بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
آمریکا زیر تیغ انتقاد داخلی و خارجی
انتشار گزارش سنای آمریکا درباره روش های غیرقانونی بازجویی و شکنجه متهمان به تروریسم توسط سیا، خشم جهانی را برانگیخته و طیف های وسیعی از جامعه جهانی خواستار تعقیب عاملان آن در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و دولت اوباما شدند.
تدبیر24: در همان ساعات اولیه واکنش های زیادی در رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی به این اقدامات نشان داده شد و حتی برخی این روش ها را با اقدامات برخی دیکتاتورهای جهان مقایسه کرده اند.

جنایات مطرح شده در گزارش سنا به شکلی بوده که همچنان واکنش مقامات و گروه های مدافع حقوق بشر در انتقاد از روش های بازجویی سازمان سیا به شکلی گسترده ادامه دارد و حتی برخی رسانه های فارسی زبان وابسته به کشورهای غربی نیز ناچار به انتشار موج واکنش ها به این اقدامات سازمان سیا شده اند.

پایگاه اینترنتی رادیو فردا وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا در گزارشی زیر عنوان 'انتقادهای جهانی از آمریکا پس از انتشار گزارش سنا درباره سیا ' نوشت : ' هایکو ماس' وزیر دادگستری آلمان نیز در واکنش به این گزارش گفته است که اقدام سیا به شکنجه، وحشتناک است. هیچ چیزی توجیه کننده چنین روش هایی نیست. هر کسی که درگیر این سیاست بوده است باید تحت تعقیب قرار گیرد.

این رادیو اضافه کرد: لهستان برای مدت طولانی صدور مجوز برای استفاده از زندان های این کشور به منظور بازجویی از متهمان به تروریسم توسط سیا را تکذیب می کرد اما 'الکساندر کواسنیوسکی' رییس جمهوری پیشین این کشور، روز چهارشنبه خبر داد که دولت وی به آمریکا اجازه داده بود تا در لهستان پایگاهی برای بازجویی از متهمان داشته باشد.

این در حالی است که وقتی از وی در یک کنفرانس خبری پرسیده شد آیا در جریان اتفاق هایی که در این پایگاه می گذشته، بوده است یا نه؟ گفت: درباره آنچه که سیا انجام می داده است؟ نه. از درون پایگاه اطلاعی نداشتیم.

پایگاه اینترنتی صدای آلمان(دویچه وله) نیز در گزارشی به واکنش سازمان ملل درباره این اقدام سازمان سیا اشاره کرد و نوشت: 'زید رعد الحسین' کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار گزارش شکنجه های مخوف سازمان سیا در آمریکا خواستار مجازات عاملان این شکنجه ها شد.

رعد الحسین تاکید کرد که نباید عاملان این شکنجه ها از مجازات مصون بمانند.

در بیانیه ای که دفتر این مقام مسئول در سازمان ملل متحد منتشر کرد، آمده است: همه کسانی که دستی در این شکنجه ها داشتند، چه عاملان شکنجه و چه سیاستمداران و قانون گذاران و روسایی که چنین اجازه ای صادر کردند، باید محاکمه شوند.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی هم زیر عنوان ' درخواست پیگرد ماموران سیا در پی گزارش شکنجه سنا ' نوشت: به دنبال انتشار گزارش سنای آمریکا از موارد استفاده از شکنجه در بازجویی متهمان توسط ماموران سازمان سیا، سازمان ملل و گروه های مختلف حقوق بشری خواهان پیگرد قضایی این ماموران شده اند.

'بن امرسون' گزارشگر ویژه امور حقوق بشری و ضدتروریسم سازمان ملل گفت به غیر از شکنجه گران، مقام های ارشد دولت جورج بوش که این شکنجه ها به دستور آنها انجام شده نیز باید مورد پیگرد قرار گیرند.

بی.بی.سی ادامه داد: 'کنت راث' مدیرکل سازمان دیده بان حقوق بشر نیز گفته است که اقدامات ماموران سیا جرم تلقی می شود و به هیچ وجه قابل توجیه نیستند.

وی گفته است: در صورتی که این حقیقت یابی سنا به پیگرد قضایی ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به عنوان یک گزینه بالقوه برای رییس جمهوران باقی خواهد ماند.

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا در ادامه مطلبی با عنوان ' درخواست مجازات شکنجه گران در سیا ' نوشت: به دنبال انتشار گزارش سنای آمریکا درباره استفاده از روش های خشن در بازجویی از مظنونان القاعده توسط ماموران سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) فعالان و نهادهای حقوق بشری خواستار پیگرد قضایی و مجازات مقاماتی شدند که در بکارگیری چنین روش هایی دخالت یا مسئولیت داشتند.

با این حال، روشن نیست پیگیری های قضایی که مقامات نهادهای حقوق بشری مطرح کرده اند، چگونه باید صورت بگیرد.

روز چهارشنبه یک مقام وزارت دادگستری آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ، این وزارتخانه قصد ندارد در تصمیم خود به عدم پیگرد قانونی مسئولان استفاده از روش های بازجویی مورد اشاره در گزارش سنا تجدید نظر کند.

او همچنین گفت که وزارت دادگستری گزارش کمیته سنا را بررسی کرده و در آن اطلاعات جدیدی که بازگشایی پرونده تحقیقات را ایجاب کند، نیافته است.

بخش فارسی رادیوفرانسه نیز در تارنمای اینترنتی خود نوشت: دولت آمریکا که نگران است انتشار سند سنای آمریکا واکنش های خصمانه ای را در جهان برانگیزد تدابیر مهم امنیتی را اتخاذ و به ماموران و نمایندگانش در جهان ابلاغ کرده است.

منابع آگاه گفته اند که پاره ای از روش های مورد استناد در گزارش سنای آمریکا بسیار بیش از روش ها و فنون مجاز بازجویی در سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، و وزارت دادگستری این کشور بوده است.

خبرگزاری رویترز افزود: جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید درنشستی خبری اظهار کرد که حتی اگر چنانچه مقامات سیا گفته اند، این شیوه ها به اطلاعات مفیدی هم منجر شده باشد، باز نباید به کار گرفته می شدند چرا که تصویر آمریکا را مخدوش کرده است.

به گفته او، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نگران آن است که این شیوه های بازجویی اعتبار اخلاقی آمریکا در سراسر جهان را خدشه دار کند.

برخی ازاین شیوه ها عبارتند ازبرهنه کردن بازداشت شدگان، بیدار نگه داشتن آنان برای ساعت های متمادی، سیلی زدن، القای حس خفه شدن با ریختن آب به سر و صورت زندانی که به صندلی یا تخته بسته شده بودند.

گزارش سنا آمریکا می گوید که سازمان سیا درآوریل 2006 جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق این کشور، را در جریان اقدامات خود قرارداده بود.

با این حال بوش روزپنجم اکتبر 2007 در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این دولت هیچ کسی را شکنجه نمی کند.

برغم همه مخاطرات، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با انتشار سند سنای آمریکا موافق بوده است.

برخی کارشناسان این مسائل را اقدامی علیه جمهوری خواهان می دانند و طرح مجدد گزارش سنا را به نوعی رقابت حزبی تلقی می کنند.


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها