بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مدیر عامل بانک صنعت و معدن ارایه تسهیلات به چهار هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط طی شش ماه در دولت تدبیر و امید توسط یک بانک را یک رکورد دانست و از کاهش مطالبات معوق بانک ها خبرداد.
تدبیر24: 'علی اشرف افخمی' رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک صنعت و معدن روز پنجشنبه در کوالالامپور، گفت که با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید این بانک برای فعال شدن صنایع کوچک طی شش ماه حدود چهار هزار واحد صنعتی را تامین مالی کرد که یک رکورد محسوب می شود.

وی با اشاره به این که بیش از 55 درصد اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن در اختیار صنایع کوچک و متوسط است، گفت که به رغم برخی مشکلات طی یکسال دولت تدبیر و امید که فضای سیاسی و بین المللی بهترشده قدم هایی زیادی برای فعال شدن صنایع برداشته شده است.

وی با تاکید بر این که ارایه تسهیلات به صنایع کوچک طی این مدت کوتاه با آمارهای گذشته قابل قیاس نیست، گفت که در یک سال اخیر دو میلیارد و 500 میلیون دلار گشایش اعتبار در صنایع کوچک و متوسط انجام شده که عمده آن برای بخش خصوصی و صنایع کوچک بوده که قابل قیاس با هیچ دوره ای نیست.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات معوق بانک ها، گفت که وضع بانک صنعت و معدن در این زمینه بسیار بهتر از دیگر بانک ها است.

وی اعلام کرد مطالبات معوق بانک صنعت و معدن اکنون تک رقمی شده و از 11 درصد به هفت درصد رسیده است.

افخمی گفت که متوسط مطالبات معوق بانک های ایران نیز از 16 درصد به حدود 12 و نیم درصد رسیده است.

وی فعال شدن صنایع و بازپرداخت اقساط و تفاهم بانک ها با صاحبان صنایع را در این امر موثر دانست و گفت که باید درک درستی از مشکلات صنایع پیدا کرد. چون اگر صنعتکاری براثر تحریم دچار مشکل شده و نتوانسته اقساط خود را پرداخت کند باید راهکاری برای کمک به آن پیدا کرد حتی اگر مشکل مالی داشته باشد.

رییس هیات مدیره بانک صنعت و معدن وام های زودبازده دولت قبلی را در افزایش معوقات بانک ها موثر دانست و گفت در این طرح بدون بررسی وام هایی ارایه شد.

به گفته وی، بانک ها اکنون با بررسی وام گیرنده به افرادی که بتوانند اشتغال ایجاد کنند و کارآفرین باشند وام ارایه می کنند.

وی استاندارد مطالبات معوق بانک ها در جهان را بین پنج تا شش درصد اعلام کرد و گفت که بانک صنعت و معدن تلاش دارد خود را به این مرز نزدیک کند که با توجه به شرایط کشور و اقتصاد و صنعت این امر کار ساده ای نیست.

هم اکنون 87 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه وجود دارد که مبلغ آن سه برابر بنگاهداری بانک ها است.

برنامه بانک مرکزی و نظام بانکی پرداخت 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ادامه خواستار فعال شدن بیشتر صنایع کوچک در ایران همانند مالزی و ژاپن شد و نقش این صنایع را در ایجاد اشتغال بسیار زیاد و فوق العاده دانست.

افخمی گفت که این بانک تاکنون بیشتر در صنایع بزرگ سرمایه گذاری می کرد، اما با مراجعه صنایع متوسط و مطالعات انجام شده و با توجه به رکود و بیکاری زیاد، توجه به صنایع کوچک و متوسط برای خروج از رکود و ایجاد اشتغال اهمیت دارد.

وی معتقد است بانکداری اسلامی به رغم ریسک بالا بیشتر می تواند به صنایع کوچک و متوسط کمک کند.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت که میزان کمک بانک های توسعه ای در دولت جدید به صنایع کوچک بی سابقه است اما با توجه به مشکلات ناشی از تحریم و درآمدها، دولت آنچنان که باید هنوز نتوانسته بانک توسعه ای را حمایت کند تا این بانک ها نیز صنایع را به نحو مطلوب تری یاری دهند.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن برای شرکت در دومین نشست اتحادیه بانک های توسعه ای اسلامی به مالزی سفر کرده بود.

این نشست طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در کوالالامپور برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها