بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد گفت: کشتارگاه صنعتی مشهد در روز عید قربان ظرفیت ذبح 3 هزار راس دام را دارد.
تدبیر24: سید مجید موسوی در نشست مطبوعاتی کشتارگاه‌ صنعتی مشهد به مناسبت عید سعید قربان، اظهار کرد: در عید قربان سال ‌جاری ظرفیت ذبح 3000 راس دام در این کشتارگاه وجود دارد و شهروندان و زائران می‌توانند در ساعات 6 تا 16 روز عید با مراجعه به کشتارگاه، نسبت به قربانی و ذبح بهداشتی دام خود اقدام کنند.

وی زمان پیش‌بینی شده برای حضور هر یک از شهروندان در کشتارگاه‌ را حدود 4 ساعت دانست و افزود: این زمان مربوط به تحویل دام به کشتارگاه تا هنگام دریافت قربانی است.

موسوی از مهیا بودن شرایط فروش تلفنی دام به متقاضیان در این موسسه خبرداد و گفت: افرادی که امکان حضور در کشتارگاه را ندارند می‌توانند با تماس تلفنی با شماره‌های 38801393 و 7- 38466585 سفارش خود را برای قربانی اعلام کنند تا دام مورد نظر آن‌ها در روز عید ذبح و 24 ساعت پس از آن در محل مورد نظر ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: سفارش تلفنی دام تنها مختص به عید قربان نیست و شهروندان می‌توانند در طول سال نیز نسبت به سفارش تلفنی اقدام و پس از تحویل دام ذبح شده هزینه آن را بپردازند.

مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از افراد سودجو در چند روز مانده به عید قربان اقدام به تغذیه غلط دام می‌کنند، خیرین می‌توانند برای اطمینان از تغذیه سالم دام مورد نظر خود با حضور در محل موسسه نسبت به خرید دامی که تحت کنترل این موسسه تغذیه شده، اقدام کنند.

وی این موسسه را یک فیلتر جلوگیری از ورود آلودگی‌ها و بیماری‌های صنعت گوشت دانست و اظهار کرد: در بحث فرآوری گوشت اگر 24 ساعت بعد از ذبح دام آن را در دمای یخچال قرار دهیم شرایط ابتلا به تب کریمه کنگو از بین می‌رود و خیرینی که برای قربانی کردن اقدام می‌کنند باید به مدت 24 ساعت گوشت را بدون برش در یخچال قرار دهند زیرا هر گونه زخم کوچکی موقع برش دادن گوشت قربانی موجب بروز بیماری می‌شود.

وی تصریح کرد: مراجعه‌ کنندگان به کشتارگاه صنعتی مشهد در روز عید قربان می‌توانند پس از تحویل دام خود آلایش دام را که شامل کله‌ پاچه، جگر، پوست و سیرابی است، به موسسه فروخته و یا آن را تحویل بگیرند.

مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد قیمت پرداختی این کشتارگاه برای هر دست جگر و سیرابی را به ترتیب 24 هزار و 1000 تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر دست کله‌ پاچه 24 هزار تومان و پوست گوسفند 16هزار تومان است.

وی ادامه داد: در صورتی که مراجعه‌کنندگان قصد فروش آلایش را ندارند اجازه انتقال پوست به خارج از کشتارگاه را نداشته و می‌توانند سیرابی، کله‌ پاچه و جگر را همراه خود ببرند که تنها مبلغ 5000 تومان برای تمیز کردن آنها از شهروندان گرفته می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: موسسه صنعتی گوشت مشهد در نهمین سال پیاپی اقدام به برگزاری مراسم ذبح شرعی دام در روز عید قربان می‌کند، این مراسم هر ساله به طور رایگان و به منظور ایجاد شرایط بهینه و ایده‌آل بهداشتی و جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی دام در منازل و سطح شهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش هر ساله میزان ذبح دام در این موسسه در روز عید قربان، اظهار کرد: این موضوع نشان‌دهنده افزایش فرهنگ بهداشتی مردم و اهمیت آن‌ها به موضوع جلوگیری از بروز بیماری‌های دامی است.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به ‌مرزی بودن خراسان رضوی و همسایگی آن با دیگر کشورها، وجود حساسیت‌های خاص برای تامین گوشت مورد نیاز زائران امام رضا(ع) و احتمال شیوع بیماری‌های دامی در سال‌های اخیر، لزوم دقت در کار کشتارگاه‌ها و نحوه کشتار دام‌ها در استان بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در فصل گرما به ویژه از اردیبهشت تا پایان مهر ماه، گفت: یکی از دلایل اصلی تاکید ما بر ذبح دام‌ در کشتارگاه‌ها جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک و گاهی مرگ‌آور است.

مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد ادامه داد: از همه مردم تقاضا می‌کنیم از قربانی و ذبح دام‌ها در منازل و خیابان‌ها جلوگیری کنند.

وی میزان ذبح دام در عید قربان سال‌های 91 و 92 را به ترتیب 2456 و 2728 راس اعلام و اظهار کرد: در سال 91، 2300 نفر و در سال 92، 2500 نفر به کشتارگاه صنعتی مشهد به منظور ذبح دام مراجعه کردند و با توجه به افزایش تعداد مراجعات در سال 92 تعداد پرسنل کشتارگاه نیز از 351 نفر در سال 91 به 455 نفر در سال 92 افزایش یافت.

موسوی با اشاره به کشتارگاه صنعتی مشهد به عنوان نخستین کشتارگاه دارای گواهینامه مدیریت فرآیند کشتار و بسته‌بندی از سازمان ملل در ایران، گفت: این موسسه پتانسیل تامین 65 درصد گوشت دام سبک و 75 درصد گوشت دام سنگین را دارد.

وی میزان ظرفیت ذبح دام سبک این کشتارگاه را 4000 راس در یک شیفت کاری خواند و گفت: این موسسه رکورد ذبح دام کشور در یک روز را با 9000 راس به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد خاطرنشان کرد: ظرفیت ذبح دام سنگین 250 راس بوده که رکود 850 ذبح در یک روز نیز متعلق به کشتارگاه صنعتی مشهد است.

وی تصریح کرد: این موسسه فعالترین کشتارگاه کشور با تولید میانگین روزانه 130 کیلوگرم گوشت و وجود 30 سردخانه صفر و زیر صفر با ظرفیت دو هزار تن و نیز واحد بسته‌بندی با ظرفیت روزانه 10 تن انواع گوشت و 5 تن فرآورده‌های گوشتی است.

موسوی با اشاره به فرسودگی و قدمت این کشتارگاه به عنوان یکی از چالش‌های مدیریت آن اشاره کرد و از تلاش برای راه‌اندازی مدرن‌ترین کشتارگاه کشور در مشهد خبر داد.

وی توضیح داد: مطالعات اولیه این پروژه انجام شده و در مرحله انتخاب مشاور قرار داریم، سرمایه برآورد شده برای احداث این پروژه 40 میلیارد تومان و مدت زمان احداث آن 3 سال پیش‌بینی شده است، این پروژه تا پایان امسال آغاز و در سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها