بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۴۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد از برگزاری مراسم اهدای جایزه‌ی رتبه ممتاز حفاظت از میراث فرهنگی آسیا و اقیانوسیه از سوی نمایندگان یونسکو به طرح مرمت "ارگ سریزد" خبر داد.
تدبیر24: مجید سریزدی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه ممتازی طرح مرمت ارگ سریزد به ‌عنوان طرح منتخب رقابت حفاظت از میراث فرهنگی آسیا و اقیانوسیه یونسکو، اظهار کرد: در مراسمی با حضور نمایندگان این سازمان بین‏‏‌المللی، چند تن از سفیران کشورها و نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری و استانی، این جایزه به "ارگ سریزد" اهداء خواهد شد.

وی از تلاش برای معرفی روزی به نام روز جهانی سر یزد همزمان با اهدای این جایزه و رونمایی از نماد یادبود اهدای این جایزه خبر داد و گفت: این جایزه به‌ دلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تأثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت اشتغال‌زایی تعلق گرفته است.

سریزدی با اشاره به قدمت کهن یزد به عنوان دومین شهر تاریخی جهان، درباره این مجموعه گردشگری اظهار کرد: مجموعه‌های تاریخی ارگ سریزد با قدمتی چند هزار ساله در روستای سریزد در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

وی، عبور جاده ابریشم از این نقطه که دقیقاً در مرکز موقعیت جغرافیایی ایران نیز قرار گرفته و تداوم زندگی از 2000 سال پیش تاکنون در این منطقه برخلاف بسیاری از مناطق گردشگری کشور به نحوی که بناهای متعددی از ادوار مختلف تاریخ در این منطقه برجای مانده است،‌ را از ویژگیهای بارز سریزد خواند.

سریزدی خاطرنشان کرد: در روستای سریزد، ابنیه زیادی از دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویه و قاجاریه وجود دارد که با مرمت و احیای آنها در نظر داریم مجدداً از کارآیی‏‏ آنها بهره‏‏مند شویم، به عنوان نمونه دو هتل در این مجموعه در حال ساخت است که یکی از آنها که قدیمی‌‏‏ترین هتل خشتی جهان محسوب می‏‏‌شود. ساخت این هتل با مرمت کاروانسرایی از عهد سلجوقیان در حال انجام است. امیدواریم تا تابستان سال آینده مورد بهره‏‏‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: هتل دیگر، یک هتل سنتی ولی با تجهیزات مدرن است که تا پایان سال آینده ظرفیت اقامت گردشگران در این مجموعه به 300 نفر خواهد رسید، هرچند که در حال حاضر بخشی از بنای موجود با ظرفیت اسکان 120 مسافر در حال خدمات رسانی است.

مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی ارگ سریزد اظهار کرد: یکی از بناهای مورد توجه در این مجموعه، قلعه سر یزد با قدمتی ۱۷۰۰ ساله و مربوط به دوران ساسانیان است. این ارگ در سه طبقه ساخته شده و وجود قدیمی‎‎ترین صندوق امانات بانکی دنیا در این مجموعه یکی از شاخص‏‏های این بناست.

وی تصریح کرد: وجود خمره‏‏‌هایی در محل اتصال ستون‏‏ها و سقف‎‎های مجموعه به لحاظ فنی مهندسی بیانگر آشنایی سازندگان این بنا به دانش و علم زلزله در حدود 1700 سال پیش است.

سریزدی، این مجموعه را بزرگترین تک بنای خشتی دنیا خواند و افزود: براساس نظرسنجی میراث فرهنگی، مجموعه سریزد سومین خواستگاه بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی از استان یزد است، ضمن این که ایام نوروز امسال نیز شاهد بازدید 22 هزار نفر از این مجموعه بودیم که بیش از 90 درصد آنها را گردشگران خارج استان تشکیل می‏‏‌دادند.

این فعال گردشگری با اشاره به برخی چشم‎‎اندازهای این مجموعه که تاکنون 13 میلیارد تومان برای مرمت و احیای آن هزینه شده و 10 میلیارد تومان سرمایه‏‏‌گذاری دیگر را نیز به دنبال خواهد داشت، افزود: در نظر داریم که برای اولین بار اقدام به ایجاد مزرعه شتر یا به عبارتی صنعت پرورش شتر به صورت جامع در این مجموعه کنیم و حتی در این رابطه اقداماتی برای ساخت پیست مسابقات بین‏‏‌المللی شترسواری صورت گرفته است.

وی متذکر شد: در مجموعه سریزد گردشگری تاریخی و طبیعی بر پایه موضوع کویر مورد توجه قرار گرفته و امکاناتی مانند پیست‌ موتورسواری در کویر، کالسکه‌سواری، شترسواری و رصد ستارگان در کویر برای گردشگران مهیا شده است.

سریزدی با تاکید بر پتانسیل‏‏های گردشگری متعدد در استان اعم از تاریخی، طبیعی و درمانی، هم‎‎پوشانی برنامه‏‏‌های گردشگری در استان را در توسعه و رونق این صنعت مهم خواند و از تلاش برای ایجاد ایستگاهی خاص گردشگری در شهر یزد برای تسهیل مراجعه و ارائه خدمات به گردشگران خبر داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها