بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۶۳۸۷
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
سوالی که می‌تواند مطرح شود این است که در مدیریت امور املاک وقفی، آیا تسلط به قوانین اراضی و املاک، قوانین شهرداری و ثبتی، قانون مدنی و... نقشی ندارند؟ هزاران پرونده مرتبط با وقف مطرح در مراجع قضایی، بیان گر چیست؟
تدبیر24: علی جنتی چندی پیش در همایش دل آرامیم برای چندمین بار تاکید و تکرار کرد که همه در بیان نقد و نظرشان آزاد هستند.

وعده روحانی برای رفتن مدیران اتوبوسی

به بهانه این نقدپذیری درخور تحسین وزیر ارشاد، بخشی از سخنان دستور گونهٔ رئیس جمهور محترم دکتر حسن روحانی را یادآور می‌شویم که در اولین نشست خبری پس از اعلام پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درست است شما قصد دارید مدیران دولت دکتر احمدی‌نژاد را درو کنید بیان داشت ما گفتیم کلید داریم نه داس، البته کسانی که اتوبوسی و بدون بلیط آمده‌اند باید بروند. از همان موقع بود که اصطلاح مدیران اتوبوسی رونق گرفت و این تعبیر رئیس جمهور، امید مضاعفی در دل جماعتی که مهم‌ترین مطالبه‌شان تغییر وضع موجود بود ایجاد نمود.

حزب اعتدال و توسعه نیز به عنوان مهم‌ترین حزب حامی دولت در اواخر سال ۹۲ با صدور بیانیه‌ای خواهان عدم دخالت نهادهای دیگر در موضوع انتصابات دولت شد و تاکید کرد که تغییر مدیران اتوبوسی و به کار گیری مدیران همسو با منویات دولت تدبیر و امید در راستای عمل به وعده‌ها و کارآمدی دولت یک ضرورت است.

اتوبوسی با رانندگی مصلحی

بر این اساس نقد و سوالی که از وزیر ارشاد مطرح است این است که ایشان در راستای اجرای این وعده رئیس جمهور و مطالبه ملت چه کرده وچه تدبیری اندیشه است؟ در مجموعه تحت مدیریت وزارت ارشاد سازمانی است با عنوان سازمان امور خیریه که به جرات می‌توان گفت بارز‌ترین مصداق موضوع فوق (روی کار آمدن مدیران اتوبوسی) قرار می‌گیرد. مصداقی که با تاسف، سابقه تاریخی آن به انتخابات ۸۴ و روی کار آمدن دولت عدالت محور مهرورز محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد. به زمانی که حیدر مصلحی از جانب وزیر وقت ارشاد به سمت سرپرست سازمان اوقاف منصوب شد. وضعیت امروز اوقاف به عنوان میراثی که مصلحی قبل از عزیمت به وزارت اطلاعات از خود بر جای گذاشت، شاید نمونه قابل تاملی برای اصلاحات اساسی مدیریتی باشد.

مصلحی که گویا با دلی پر از دوران اصلاحات پا به دولت احمدی‌نژاد نهاده بود پس از تکیه بر کرسی ریاست اوقاف، شروع به تعییر مدیران این سازمان نمود؛ نه فقط مدیران ارشد بلکه تمام مدیران. از معاونان سازمان تا مدیران کل ستادی، از مدیران کل استان‌ها تا روسای ادارت اوقاف شهرستان‌ها. به گونه‌ای که حتی در یک شهر دور دست کشور با جمعیت پنج هزار نفر نیز این تغییر صورت گرفت و نیروهای کم‌تخصص فقط بواسطه قرابت سیاسی این امانت‌های مردم را به دست گرفتند.

جایگزینی کامل رابطه به جای ضابطه در اوقاف

اما مصلحی در ایجاد این تغییرات، روشی نو، بی‌سابقه و به اصطلاح زیرکانه‌ای پیش گرفت او به بهانه اینکه وقف موضوعی فقهی و امری شرعی است و بایستی توسط اشخاص آگاه و مطلع به موازین شرع و اصول و قواعد فقه اداره شود، به استثنا برخی پست‌های سطح بالای سازمان، که به نظامیان (عمدتا از سپاه پاسداران) واگذار نمود، تمام پست‌های دیگر را در اختیار روحانیون قرار داد. این روحانیون عمدتا جوان و فاقد تجربه اما حامی احمدی‌نژاد بودند که یک شبه مدیر ارشد شدند! نخستین نتیجه مشهود و منفی این اقدام او، کنار گزاردن مدیرانی بود که سال‌ها تجربه اندوخته بودند و بصورت قاعده‌مند و گام به گام از رده‌های پایین به مدیریت رسیده بودند.

سوالی که می‌تواند مطرح شود این است که در مدیریت امور املاک وقفی، آیا تسلط به قوانین اراضی و املاک، قوانین شهرداری و ثبتی، قانون مدنی و... نقشی ندارند؟ هزاران پرونده مرتبط با وقف مطرح در مراجع قضایی، بیان گر چیست؟
 
دولت از امید مردم پاسداری کند

فارغ از بحث فنی و تخصصی امر وقف، این اقدام مصلحی انگیزه کار را در کارکنان این سازمان به شدت کاهش داد. کارکنانی که به انگیزه پیشرفت با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند و سعی در ارتقا دانش خود و تلاش برای کسب رضایت مردم و مدیران بالادستی خود داشتند دیگر فهمیدند که در صورت استمرار این وضعیت، حتی با داشتن دکتری و ارایه بزرگ‌ترین خدمات به مردم و دولت هم در خوش بینانه‌ترین حالت، تا بازنشستگی کار‌شناس باقی خواهند ماند و ارتقاء اداری فقط مختص مرتبطین با یک گروه سیاسی خاص است. آنان به درستی پی بردند که در این سازمان پست‌ها متعلق به دو قشر است؛ روحانیان و نظامیان. و در این مقوله، عدالت اداری، شایسته سالاری و قواعد و الگوهای مدیریتی، حرفی برای گفتن ندارند.
 
طبیعتا امید مردم اصلی‌ترین سرمایه دولت روحانی است که باید به خوبی از آن پاسداری کند. جریان افراطی نیز به خوبی متوجه این امر شده و تمام تلاش خود را می‌کند تا با دخالت در انتصابات باعث زوال این امید در دل جامعه شود و اینطور بنمایاند که روحانی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. از همین رو شاید وضعیت نابسامان اوقاف نیازمند توجه جدی حسن روحانی و علی جنتی باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۳۶
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
3
9
درود خدا بر شما روزنامه نگاران حامی عدالت . زنده باد دولت روحانی و حامیانش .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
درود بر شرف و بر قلم و بر کلام و نفس حقت . زنده باشید
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
سایت سلام نو چرا خدمات اوقاف را در هشت سال گذشته زیر سوال میبرید . آن شخص سیاسی که شدیدا" پیگیر تغییر مدیریت های اوقاف است و با اصلاح طلبان شاخص در ارتباط است و دوست و همفکر و همراه شماست دنبال چیست و شما چه هدفی را دنیال می کنید؟ اوقاف امروز به مردم خدمت نمی کند ؟ فقط اوقاف زمان اقای هاشمی رفسنجانی و زمان اقای خاتمی خدمتگزار مردم بودند؟
س م .ش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ناشناس پاسخ دهنده با عرض سلام خدمت شما و بقیه دوستان عرض میکنم ان ادم سیاسی که نام نبردید قرار بود از طرف وزیر ارشاد رئیس سازمان شود که نشد پس معلوم است که دنبال چیست و سایت های اصلاح طلب هم معلوم است که از اصلاح طلبان و اعتدالی ها حمایت میکنند چون همانطور که گفتی همفکر هستند ولی اتفاقا برعکس چیزی که در متن مقاله گفته شده انها هستند که مواضع سیاسی را در نظر میگریند انها اوقاف را از بابت خدمات خوبش نمی بینند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
3
9
فوق العاده دقیق - ظریف - منصفانه - نقادانه و دلسوزانه و زیبا . ممنون . و فوق العاده درست گفتید اما چرا دیر .چرا اوقاف را با نگرانی نقد می کنید ؟ ادامه ادامه ادامه .
از اوقاف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
3
8
ای ولله عنوان . سازمان اوقاف = جزیره ممنوعه . خدا وکیلی لذت بردم . درد دل کارمندان اوقاف . احمدی نژاد رفت اما تا یک قرن دیگر هم آثار و بقایایش می ماند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
3
9
پیشنهاد می کنم کارمندان محترم اوقاف که سینه سوخته و رنج کشیده هم هستند به همکاران دیگر در سراسر کشور اطلاع دهند تا از این مطلب که زحمت زیاد تهیه و منتشر شده استفاده کنند و نظرات خود را با رعایت موازین اخلاقی و ادب و احترام بیان کنند . علی محمد . ن - اصفهان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
8
واقعا" درست است دقیق ومنصفانه ولی کجاست دادرسی که به آن توجه کند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
یداله فوق ایدیهم . به خدا توکل کنید و صبر پیشه نمایید .
نا شناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
5
با تشکر از نگارنده محترم که با کمال بی طرفی و کارشناسی دقیق تمامی نکات را به واقع بیان داشته اند به امید به سازی این سازمان مذهبی و دینی و باز گرداندن حقوق موقوفات که تاکنون با.. است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
3
احسن بر شما . به قدر ی جالب و درست گفتید که نماینده محترم رشت هم که پیگیر تحقیق و تفحص از اوقاف هستند و 5 روز پیش سایت پارسینه خبرش رو زد هم واکنش نشان دادند و گفته اند که برای من نماینده مجلس منطقه ممنوعه وجود ندارد .

http://www.shahedeshomal.ir/%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d9%85%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b9%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%88%d9%82%d8%a7%d9%81-%d9%86%d9%85%d9%8a-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d9%88-%d8%ae%d8%b7-%d9%82%d8%b1%d9%85/
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
5
درود بر هاشمی خاتمی روحانی و با تشکر . عالی بود حال کردم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
5
درود و سپاس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
2
5
سایت سلام نو منبع خبر بود که البته همزمان با انتشار این مطلب فیلتر شد !
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
نگارنده محترم و سایت سلام نو دارن سیاسی کاری میکنن .پیشنهاد میکنم روابط عمومی یا معاون حقوقی سازمان اوقاف با ارسال جوابیه نسبت به موضوع توضیح بدهند تا مردم و خوانندگان محترم سایت مطلع شوند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
حقش بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
2
4
تدبیر جان یعنی چی 13 نظر غیرقابل انتشار ؟! خب مگه چی میگن اینا ؟دلشون پره دیگه
جانباز و خانواده شهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
3
با سلام : با تشکر از مطالب زیبا و گویای سایت تدبیر امید وقتی جوابیه آقای .... را خواندم خیلی متاثر شدم که بجای روشنگری به نماینده ای که 70 درصد بدنش را در راه دفاع از اسلام و مردم داده ، اورا در هفته دفاع مقدس آنطور تهدید می کند؟!!! برادران به خود بیائید استکبار جهانی همه جا را دارد تسخیر می کند و اول مردم کشورها را دلسرد و بعد نفوذ میکند ، آنوقت شما در یک سازمانی که مربوط به امورات وقف و خیریه هستید اینطور یک شهید زنده را تهدید می کنید؟! مگر اوقاف این پیام امام عزیز را سرلوحه اموراتش قرار نداده که جانبازان رهبران نهضتند! مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودن جانبازان شهدای زنده انقلابند ! با این هوچی گری ها کار به جایی نمی برید ، به ولله قسم اکثر آمارهای فرهنگی و ... ا...؟! ..استان گیلان کجا 60 هزار قاری قرآن را در یکسال پرورش داده؟! در مساجد کلاس قرآن برقرار است هیئت امناء مساجد در خرید رحل قرآن و پذیرایی ماندند، ...هیچ کمکی ..کند؟! امسال ..گیلان رفتند مدارس آمار گرفتند چه کسی قرآن بلد هست ، بچه های معصوم را ... مصلی رشت ، و از حاج آقا شرفخانی (معاون محترم فرهنگی سازمان اوقاف ) دعوت کردند و گزارش دادند اینها را ما آموزش دادیم ، و به بچه ها جایزه هم ندادند و فقط یک برگ تقدیر دادند که بچه ها را نسبت به مسئولین دلسوز نظام ...؟! آیا آقای ...نمی داند که اوقاف گیلان 1500 نفر کارکنان اوقاف سطح کشور را به بهانه ورزشی با خانواده چندین روز در انزلی دعوت کرد و با پول بقاع و وقفیات از آنها پذیرایی کرد که بر اثر تبلیغات زیاد داد مردم محرم گیلان در آمد؟! و حتی در آن جشن بند بازی (راه رفتن از روی طناب) گذاشتند و دختری بالای طناب به اجرای نمایش در بین آن همه نامحرم (کارکنان ..پرداخت ؟! آنوقت فقرا از دب ..بابرخورد زشت مسئولین رانده میشوند؟! بیائیم بخاطر چند روز دنیا ایمانمان را نفروشیم و به خدمت محرومین بپردازیم و شهداء و جانبازان را بخاطر خوشی بعضی ها توهین و تهدید نکنیم ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
3
با سلام و درود بر کسانی که مردانه بگفته امام حسین (ع) آزادانه حرف حق میزنند. به امید روزی که ایرانی عاری از هرگونه بی عدالتی داشته باشیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
3
1
متاسفم که برای دنیا آخرت را خراب می کنید.این چه تعبیر ناپسندی است که بکار میبرید جزیره ممنوعه یعنی چه؟این چه برچسب هایی است که میزنید مدیران اوقاف حامی احمدی نژاد هستند؟حالا چون در دولت وی وارد اوقاف شدند حامی او بودند.ایا هرکس که مدرک دکترا بگیرد باید پست بگیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
آخرت ؟ فقط حراست باید سریعا اقدام قاطعانه کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
1
3
دوباره می‌سازمت وطن!
اگر چه با خشت جان خویش
ستون به سقف تو می زنم،
اگر چه با استخوان خویش
دوباره می بویم از تو گُل،
به میل نسل جوان تو
دوباره می شویم از تو خون،
به سیل اشک روان خویش

**************************
*** دوباره می سازمت اوقاف ***

**************************
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
1
3
متاسفانه یک ....ولی به جز وزیر ارشاد و دکتر روحانی از دست بقیه کاری ساخته نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
1
2
گل گفتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
3
0
اوقاف دست اصولگرایان حامی انقلاب است و می مانیم برای حفظ ارزشها شماهم اب را بریزید همان جایی که میسوزد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
پس درست گفته که مدیران ا.... هستید چون با این نوع ادبیات کاملا مشخص شد
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
0
2
خدا ....اینارو هرچه زودتر به حق این شب عزیز بیاره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
1
بی ادب تو خودت را اصولگرای انقلابی می نمامی ! تواصولگرای ..... هستی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
1
اوقاف نیازمند ...اساسی مدیریتی است . اقای وزیر ارشاد باید چاره کنند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها