص دولت ایران تبدیل شود؟ و چرا حالا که این اتفاق نیفتاده سیاست خارجی دولت را به زیر سوال می برند؟

تدبیر24:سفر روحانی به نیویورک امروز تمام می شود و رییس جمهور ایالت متحده را به مقصد بندرآستاراخان در روسیه ترک خواهد تا در چهارمین اجلاس سران خزر شرکت کند. دومین سفر روحانی اما باز هم سفری با اولین ها در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه بود. سال گذشته در دقایق پایانی ترک نیویورک باراک اوباما در تماسی با روحانی به گفت وگوی تلفنی با او پرداخته بود و امسال نیز دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا خواستار ملاقات با رییس جمهورر ایران شد. دیداری که پس از سخنان کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل بلافاصله از سوی مخالفان داخلی روحانی به ابزار تبلیغاتی برای تخریب دولت بدل شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر24 سال گذشته در جریان نخستین سفر روحانی به نیویورک در مقام رییس جمهور بود که تماس تلفنی و گفت وگو کوتاه روسای جمهور ایران و آمریکا کانون توجه رسانه های جهان را به سمت ایران متمرکز کرد، تماسی که خیلی زود به دستمایه مخالفان برای هجمه به دولت بدل شد و کار تاجایی پیش رفت که پیاده نظام افراطیون با تجمع مقابل خودروی حامل رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد اقدام به هتک حرمت وی کردند. افرادی که بررسی آرشیو تصاویر موجود حاکی از فعالیت برخی از آنها در ستاد انتخاباتی مرکزی یکی از کاندیدای ریاست جمهوری بود و همین موضوع شائبه از پیش برنامه ریزی شدن این اقدام را بیش از پیش کرد.

مدتی بعد، دلشوره به جان همین افراد و دوستانشان افتاد و ناگهان پس از مشاهده پیشرفت های دولتمردان روحانی در سیاست خارجی دلواپس شده و همایش ها برگزار کردند تا اینکه حمایت قاطع مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان هسته ای و نیز بی تفاوتی مردم نسبت به اقدامات آنان این گروه را در ظاهر برای مدتی ساکت کرد و بعد از آن دلواپسان هرازچندگاهی دلشوره شان را علنی اعلام می کردند و دوباره ناپدید می شدند.

در جریان دومین سفر دکتر حسن روحانی به نیویورک نیز باردیگر نزدیکان جبهه پایداری و برخی دیگر دلشان به شور افتاد و دلواپس شدند، به همین دلیل نشستی ترتیب داده و در آستانه ترک تهران به مقصد نیویورک باید ها و نباید های مذاکرات هسته ای را به دولت گوشزد کردند. ماجرای عجیبی که چندان هم از آن استقبال نشد اما بار دیگر نشان داد که چطور آنها که حمایت چهار میلیونی ایرانیان را به همراه دارند از قول مردم برای دولتی خط و نشان می کشند که قریب به 19 میلیون ایرانی به آن و راه و مسلک ریس آن رای داده اند.

پس از شکست این جریان در نشست باید هاو نبایدها، دلواپس ها فاز دیگری را کلید زده و ذره بین به دست دنبال گافی از رییس جمهور کشورشان گشتند تا با مطرح کردن آن دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک را به حاشیه ببرند، اما هوشیاری روحانی و کاروان دولت در سازمان ملل این سناریو را نیز ناکام گذاشت تا اینکه یکی از مهم ترین دیدارهای سال های اخیر سازمان ملل در حاشیه مجمع عمومی این سازمان انجام شد و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا درخواست دیدار با حسن روحانی را مطرح کرده و این موضوع از سوی رییس جمهور نیز مورد پذیرش واقع شد. نخستین دیدار میان رییس جمهور ایران و نخست وزیر بریتانیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شد.

دلواپس ها که هشت سال حضور عجیب و به دور از آداب دیپلماتیک احمدی نژاد در سازمان ملل آب را در دلشان تکان نداده بود ناگهان به لرزه افتاده و در برابر این موضوع واکنش نشان دادند. آنها عمدتا از انتشار خبر این دیدار در رسانه های خود خودداری کرده و در صورت انتشار نیز گذرا از آن عبور کردند. گروهی دیگر از این رسانه ها نیز بلافاصله تحلیل ها و ارزیابی های شتابزده از این دیدار را روی خروجی خود منتشر کرده و از اساس با چنین دیدار مخالفت کردند. تا اینکه ساعاتی پس از این دیدار، دیوید کامرون با سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل طی اظهارتی گستاخانه ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و خواستار تغییر رفتار ایران در برخورد با مردم خود و برنامه هسته ای اش شد.

کامرون در آن سخنان به دیدار تاریخی خود با روحانی نیز اشاره کرد و گفت: «صبح امروز من با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم.»

همین چند کلمه کامرون کافی بود تا دلواپسان و رسانه های بی شمارشان ذوق زده شده و آن را حاصل ضعف سیاست خارجی دولت روحانی بخوانند. برخی دیگر روحانی را به بی تدبیری متهم کرده و گروهی دیگر از اساس دیپلماسی دولت تدبیر و امید را به زیر سوال بردند و ده ها اتهام و خبرسازی دیگر از این دست که ارزش بیان آن در این نوشتار وجود ندارد. اما هیچکدام از این رسانه ها در تحلیل های شتابزده خود اشاره ای به این موضوع نکردند که مگر روحانی چه گفت که کامرون آن را به اختلاف شدید با ایران تعبیر کرد؟

روحانی در دیدار با کامرون چه گفت؟

بر اساس آنچه که از دیدار روز چهارشنبه روحانی با کامرون گذشته، رییس جمهور خطاب به نخست وزیر بریتانیا گفته است: «دولت ایران در پی تعامل سازنده با جهان بر مبنای احترام و منافع مشترک است و نسبت به انگلستان هم علاقمند به ایجاد رابطه خوب و توسعه مناسبات هستیم».

وی با بسان اینکه تجار ایران و انگلستان از دیرباز روابط اقتصادی خوبی داشته اند، بر تسهیل رفت و آمد شهروندان دو کشور تأکید کرد و خواستار ارتقای روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور شد و بااشاره به مذاکرات مفصل ایران و ۱+۵ در خصوص موضوع هسته ای گفت: ما در ایران اراده جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به شکل جامع داریم و در پی فعالیت های صلح آمیز هسته ای در چارچوب NPT هستیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران همواره همکاری شفافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، تصریح کرد: گزارش های بازرسان آژانس نشان می دهد که فعالیت های ایران هیچ گاه انحراف نداشته است.امیدواریم با اراده کشورهای مذاکره کننده دستیابی به توافق جامع محقق شود زیرا هیچ راهی برای حل و فصل مسئله جز تفاهم وجود ندارد. راه تحریم نه تنها ثمری نداشت بلکه به ضرر همه طرفین بود. پایان تحریم و آغاز توافق می تواند به روابط گسترده و پایدار میان طرفین کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه باید از تجربه گذشته برای ساختن آینده استفاده کرد، گفت: همه اعضای NPT باید دارای حقوق مساوی باشند و تبعیض از نظر ما قابل قبول نیست. قرارداد پایدار در سایه احترام به حقوق ملت ها به دست خواهد آمد و تحقیر یک ملت، موفقیت ایجاد نخواهد کرد واگر ۱+۵ انعطاف لازم را داشته باشد در مدت معقول، توافق در دسترس ماست. از فواید آن بنای اعتماد است که می تواند مبنای توسعه همکاری ها در سایر حوزه ها باشد.

روحانی فتوای رهبر معظم انقلاب را بزرگترین تضمین برای عدم انحراف فعالیت های صلح آمیز هسته ای دانست وتحولات منطقه، بی ثباتی و نا امنی را ناشی از توحش گروه های تروریستی دانست و با اشاره به ضرورت خشکاندن ریشه های فعالیت تروریست ها گفت: باید بپذیریم که فعالیت تروریست ها به نفع کسی نیست و تروریسم ابزار مناسبی برای رسیدن به منافع نمی باشد و اگر کسی در این جهت حرکت کند خودش نیز در امان نخواهد بود.

رییس جمهور در پایان سخنانش نیز تاکید کرد: برای مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری و همفکری هستیم. باید تروریست ها تعقیب و فعالیت هایشان رصد شود و با کشورهایی که به آنها کمک های مالی و تسلیحاتی می کنند برخورد صورت گیرد.

آنچه خواندید سخنان روحانی در دیدار با کامرون بود، همان سخنانی که احتمالا موجب شده تا کامرون آن را ناشی از وجود اختلاف نظر شدید میان دو کشور بداند و آن سخنان را در مجمع عمومی سازمان ملل بر زبان آورد.

چرا هجمه؟

اما چرا دلواپسان به دنبال تخریب دولت هستند و سخنرانی کامرون را مصداق بی تدبیری دولت در سیاست خارجی می دانند؟ آنان چرا برای دقایقی با خود فکر نمی کنند که روحانی در دیداری مهم که برای هر دو طرف از اهمیت زیادی برخوردار است از مواضع جمهوری اسلامی کوتاه نیامده است؟ دلواپسان خوب است جمله معروف امام درخصوص تعریف دشمنان از عملکرد کشورمان را به یاد بیاورند. آیا آنان توقع داشتند کشوری که آن را دشمن می خوانند به تعریف از روحانی بپردازد؟

چرا دلواپسان توقع داشتند کامرون پس از دیدار با روحانی به حامی پروپاقرص دولت ایران تبدیل شود؟ و چرا حالا که این اتفاق نیفتاده سیاست خارجی دولت را به زیر سوال می برند؟ آیا آنان در دوران احمدی نژاد برای همراه کردن کشورها چون کومور، گینه، مولداوی و ... با خود سیاستی غیر از مذاکره را اجرا می کردند که حالا اینچنین گفت وگویی روحانی و نخست وزیر کشوری چون انگلیس را به زیر سوال می برند؟

خوب است حال که برخی اعتدال را نجس می دانند و خود را به آن آلوده نمی کنند حداقل به انصاف درباره دولت و شخص رییس جمهور اظهارنظر کنند و اگر بنا ندارند از روحانی به خاطر پافشاری اش بر مواضع کشورمان در دیدار با کامرون قدردانی کنند، دولت وی را نیز به بی تدبیری متهم نکنند.

واقعیت این است که حسن روحانی ، روز چهارشنبه و در دیدار با کامرون اقدام بزرگی انجام داد. دیداری که همچنان تاریخی است چراکه برای اولین بار پس از انقلاب بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران مقابل نخست وزیر کشوری چون انگلیس نشسته و رو در رو و بدون واسطه پیام جمهوری اسلامی ایران را به او گفته است.

خوب است حالا که دلواپسان توجهی به قوانین کشور و آرا مردمشان ندارند، حداقل به توصیه های اخلاقی دین پایبند باشند و از اینکه فرصتی برای مخابره پیام صلح ایران و اسلام به جهان فراهم شده خوشحال باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۵
انتشار یافته: ۱۱
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
8
1
آیا کامرون به روحانی بی‌احترامی کرد؟ +تصاویر
seratnews.ir/fa/news/199175
پاسخ ها
علیرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
نه جدا اتظار داری روحانی در کسوت روحانیت پاشو بندازه رو پاش؟
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
3
6
سلام. خسته نباشید جناب آقای ریس جمهور
بر همه واضح و مبرهن است که شما تلاش کردید و هیچ تلاشی بی نتیجه نیست هیچگونه شکی به دل راه ندهید
بقول ما ایرانی ها :آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
بازم از قول ما ایرانی ها : هرچه از دوست رسد نیکوست اگرچه دری وری باشد
یادمان نرود عالم محضر خداست و در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم ادعای اولینمان انسان بودن است
از نقدها بجای جبهه گیری یاد بگیریم مشورت کردن قبل از عملکردن. و فکر کردن قبل از عمل کردن شاید فکر مخالف یک دیدگاه تازه به ما بدهد
عالم محضر خداست و دم و بازدم ما دست خداست
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
2
7
احسنت. گزارش خوبی بود و به موضوعات خوبی اشاره شد.
امید مدبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
6
5
چرا دیدار روحانی و کامرون یک دیدار تاریخی است؟

برای این که در تاریخ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این نخستین بار است که نخست وزیر بی آبروی انگلیس به رییس جمهور ملت بزرگ، قهرمان و اجنبی ستیز در یک دیدار رسمی توهین و تحقیر روا می دارد.
متاسفانه این تحقیر تاریخی با نقاب تدبیر و تزویر دارد ماله کشی می شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
4
6
برید ب...
تنها کسانی که انتظار داشتن بعد از همچین دیداری کامرون بشه مدافع پروپاقرص ایران فقط خودتون بودید از شدت حماقتون
زود آلزایمر گرفتید، تحلیل های قبل از دیدار رفقای خودتون رو بخونید
بیچاره ها ما که بارها گفته بودیم اینا با این کارا آدم نمی شن شما فقط خودتون رو کوچیک می کنید
حالا نمی دونید چطوری دل خودتون رو خنک کنید فرافکنی می کنید!!!!!!!!!!!!!

خیلی ....
هم کامرون مزد لبخندتون رو داد هم اوباما
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
خودتو خسته نکن
اینها باز هم انگلیس را دوست دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
5
4
"نخست وزیر بریتانیا درخواست دیدار با حسن روحانی را مطرح کرده و این موضوع از سوی رییس جمهور نیز مورد پذیرش واقع شد."

خودتونید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مخاطب خودتون رو چی فرض میکنید که فکر می کنید مثل خودتونه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بدجوری رفته تو باقالیا
اینم قضیه تماس تلفنی پارساله که منکر شدید!
آخه مجیدجان دلبندم اگه کامرون خواستار ملاقات با روحانی بود اون می رفت به دیدار روحانی نه برعکس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

معلومه بدجوری تب دارید که به هذیون گفتن افتادید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
1
5
یه سؤال؟
چرا خبر و عکسهای این دیدار تاریخی افتخارآمیز رو سایتتون نیست؟
مجید
|
UNITED STATES
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
4
2
با سلام ،
مقاله افراطی بود ، این نشست را برای خودتان یک پیروزی تاریخی نبینید به قول ما ایرانی ها جوجه رو آخر پائیز می شمارند.
صراط
|
UNITED STATES
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
3
2
ای رو جمع کنن!
به فرض اگه هم تحریم ها برداشته بشه باز به بهونه حقوق بشر و مقاومت و موشک و غیره بدترشو وضع میکنه دوباره روز از نو روزی از نو!!
واقعأ اینا چرا داخل و نیروهای داخلی رو ول کردن وکاسه گدایی گرفتن دستشون و گدایی و گدایی که تف هم نمیندازن داخلش
اینقد تمدید کنید و گدایی کنید انشالله ملت هوشیارتر میشن و گول شعارهای 100روزه و تهمت به دولت قبل رو دیگه نخورن
فقط داد و فریادشون سر داخلیاس بروید به جهنم
لطفا انتشار دهید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها