بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
دولت در جلب اعتماد مردم نیازمند حوزه است
رییس جمهوری گفت: امروز اگر دولت بخواهد با مردم ارتباط داشته و از سرمایه بزرگ اعتماد آنان استفاده کند نیازمند حوزه های علمیه است.
تدبیر24: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی چهارشنبه شب در دیدار با علما، فضلا و طلاب در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم بیان داشت: مساله اعتماد مردم و دولت بسیار مهم است، مردم باید به دولت اعتماد داشته باشند و دولت نیز به مردم اعتماد داشته باشد که نمونه کامل آن نهضت امام(ره) بود که اعتماد دوجانبه بین ایشان و مردم وجود داشت.
 
وی اظهار داشت: امروز اگر دولت بخواهد با مردم در ارتباط باشد و اعتماد سرمایه ای بزرگ برای دولت باشد نیاز به حوزه دارد و حوزه علمیه، طلاب، فضلا و منبری ها بسیار تاثیرگذار هستند و مراجع عظام نیز جای دیگری دارند که سخن و گفتار آن ها در بین مقلدان و علاقه مندان آن ها تاثیر بسیار زیادی دارد.
 
 
 
** خواست رییس جمهوری از حوزه برای انجام نظریه پردازی
 
وی در ادامه به بیان دو خواسته خود از حوزه های علمیه پرداخت و اولین خواسته خود را انجام نظریه پردازی توسط حوزه عنوان کرد: دولت دنبال نظریه پردازی دینی نیست و کار دولت هم این کار نیست و کار دولت اجرای قانون، برنامه ریزی و حمایت از حوزه های علمیه با حفظ استقلال کامل حوزه ها است و اگر حوزه های علمیه استقلال خود را از دست بدهند حوزه علمیه مورد انتظار تاریخ و مردم را نخواهیم داشت.
 
روحانی با بیان این که امروز صدها مساله مهم داریم که برای اداره کشور مطرح است و حل شدن آن ها باید توسط حوزه باشد اظهار داشت: در حل مسائلی چون آن که حد و مرز مالکیت و اقتصاد اسلامی چیست باید از نظریات حوزه استفاده شود، پردازش حوزه به مسائل اقتصادی در سابق عمدتا در تجارت بود و علما در این زمینه کتاب هایی چون مکاسب را مرقوم کردند.
 
وی ابراز داشت: اگر در سابق تمام ابعاد مساله تجارت و اقتصاد آن دوران با استحکام زیادی توسط صاحبان مکاسب و لمعه مطرح شدند امروز صدها مساله داریم، در بحث بانک و بانک های بین المللی نمی توان در دنیای امروز صادرات و واردات را بدون سیستم بانکی بین المللی داشته باشیم.
 
وی افزود: نظریات حوزویان باید مسائل بانکی بین المللی، سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری ما در خارج را حل کند و نظریات ما باید در قالب الصنایع و المعادن مطرح شود و در کل مباحث زیادی در اقتصاد داریم که باید حوزه آن ها را حل کند.
 
رییس قوه مجریه بیان داشت: پیچیدگی های زیادی در سیاست خارجی وجود دارد و مسائل مهم استراتژیکی داریم که بعد از 36 سال هنوز به بحث، بررسی و بازکردن مسائل نیازمند هستیم، البته رهبرمعظم انقلاب راه گشایی کرده و شورای انقلاب فرهنگی نیز مسوولیت هایی دارد اما اصل کار تحقیق و نظریه پردازی بر عهده حوزه، علما است.
 
** تاکید رهبری بر انتشار صدای اعتدال از ایران بسیار مهم بود
 
وی در ادامه سخنان خود در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم افزود: باید مباحث مورد نیاز جامعه توسط علمای جوان حوزه مطرح شود و دومین مساله ای که باید در مورد آن بحث کنیم آن است که اتصال دولت با مردم از طریق های مختلفی است اما هیچ چیزی جای مباحث رودررو و تبلیغ چهره به چهره را نمی گیرد و این که عالمی در منبر در مساجد، حسینیه و دانشگاه با مردم سخن بگوید و جوابگو باشد تاثیر زیادی دارد.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز شرایط بسیار سختی در دنیا داریم و با وجودی که می بینیم برخی به نام اسلام، چگونه اسلام وارونه ای را به جهان معرفی می کنند مهم آن است که صدای اعتدال از ایران بلند می شود و رهبرمعظم انقلاب نیز تاکید کردند این اعتدال درست است و تاکید ایشان بسیار مهم بود.
 
وی اسلام رحمانیت، رحمت و اعتدال و امت وسط را بسیار مهم ذکر کرد و افزود: در شرایطی که برخی حکومت ایران را حامی خشونت و تروریسم عنوان می کنند اما می بینیم که اتهامات آن ها واهی است در این جو کاذب ، رییس جمهوری از ایران در سازمان ملل طرح جهان عاری از خشونت را مطرح می کند که در دستور سازمان قرار گیرد و شرایطی پیش آمد که چهار پنج کشوری که در مجمع عمومی مخالف با رای به این پیشنهاد بودند در نهایت نتوانستند خللی ایجاد کنند و طرح با اجماع تصویب شد.
 
روحانی افزود:این که طلبه ای که در حوزه علمیه قم تربیت شده است به عنوان رییس دستگاه اجرایی ایران پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران را در دست بگیرد شکست مفتضحانه ای برای آن هایی بود که به ناروا به ایران و نظام تهمت می زدند.
 
وی با اشاره به این که دنیای امروز دنیایی است که باید افکار عمومی جهان را جذب و جلب کنیم ابراز داشت: نامه ای که رهبرمعظم انقلاب به جوانان غربی نوشتند یک نامه تاثیرگذار بود که جامعه جوان غرب را تکان داد و جوامع اسلامی نیز خوشحال شدند، در دنیای امروز بار مسوولیت بسیار سنگینی بر دوش ما مرتبط با داخل کشور و سراسر جهان است و این کار بخش مهمی از آن بر دوش حوزه علمیه خصوصا حوزه علمیه قم است.
 
**نباید تنها دو مصداق امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیریم
 
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که باید مصادیق امربه معروف و نهی از منکر برای مردم روشن شود بیان داشت: محبت و برادری، توسعه کشور، اشتغال جوانان در کشور، محیط زیست و نجات کشور در این آب و هوا و گرد و غبار معروف است یا خیر؟ آیا الودگی هوا منکر است یا خیر؟ این ها مسائلی است که باید در حوزه به آنها پرداخته شود.
 
وی افزود: باید آمر به معروف به معنای وسیع کلمه و ناهی از منکرات به معنای وسیع کلمه باشیم و جایی که این مسائل را تشریح می کند حوزه است این در حالی است که هزاران مساله شرعی داریم.
 
روحانی ادامه داد: دولت هم باید حمایت از امر به معروف کند چرا که رییس جمهوری مسوول آن است و از این رو که او مسوول اجرای قانون اساسی است هم شرعا و قانونا باید کار امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد.
 
رییس جمهوری باز کردن مسائل، توصیف مسائل و تشریح امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه حوزه ذکر کرد و افزود:وقتی به دنیا می گوییم امر به معروف و نهی از منکر باید بدانیم که آن ها نیز معروف و منکرهایی دارند که با ما تفاوت دارد و زیرپا گذاشتن حقوق مردم از منکرات بزرگ است.
 
وی تاکید کرد: این که مالیاتی که رهبرمعظم انقلاب بر آن تاکید کردند معروف است یا نیست، قاچاق منکر است یا خیر، این ها مسائل اصلی امر به معروف و نهی از منکر است و چرا باید از هزار مصداق این فرایض، تنها به دو مصداق چسبیده و بقیه را فراموش کنیم و باز کردن معروف ها و منکرها بر عهده علما و فضلای حوزوی است.
 
**وظیفه خود را احترام به حوزه ها می دانیم  
 
دکتر روحانی ابراز داشت: وجود80 هزار طلبه در حوزه بعد از انقلاب بسیار مهم و افتخار آمیز است و دولت وظیفه خود را احترام به حوزه ها می داند که هیچ منتی بر کسی نداریم و وظیفه داریم هر حمایتی که می توانیم انجام دهیم.  
 
وی اظهار داشت: تردیدی نداریم که مراجع روی دلسوزی نکته ای را بیان می کنند لذا دولت باید به علما احترام بگذارد و در هیات دولت به صراحت گفته ایم مراجع عظام تقلید اگر نکته ای داشتند که مورد، جور دیگری است وظیفه ما است که برای آن ها توضیح بدهیم.
 
رییس جمهوری اظهار داشت: یکی از وظایف رییس جمهوری در قانون اساسی ترویج مذهب حقه جعفری است و دفاع از استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز وظیفه رییس جمهوری است و باید این کار را بکند، اگر رییس جمهوری به این وظایف عمل نکرد باید به او تذکر داد و اگر دولت هم نکرد باید تذکر داد.
 
وی تاکید کرد: اصل اسلام، رضای خداوند است و رضایت عامه برای ما مهم است و مردم هستند که دین خدا را حمایت می کنند و حوزه ها را حمایت می کنند و در این ها جای تردید نیست. 
 
** فیضیه تاریخ انقلاب ما است
 
رییس جمهوری در ادامه با بیان این که مردم قم همواره از حوزه، انقلاب و قیام امام راحل پشتیبانی کردند ابراز داشت: فیضیه تاریخ انقلاب ما است و حتی قبل از انقلاب نیز فیضیه مرکزیتی بود که بعد از این که مرحوم آیت الله حائری آن را تاسیس کرد این مدرسه مرکزیتی برای حوزه علمیه قم بود و از فیضیه خاطرات بسیار زیادی دارم و خوشحالم که امشب در این مدرسه در محضر علما و طلاب هستم.
 
دکتر روحانی ابراز داشت: غیر از سفر استانی باید خدمت علما، بزرگان و فضلا برسم و این حرف درست است که ارتباط نزدیک تری بین دولت و حوزه علمیه به صورت سیستماتیک باید وجود داشته باشد.
 
وی بار دیگر بر نظریه پرداز بودن حوزه تاکید کرد و افزود: نظریه پردازی در مسائل مهم دینی - اجتماعی، دینی - سیاسی، دینی - بین المللی، دینی - اقتصادی، دینی - اجتماعی و دینی - فرهنگی وظیفه ای بر دوش حوزه است.
 
رییس جمهوری افزود: همانقدر که حمایت حوزه علمیه برای ما ارزشمند و مهم است نقد و تذکر آن ها نیز برای ما بسیار مهم است، ما بشر هستیم اشتباه و خطا در جمعی به نام دولت طبیعی است اما همه مردم حق دارند نقد کنند بویژه فرهیختگان دانشگاهیان و حوزه علمیه قم باید به دولتی که تعلق به آن ها دارند نقد داشته باشند.
 
وی گفت: بزرگترین افتخارم در زندگی آن است که دورانی توفیق یافتم طلبه حوزه علمیه باشم و اگر روزی فرصت داشته باشم بهترین کار را انتخاب کنم بازگشت به حوزه علمیه و حضور در بحث، درس و مباحثه است.
 
** هیچ مکانی دل نشین تر از حجره کوچک طلبگی نمی شود
 
دکتر روحانی اظهارداشت: قم ویژگی خاصی دارد و هیچ کجا حوزه نمی شود و هیچ مکانی دل نشین تر از حجره کوچک طلبگی نمی شود ، در زمان گذشته هیچ امکاناتی نبود امروز هم شاید کمبود امکانات باشد اما زندگی علما ساده است.  
 
وی اظهار داشت: در دوران مشروطه نظریه دینی و علمی که مشروطه و انقلاب آن را هدایت کرد از سوی اندیشمندان بزرگی چون آخوند خراسانی و مرحوم نائینی صورت گرفت و هنوز هم بعد از گذشت 100 سال از دوران مشروطه باز هم زمانی که به افکار آن بزرگان نظر می کنیم بسیار درس آموز است.
 
رییس جمهوری افزود: شهید مدرس دارای نظریات بسیار ارزشمندی بود و نظریه مدرس بود که مساله قضاوت در دوران خود را حل کرد اما بعد از انقلاب نتوانسته ایم از آن نظریه درست استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: شهید مدرس با نظریه امربه معروف و نهی از منکر مساله دادگاه ها را حل کرد و او ایستادگی کرد تا کتاب های علمی خارجی ترجمه شود و دارالترجمه بزرگی تاسیس شود.
 
رییس جمهوری با بیان این که مدرس دروازه علوم را باز کرد بیان داشت: بین سنت و تجدد همیشه بحث بوده است و حل مباحث سنت و تجدد با نظریه پردازی علما و فقها امکان پذیر است که مسلط به قرآن، کلام، حدیث، فلسفه و تاریخ اسلام هستند.
 
وی گفت: دانشگاه و حوزه تقریبا در زمان نزدیکی تاسیس شده اند و در دوره انقلاب اسلامی اساس نهضت اسلامی با اجتهاد امام و نظریه ایشان شکل گرفت و نظریه امام بر آن بود که دین از سیاست جدا نیست و با نظریه شهید مدرس در یک راستا بود.
 
دکتر روحانی افزود: امام عدم جدایی دین از سیاست را اساس نظریه خود قرار داد و سپس نظریه حکومت اسلامی را مطرح کرد که بیشتر در درس های نجف تشریح شدند و ایشان برای اداره حکومت نظریات بسیار مهمی را مطرح کردند.
 
وی افزود: درسالهای 39 و 40 عده ای از اندیشمندان و مدرسان تحولی درحوزه بوجود آوردند و کاری که شهید بهشتی کرد آن بود که در دهه 30با تاسیس دبیرستان دین و دانش درقم کلاس هایی برای طلاب گذاشته شد و زبان انگلیسی برای آن ها تدریس شد.
 
رییس جمهوری بیان داشت: شهید بهشتی تحول خوبی در حوزه با برنامه ریزی مناسب ایجاد کرد درحوزه مرسوم نبود طلاب تاریخ اسلام، ریاضی، محاوره عربی ، نویسندگی و انشا داشته باشند و همه این ها را شهید بهشتی ایجاد کرد و دردوران حکومت اسلامی با نظریات مهمی که داشت توانست راه را باز کند.
 
دکتر روحانی روز چهارشنبه وارد قم شد و مورد استقبال مردم این شهر قرار گرفت.  
 
آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان و افتتاح آزاد راه قم - گرمسار از جمله برنامه های روز چهارشنبه رییس جمهوری درقم بود.  
 
رییس جمهوری روز پنجشنبه نیز دیدارهایی با مراجع تقلید خواهد داشت و در جمع خانواده های شهدا ، ایثارگران و آزادگان سخنرانی می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها