بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
طالبان پاکستان که با عنوان گروه غیرقانونی «تحریک طالبان پاکستان» نامیده می شود، علاوه بر اینکه بر اثر حملات گسترده ارتش با مشکلاتی مواجه شده است، از درون نیز با مشکلات جدی مواجه است.
تدبیر24: اختلاف های درون گروهی میان اعضای ارشد تحریک طالبان پاکستان، سبب ایجاد شکاف های عمیق در بدنه اصلی آن شده است.

چند روز پیش فردی که مسوولیت سخنگویی را تحریک طالبان را داشت و با اسم غیر واقعی «شاهدالله شاهد» خوانده می شد، به همراه پنج نفر دیگر از سرکرده های اصلی تحریک طالبان، از این گروه غیرقانونی جدا شدند و به گروهی تروریستی به مراتب خطرناک دیگر موسوم به «داعش» ملحق شدند.

از سال گذشته، زمانی که گزارش هایی درباره کشته شدن فردی بنام «حکیم الله محسود» رهبر پیشین طالبان منتشر شد، ایجاد شکافها و اختلاف ها در میان اعضای اصلی طالبان پاکستان آغاز شد و تا کنون تعداد از فرماندهان و اعضای ارشد طالبان پاکستان از این گروه جدا شده اند و برای خود گروه های جداگانه ای تشکیل داه اند که گروه موسوم به «جماعت الاحرار» یکی از آنان است. جماعت الاحرار حدود یک دو ماه گذشته اعلام موجودیت کرد.

همچنین، در ماه های گذشته گروهی از عوامل طالبان پاکستان با جدا شدن از این گروه، گروهکی غیرقانونی معروف به ˈاحرار الهندˈ را تشکیل دادند.

گروهی تروریستی جدید و بسیار خطرناک موسوم به «داعش» باوجود اینکه زمان زیادی از تشکیل شدن آن نمی گذرد، در میان سایر گروه های تروریستی ، خبرسازترین گروه شناخته شده و دست به اقدامات گسترده ای در عراق و سوریه زده است.

تاخت و تاز داعش در عراق و سوریه و تصرف شهرها و مناطق وسیعی از این کشورها سبب شده است تا این گروه تروریستی از جذابیت زیادی برای عوامل گروه ها و گروهک های تروریستی مختلف در نقاط مختف جهان برخوردار باشد و البته برخی اعضای برجسته گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان نیز نتوانستند از «جذابیت داعش» عبور کنند و جذب آن شدند.

اگرچه ایجاد چنین اختلافات و شکاف هایی میان طالبان پاکستان می تواند مایه امیدواری نسبت به از بین رفتن گروه تروریستی طالبان باشد و از سوی دیگر هم عملیات گسترده ارتش پاکستان علیه طالبان موسوم به عملیات «ضرب عضب» ضربه های کاری به طالبان وارد کرده است، اما به رغم این مسایل که باعث تضعیف طالبان می شود، مسایلی نیز هست که برای پاکستان و منطقه نگران کننده است.

نگرانی که بیشتر جنبه داخلی دارد و پاکستان را تهدید می کند، مسئله نزدیک به یک میلیون نفر از مناطق شمال غرب پاکستان است که به خاطر عملیات نظامی گسترده ارتش علیه طالبان، آواره شده اند و اکنون موضوع این آوارگان، به مسئله ای جدی برای پاکستان تبدیل شده است. اخیر وزیر فدرال در امور مناطق مرزی پاکستان هشدار داد در صورتی که این عملیات در آینده نزدیک خاتمه نیابد، می تواند عواقب ناخوشایندی سیاسی و امنیتی برای پاکستان به دنبال داشته باشد.

مسئله نگران کننده دیگر که علاوه بر داشتن جنبه داخلی، جنبه منطقه ای دارد و می تواند تهدیدی برای منطقه محسوب شود، پیوستن مهره های طالبان به داعش است و این حرکت عملا با پیوستن سخنگوی طالبان و تعدادی از سرکرده های اصلی آن به گروه تروریستی داعش آغاز شده است.

این روزها گزارش های ضد و نقیضی از حضور داعش در پاکستان در رسانه های این کشور منتشر می شود. اگرچه منابع رسمی دولت حضور داعش در پاکستان را رد می کنند اما، پیوستن برخی اعضای طالبان به داعش، بیانگر آن است که داعش درعمل در پاکستان حضور دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها