بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۹۲۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
هجده ماه است که سخن از برد برد می شود در حالی که عملا این فقط ما هستیم که تا به امروز به خواسته طرف مقابل عمل کرده ایم
تدبیر24:  هجده ماه است که سخن از برد برد می شود در حالی که عملا این فقط ما هستیم که تا به امروز به خواسته طرف مقابل عمل کرده ایم و فناوری هسته ای خود را از اوجی که در اواخر دوره احمدی نژاد داشت تا این حضیض پایین آورده ایم و اکنون پس از هجده ماه نهایت نتیجه ما از مذاکرات باز حواله دادن به آینده است! که در آینده فلان و چنان خواهد شد.
جناب آقای روحانی سوال ما از شما این است ،در حالی که انگار از همان ابتدای آمدن شما برای نگهداشتن چرخ سانتریفیوژ ها دندان تیز کرده بودید،سوال اینجاست،الان که دیگر چرخ بخش عمده ای از سانتریفیوژ های ما نمی چرخد در عوض آن، چرخ کارخانه های ما به حرکت در آمده است؟
بیایید صادق باشیم! حقیقت این است که نه این حرف درست است که تمام مشکلات ما گردن آمریکاست و نه اینکه در نهایت تمام مشکلات ما با دست دوستی دراز کردن جلوی آمریکا حل خواهد شد و هر دو این حرف ها افراطی و غیر منطقی است.
منطقی ترین سخن این است که از کجا معلوم دشمنی که تا به امروز برای هدف اصلی مذاکرات که برداشته شدن تحریم هاست امروز فردا کرده ،فردا روزی که شما به آن پیوسته وعده می دهید بر سر پیمان خود بماند؟ که اگر نماند آنروز با وجود آنکه در بسیار از تاسیسات هسته ای ما با اعمال نظر آنها تغییرات عمده به وجود آمده ؛ این ماییم که ضرر می کنیم یا آنها؟ چرا که آنچه در تمام این نشست و برخواست ها مشهود است ،آنجا که سخن از تعهدات ماست صحبت ها دقیق و اقدامات با زمانبندی مشخص و به صورت سیستماتیک انجام می شود، در حالی که در وعده های طرف مقابل همیشه کلماتی نظیر "در صورت صلاحدید" ، "در صورت لزوم" ، "پس از بررسی" و نظایر آن وجود دارد که برای کسانی که با توجه به سابقه تاریک سیاستمداران آمریکایی آنها را می شناسند خیلی معنا دارد.
چه بعد از توافق ژنو که شما آن را به تسلیم قدرت های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران معنا کردید و دست زدن ها و تشویق ها و جشن های آنچنانی برگزار شد و چه الان که با وجود اقرار به این امر که این تنها یک بیانیه است ،جشن و پایکوبی برقرار می شود ،وقتی به بزرگ ترین تیتر های روزنامه های حامی شما در این مدت نگاه می کنیم کرارا سخن از "ترک برداشته شدن ساختمان تحریم" یا امروز "فروریختن بنای تحریم ها" را می بینیم ،فکر نمی کنید که اینگونه سخن گفتن ها در حالی که حتی در طول این مدت گاهی تحریم های جدید هم وضع شده و شما آنها را زیر سبیلی رد کرده اید ،تبدیل به یک سری شعار لوث و حتی متعفن شده است که مردم بیچاره ای که منتظر رفع مشکلات اقتصادی هستند را کم کم دچار نا امیدی می کند؟
بعد از هجده نوزده ماه پس کجاست ثمره عملی اقدامات متقابل طرف شما در اقتصاد؟ که خودتان و مردمی که تورم را در جیبشان احساس می کنند بهتر می دانند که شعار عبور از رکورد به درد برنامه های طنز می خورد؛ جدا از آنکه خود شما قبول دارید که بر فرضِ بعیدِ تحققِ وعده طرف مقابل، تنها تحریم های مربوط به هسته ای برداشته می شوند و نه همه تحریم ها و این سیاست شما که از ابتدا برای رفع مشکلات اقتصادی تکیه به مذاکرات با شرایطی مذکور نمودید و عملا همه چیز را به این مذاکرات گره زده اید یک سیاست واضح البطلان است که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال جدید در مشهد فرمودند:
در نگاه کلان به اقتصاد کشورمان دو جور نگاه وجود دارد. من خواهش میکنم بخصوص صاحب‌نظران و همچنین جوانان و عامّه‌ی مردم عزیزمان به این نکته توجّه کنند که دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد؛ یک نگاه میگوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّتهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّتها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّتها استفاده کنیم؛ [یعنی] اقتصاد درون‌زا؛ اقتصادی که مایه‌ی خود و مادّه‌ی خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از توانایی‌های مردم خودمان به دست می‌آورد. این یک نگاه است که میگویند برای رونق اقتصادی نگاه کنیم به امکانات درونی کشور و استعدادها را و ظرفیّتها را بشناسیم، آنها را بدرستی به کار بگیریم، [آن وقت] اقتصاد رشد خواهد کرد، نمو خواهد کرد؛ این یک نگاه.

نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ میگوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ این هم نگاه دوّم است. امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است.
حسین ابراهیمی- تحلیلگر مسائل سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
رزمنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
2
2
ای کاش از دولت احمدی نژاد سخن به میان نمی آوردید که علی رغم آن همه در آمد نفتی ( به اندازه دو دولت هاشمی و خاتمی ) بیاد 48 % تورم و رکود اقتصادی و خیلی چیز های دیگر افتادم .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
2
1
اقایان خداراشکرکنیدکه جرات حرف زدن وانتقادکردن پیداکرده ایدچرادرزمان دولت عدالت گسترتان بااین همه فسادهمه شمامهرسکوت برلب زده بودید
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
3
2
یادآوری می کنم برای بعضی ها :
دولت آقای روحانی 40% آرا رو بدست آورد
ضمنا رهبر معظم انقلاب هم از مذاکرات حمایت می کنند
این آقایون دلواپس لطفا جای ملت صحبت نکنند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها