بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
یک روان‌شناس گفت: حضور بیش‌ازحد کودکان در مهدهای بدون برنامه آن‌ها را پرخاشگر می‌کند.
تدبیر24: دکتر «امیر مهردادی» در منطقه ایلام، اظهار کرد: انسان موجودی اجتماعی دانست که از زمان تولد تا واپسین دم حیات نیازمند دیگران است و به‌واسطه‌ی زندگی در جامعه از آن تأثیر می‌گیرد و بر آن تأثیر می‌گذارد و کانون خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می‌یابد و می‌آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد.

این روان‌شناس ادامه داد: در محیط‌های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به‌جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش‌ها به فرزندان دخیل می‌شوند البته با افزایش سن کودک به‌مرور از نقش خانواده‌ها کاسته شده و بر نقش این کانون‌ها در الگودهی به شخصیت کودک افزوده می‌شود، دلیل این امر نیز این است که مهدکودک برای بچه‌ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و از طرفی نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می‌کند، بنابراین برای به ثمر نشستن این نهال‌های ترد و شکننده و کمک به رشدِ صحیح آنان باید محیطی امن و عاری از هر انحرافی برای تربیت آنان فراهم کرد.

مهردادی بابیان اینکه کودکانی که اوقات بیشتری دور از مادر و در مهدکودک هستند، پرخاشگرتر می‌شوند و هر چه مدت زمان حضور کودک در مهدکودک طولانی‌تر باشد، احتمال این‌که هنگام رسیدن به سن بالا پرخاشگرتر شود بیشتر است، اضافه کرد: علت مشکلات رفتاری این کودکان خستگی والدین بر اثر کار و عدم توجه به کودک و یا عدم توجه مسئولان مهدکودک‌ها‌ست.

وی تصریح کرد: اگر مهدها به مکان‌هایی جز "محل نگهداری" کودکان تبدیل شوند و به‌عبارت‌دیگر به وظیفه اصلی خود که جامعه‌پذیری و تربیت صحیح کودکان و نه صرفاً نگهداری آنان تبدیل شوند، نسل کارآمد و شایسته‌ای را تحویل جامعه خواهند داد، بنابراین وظیفه مهم این مراکز آشنا کردن کودکان با هنجارها، ارزش‌های جامعه و آموختن رفتار اجتماعی و نیز آشکار کردن استعدادهای نهفته در آنان است، به‌طوری‌که در آینده با ورود به مراکز آموزشی و هنری، این استعدادها هر چه بیشتر بارور خواهد شد.

این دکتری روان‌شناسی با اظهار تأسف از عدم ارتباط تحصیلات بسیاری از مربیان مهدها با نظام تربیتی کودکان و کودکیاری، گفت: این گروه از مربیان صرف داشتن شغل در مهدکودک فعالیت می‌کنند و همین عامل می‌تواند در روند تربیت کودکان اشکالاتی که همان "تربیت ثانویه" است را ایجاد کند در این حالت نباید از فضا و منابع آموزشی چشم‌پوشی کرد چراکه بعضاً مشاهده شده که مهدکودک‌ها فضای مناسب حتی برای بازی بچه‌ها ندارند و به نوعی فقط بچه‌ها را نگه‌داری می‌کنند و همین مسئله می‌تواند اثر نامطلوبی درروند تربیت کودکان ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که اگر مربیان، افرادی آموزش‌دیده، کارآمد و متخصص درزمینهٔ تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند، خاطرنشان کرد: برخی مهدکودک‌ها، سالانه چندبار، دوره‌های آموزشی برای مربیان خود ترتیب می‌دهند و طی آن شیوه‌های نوین تربیت را به آنان آموزش می‌دهند اما برعکس در برخی دیگر از مهدکودک‌ها، رفتار نادرست مربیان با کودکان، زمینه‌ساز بروز رفتارهای غیراخلاقی از سوی کودکان شده است.

مهردادی اعتقاد خود در مورد نسبت مربی به کودکان را 1 به 3 اعلام کرد و یادآور شد: مهدکودک باید فضای مناسب برای بازی ‌کودکان‌ داشته باشد و بچه‌ها در گروه‌های کم تعداد بازی کنند علاوه براین مربیان باید درزمینهٔ رشد کودک و تعلیم و تربیت او خوب آموزش‌دیده باشند و بازی‌های مناسبی را برای کودکان تدارک ببینند.

این روان‌شناس در پایان اضافه کرد: بسیاری از کودکان با رشد روزافزون تعداد مادران شاغل، بیش از نیمی از روز را در مهدها سپری می‌کنند و رفتارها، ارزش‌ها و الگوهای بسیاری را از این مکان‌ها کسب می‌کنند، این مربیان و مسئولان مهدها هستند که باید ضمن عنایت به وظیفه خطیر تعلیم و تربیت و بهره‌گیری از شیوه‌های مثبت و کارآمد، تأثیرگذار باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها