بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
با وجودی که قیمت خرید میوه‌ها در عمده‌فروشی تقریبا یکسان است، این نرخ‌ها در مناطق مختلف شهر با اختلاف بعضا تا دو برابری قیمت مواجه می‌شود که مغازه‌داران دلیل این اختلاف قیمت را در پرداخت مالیات، نرخ بالاتر اجاره مغازه در برخی از مناطق شهر یا کیفیت میوه‌ها عنوان می‌کنند.
تدبیر24: این درحالی است که میوه‌فروشان مجازند حداکثر تا 35 درصد بیشتر از فاکتور میادین میوه و تره‌بار، میوه‌ها را بفروشند.

علیرغم گران‌فروشی در برخی مغازه‌های میوه‌فروشی، موضوع بعدی اختلاف قیمت میوه‌ها در مغازه‌های همجوار است که البته شاید دلیل این موضوع به نقدینگی صاحب مغازه نیز مربوط می‌شود. البته مدرن بودن مغازه و نوع دکوراسیون نیز در این رابطه بی‌تاثیر نیست.

میوه‌فروشان مجبورند قیمت‌ها را افزایش دهند

اما به گفته رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان وجود دلالان، ناخالصی میوه در هر بار میوه و پول زوری که کارگران بارفروش از واحدهای فروش می گیرند، وضعیتی را بوجود آورده که این واحدها مجبور هستند قیمت‌ها را افزایش دهند.

مهاجران با تاکید بر اینکه باید موضوع گران‌فروشی در برخی از مغازه‌های میوه فروشی ریشه‌یابی شود، اظهار کرد: در این رابطه با اماکن و تعزیرات حکومتی نیز هماهنگ هستیم و چنانچه واحدهای صنفی بدون دلیل، اقدام به گران‌فروشی کند و میوه‌های خود را با سود بیش از 35 درصد نسبت به خرید خود از میادین بفروشد، با آن‌ها برخورد می شود.

درباره گرانی میوه یکی از فروشندگان گفت: میوه های درهم قیمت پایین تری نسبت به میوه هایی دارند که خریدار می‌تواند انتخاب کند؛ به عنوان مثال اگر خریداری یک کیلوگرم سیب بخرد و آن را خودش جدا کند تقریبا 500 تومان باید بیشتر بپردازد و این امری طبیعی است.

گوجه‌فرنگی گل سرسبد میوه‌فروشی‌ها

اما از این ها که بگذریم، این روزها گل سرسبد هر مغازه میوه فروشی گوجه‌فرنگی است که با وجود گرانی، همچنان خریدار دارد و همانند هر کالای دیگری در زمان گرانی خواهان بیشتری پیدا می‌کند.

یکی از فروشندگان از کمبود این نوع صیفی گلایه داشته و می‌گوید هر ساله در این موقع از سال با کمبود گوجه‌فرنگی مواجه می‌شویم اما امسال شدت بیشتری پیدا کرده است.

میانگین قیمت میوه و تره‌بار پر مصرف در سطح شهر تهران بدین شرح است:

میوه و صیفی جات متوسط قیمت میوه در مغازه‌های میوه‌فروشی تهران
سیب قرمز و سفید 5000 تومان
انار شیرین با پوست نازک 4000 تا 4500 تومان
پرتقال 5500 تا 6000 تومان
موز 3500 تا 4500 تومان
گلابی 8000 تا 8500 تومان
نارنگی 5000 تا 6000 تومان
خرمالو 6000 تا 6500تومان
انگور 4500 تا 5500 تومان
گریپ فروت 3400 تا 4000 تومان
خیار(معمولی -فلت ) 3000 تا 4000 تومان
لیموشیرین 3000 تا 3500 تومان
هندوانه 550 تا 800 تومان
سیب زمینی 2000 تا 2200 تومان
پیاز 1300 تا 1500 تومان
گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای 9500 تا 10 هزار تومان
گوجه‌فرنگی معمولی 5500 تا 6500 تومان
هویج 1500 تا 2000 تومان
بادمجان 2500 تا 3000 تومان
فلفل دلمه‌ای 3000 تا 3500 تومان
کلم قرمز و سفید 1500 تا 2000 تومان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها