بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
مسوول ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه نباید درباره وضعیت این دریاچه اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیر علمی کرد، گفت: متاسفانه عده ای از وضعیت دریاچه ارومیه استفاده سیاسی کرده و در مسیر احیای آن کارشکنی می کنند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
تدبیر24:عیسی کلانتری چهارشنبه شب در نشست بررسی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی تبریز، افزود: ما براساس یافته های علمی و تخصصی به احیای این دریاچه اطمینان داریم و طبق طرح های مطالعاتی و اجرایی اقدام به ورود به فاز عملیاتی کرده ایم.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید در این زمینه بسیار مصمم است و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته حداکثر ظرف 10 سال آینده این دریاچه زنده شده و به تراز استاندارد خواهد رسید.

وی گفت: استانداری های آذربایجان شرقی و غربی وظیفه اجتماعی و فرهنگی احیا را به عهده گرفته اند، دانشگاه های صنعتی شریف، تبریز و ارومیه وظایف علمی و کارشناسی را به دوش دارند و ستاد نیز به عنوان پشتیبانی کننده به لحاظ تامین منابع مالی در کنار دستگاه های مسوول قرار دارد.

کلانتری تخصیص یکهزار و 450 میلیارد ریال اعتبار در سالجاری برای اجرای طرح های مربوط به احیای دریاچه ارومیه را از جمله اقدامات دولت دانست و افزود: برای سال آینده نیز دو هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: برای احیای دریاچه ارومیه به هیچ عنوان محدودیت بودجه ای وجود ندارد.

مسوول ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: با عملی شدن طرح های مورد نظر، ظرف حداکثر 10 سال آینده حجم آب آن به 14.5 میلیارد مترمکعب تراز استاندارد خواهد رسید و شوری آن نیز 25 درصد در سطح چهار هزار و 300 کیلومترمربع خواهد شد.

کلانتری کاهش 40 درصدی در استفاده از آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی از برنامه های جدی دولت برای احیای دریاچه عنوان و اظهار کرد: ما در این زمینه حق داریم نسبت به اجرای برنامه های نجات دریاچه به دقت عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این نشست با بیان اینکه از 10 سال گذشته همه ساله 30 تا 40 سانتی متر از آب دریاچه ارومیه کاهش پیدا کرده است، گفت: امسال به دلیل بارش های خوب در منطقه آذربایجان شاید نخستین سالی باشد که شاهد چنین کاهش هایی نخواهیم بود.

مسعود تجریشی افزود: ازابتدای سال آبی امسال تاکنون بهترین منطقه ایران به جهت میزان نزولات آسمانی، آذربایجان بوده که طی این مدت 148 میلی متر درحوضه آبریز دریاچه بارش وجود داشته واین رقم در سال گذشته معادل 88 میلیمتر بوده است.

وی گفت: حجم آب موجود در دریاچه پارسال معادل دو میلیارد و 346 مترمکعب بود که به دلیل بارش های مناسب در منطقه امسال نیز همین میزان حجم آب در دریاچه موجود است که باید تلاش کنیم تا ضمن تثبیت میزان آب موجود در دریاچه، اجازه ندهیم حجم آن کاهش پیدا کند.

تجریشی با اشاره به اینکه میزان بارش ها از سال 1330 به این طرف افزون بر 18 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: از سال 1330 تا 1374 به طور متوسط میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه معادل 385 میلی متر بود که این رقم طی سال های 1374 تا 1392 به 317 میلی متر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از حدود 9 سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب آب و 220 کیلومتر مربع از سطح دریاچه کم شده که برای جبران این وضعیت لازم است سالانه 40 درصد در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز صرفه جویی شود.

تجریشی گفت: هم اکنون دریاچه ارومیه 12 میلیارد مترمکعب آب کم دارد تا به تراز اکولوژیک برسد که برای حصول این میزان آب اقدامات مختلفی پیش بینی شده که رهاسازی آب سدها، انتقال آب رودخانه ها و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی از جمله اقدامات اساسی و فوری در دوره تثبیت است که باید به دقت این طرح ها اجرا شود.

وی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه را در مراحل بعدی و پس از اجرای طرح های فوری یاد شده عنوان کرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: با اجرای طرح های پیش بین شده می توان تا سال 1402، 85 درصد وسعت دریاچه را احیا کرد.

این نشست به همت خانه توسعه آذربایجان ترتیب یافته بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها