بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۴۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مولاوردی در اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان:
روند افزایش سن ازدواج جوانان در دهه های اخیر نشان می دهد برنامه ها و سیاست های مرتبط با ازدواج جوانان همانند قانون تسهیل ازدواج و قانون ساماندهی ازدواج جوانان به طور موثری عملیاتی و اجرا نشده اند و نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دارند.

    تدبیر24:  معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده روز یکشنبه در جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان با اشاره به مشکلات و موانع موجود در امر ازدواج جوانان در کشور، تصریح کرد که دولت تدبیر و امید برای تسهیل امر ازدواج جوانان ایرانی، برنامه های گسترده ای را تدارک دیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،شهیندخت مولاوردی گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری وزارت ورزش و جوانان تلاش دارند تا مشکلات ازدواج جوانان و همچنین راه های تحکیم بنیان خانواده های ایرانی را با جدیت پیگیری کنند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه تراکم و فشردگی وقایع در دوره جوانی همراه با تغییرات سریع اجتماعی و تکنولوژیکی، جوانان را به موتور تغییرات اجتماعی تبدیل کرده است، اظهار داشت: جوانان نه تنها به لحاظ وزن جمعیتی بلکه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اهمیت زیادی دارند و نسبت جمعیت جوان در کشور نه تنها به لحاظ عددی افزایش یافته بلکه به لحاظ کیفی نیز از رشد بیشتری برخوردار شده و از این رو جمعیت جوان می تواند منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی در کشور باشد.
وی اضافه کرد: با در نظر داشتن منفعت و مزایای بالقوه این تجربه گذار جمعیتی در کشور، جمعیت شناسان چنین ساختار جمعیتی را به پنجره یا هدیه جمعیتی تعبیر نموده و اقتصاددانان نیز از آن به عنوان سود جمعیتی یاد کرده اند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت:بالفعل شدن این سرمایه بالقوه مستلزم آن است که اولا شناخت درستی از ویژگی های این جمعیت وجود داشته باشد و ثانیا امکانات و شرایط لازم برای استفاده از چنین موهبتی فراهم گردد و در چنین شرایطی است که نیروی جوان می تواند به تولید و بهره وری بپردازد و به رشد و رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی کمک کند.
مولاوردی با اشاره به اهمیت تورم جوانی جمعیت در برنامه ریزی ها و سیاست های توسعه ای کشور گفت: هنوز شاخصه های توسعه در به کار بردن جوانان در سطح مطلوبی نیست و جامعه علمی، تصمیم گیران و سازمان های مرتبط با امور جوانان به شناخت جامع و واقع بینانه ای نسبت به زوایای مختلف جمعیت شناسی دست نیافته اند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افزایش نسل جوانان مجرد و تحصیل کرده در سال های گذشته به عنوان نیرو و قدرت دهنده جهان امروز و کنشگران عرصه توسعه و تغییرات اجتماعی محسوب می شوند، افزود: این وضعیت پارادوکس فرصت و تهدید، ضرورت شناخت دقیق علمی و همه جانبه ابعاد مختلف زندگی جوانان را مشخص می نماید و در صورتی که به درستی مدیریت و مهندسی نشود ممکن است به تغییرات اجتماعی سریع در جامعه، جنبش های اجتماعی، افزایش آسیب های اجتماعی و رفتاری منجر شود.
مولاوردی با تاکید بر اینکه جوانان امروز، سالمندان آینده را تشکیل می دهند، تصریح کرد: در حال حاضر توجه و نگرانی اصلی مدیران و سیاست گذاران کشور بیشتر به پیامدهای مرحله بعدی گذار ساختار سنی یعنی سالخوردگی بوه و این موضوع باعث شده تا جوانان و چالش های آن ها تا حدودی نادیده گرفته شود.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در کشور اظهار داشت: افزایش نستبت های تجرد در میان جوانان، افزایش سن ازدواج و همبسته های آن و طلاق و تحولات مرتبط با آن از جمله ویژگی های بارز جامعه امروز ایران است.
مولاوردی تصریح کرد: در تبیین افزایش نسبت های تجرد یا به بیان دیگر تاخیر در ازدواج جوانان می توان به عوامل کلیدی دسترسی به همسر مناسب، امکان ازدواج با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و همچنین تمایل جوانان به ازدواج اشاره کرد.
وی طلاق را پدیده ای رو به رشد در سطح جهانی خواند و گفت: طلاق جزیی از تغییرات گسترده در الگوهای ازدواج و فرزند آوری محسوب می شود که تحت عنوان انتقال دوم جمعیتی از آن یاد می شود و در جامعه امروز ایران با توجه به استمرار و تاثیر پایدار ارزشهای ریشه دار در گذشته، نرخ وقوع طلاق در جامعه در مقایسه با متوسط کشورهای غربی به مراتب پایین تر است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده یکی از ابعاد تحولی ازدواج در ایران را تغییر ارزش ها و ایده آل ها عنوان کرد و اظهار داشت: مطالعات انجام شده بیانگر آن است که حدود ۹۰ درصد جوانان موقعیت ایده آل ازدواج را منوط به داشتن شغل و شرایط مناسب مالی دانسته اند و مابقی مناسب ترین موقعیت ازدواج را بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی بیان نموده اند.
مولاوردی با تاکید بر اینکه الگوها، هنجارها و ارزش های ازدواج و تشکیل خانواده در حال تغییر است، گفت: اهمیت سیاست گذاری درباره جوانان چنان است که در اکثر برنامه های پنج ساله توسعه بخشی از این برنامه را به خود اختصاص داده اند و با این حال بین برنامه ریزی و اجرایی شدن این برنامه ها فاصله بسیار وجود دارد.
وی ادامه داد: بررسی سیاست ها و برنامه های مرتبط با جوانان در حوزه های مختلف حاکی از آن است که علیرغم برخی پیشرفت های بدست آمده، کاستی های متعددی در این زمینه وجود دارد و بسیاری از اسناد و برنامه های ملی تدوین شده در حوزه های مختلف طی دور های گذشته فقط در حد نظر باقی مانده است و متاسفانه در حوزه امور زنان و خانواده نیز شاهد همین وضعیت هستیم.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: بررسی دستورالعمل های موجود در مورد جوانان نشان می دهد در دوره های مختلف و با روی کار آمدن دولت ها با خط مشی های متفاوت نگاه جوانان تغییر یافته و بر این اساس سیاست های مرتبط با جوانان در یک دولت با روی کار آمدن دولت دیگر تغییر می یابد و باعث عملیاتی نشدن برنامه های قبلی می شود.
مولاوردی قوانین مرتبط با تسهیل و ساماندهی ازدواج جوانان را نیازمند بازنگری و آسیب شناسی دانست و ادامه داد: روند افزایش سنی ازدواج در دهده های اخیر نشان می دهد که این قوانین به طور موثر عملیاتی و اجرا نشده است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برنامه های آموزش مهارت های زندگی خانوادگی و سبک زندگی سالم را محدود و نامناسب توصیف کرد و افزود: اجرای موثر برنامه ها و سیاست ها نیازمند شناخت تجربی وضعیت و نیازهای جوانان بوده و همچنین به منظور عملیاتی شدن مناسبتر سیاست گذاری ها بهتر است از خود جوانان برای تدوین قوانین استفاده کرد.
مولاوردی با اشاره به اینکه چالش های حال و آینده جمعیتی ایران بستگی زیادی به نحوه بهره برداری از تورم جوانی و فرصت پنجره جمعیتی دارد، اظهار داشت: بهره برداری از این فرصت کلیدی و طلایی و تبدیل آن به فرصت اقتصادی و اجتماعی مستلزم توانمندی و مقتدرسازی جوانان برای توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه انسانی و فراهم کردن حضور زنان در بازار کار است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سیاست های جمعیتی بایستی با توجه به ساختار و واقعیات جمعیتی حال حاضر تنظیم شود و تامین نیازهای جوانان کشور در اولویت قرار بگیرد گفت: برنامه جمعیتی باید معطوف به برطرف کردن نیاز ها و ارزوهای جوانان باشد.
در این جشنواره با اهدای لوحی از خادمین ، خیرین و فعالان حوزه نشر و رسانه و همچنین برخی از همسران نمونه ، تقدیر شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها