بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۴۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
آمریکا و هند موافقتنامه هسته‌ای امضا کردند که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فناوری غیرنظامی اتمی را در اختیار هند بگذارند. این توافق در اولین روز سفر اوباما به هند امضا شد.
تدبیر24:به نقل از شبکه خبری دویچه وله، امضای این موافقتنامه به خاطر نگرانی‌ها در مورد ایمنی و بروز حادثه در نیروگاه‌های هند برای شش سال مسکوت مانده بود.
 
نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفت که دو ملت با تقویت مناسبات دفاعی و تجاری "سفر تازه‌ای" را برای همکاری شروع کرده‌اند. اوباما هم گفت که دو کشور دوستی تازه‌ای را اعلام می کنند.
 
این قرارداد اتمی ابتدا در سال ۲۰۰۸ مورد توافق قرار گرفت اما آمریکا نگران قوانین مسئولیت پذیری هند در صورت بروز هرگونه حادثه بود. اکنون با ایجاد یک نظام بیمه که هرگونه حوادث در نیروگاه های اتمی را پوشش خواهد داد، نیاز به تصویب قوانین تازه وجود نخواهد داشت.
 
ریچارد ورما سفیر آمریکا در هند گفت:‌ این قرارداد در را به روی شرکت‌های آمریکایی و سایر شرکت‌ها باز می کند تا وارد شوند و به هند کمک کنند نیروگاه اتمی بسازد.
 
دو کشور همچنین توافق کردند حجم مبادلات تجاری خود را پنج برابر کنند. میزان تجارت دوجانبه هم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است. براین اساس آمریکا تجهیزات نظامی بیشتری به هند خواهد فروخت.
 
پیشتر مودی با شکستن پروتکل‌های رسمی و استقبال شخصی از اوباما در فرودگاه دهلی، بر اهمیت این سفر برای دولتش تاکید کرد.
 
اوباما سپس برای شرکت در یک مراسم رسمی استقبال به کاخ ریاست جمهوری رفت. وی در این روز حلقه گلی را بر بنای یادبود ماهاتما گاندی نهاد و آنجا یک نهال کاشت.
 
موافقتنامه‌ای که روز یکشنبه میان طرفین به امضا رسید، یخی را که چندین سال میان دو کشور بر سر این مسئله حاکم بود، آب کرده است.
 
موازین سختگیرانه‌ هند در زمینه‌ی مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌خواهی در صورت بروز سانحه‌های اتمی سبب شده بود که شرکت‌های آمریکایی از همکاری‌های مشخص خودداری کنند.
 
خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل دیپلماتیک گزارش داده که هند و آمریکا برای حل این معضل، مقرر کرده‌اند صندوقی با چندین میلیون دلار موجودی دائر شود تا شرکت‌هایی را که در ساخت رآکتورهای هسته‌ای مشارکت داشته‌اند، بیمه کند.
 
مسائل زیست‌محیطی و مقابله با تغییرات اقلیمی از دیگر موضوعات مهمی بود که در دیدار سران هند و آمریکا مورد بحث قرار گرفت.
 
در این زمینه نیز موافقت‌نامه‌ای میان دو کشور به امضا رسید که هدف آن کاهش میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای است؛ موضوعی که در پایان سال جاری میلادی در کنفرانس جهانی سازمان ملل در پاریس در ارتباط با تغییرات اقلیمی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
 
کشور هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز‌های گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌رود.
 
سران هند و آمریکا همچنین بیانیه‌ای به امضا رساندند که در آن دیدار و گفت‌وگوهایی متعدد در بالاترین سطح دیپلماتیک منظور شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها