بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۰۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
حضور داعش برای کردهای عراق یک تهدید – فرصت بوده که شاید تا کنون یک بازنده اقتصادی بوده ولی به طور یقین یک برنده ژئوپلیتیک است
تشکیل حکومت دوفاکتو در کردستان عراق ،مرزهای جغرافیایی کردستان عرا ق شامل سه استان سلیمانیه ، اربیل و دهوک بودند.این تقسیمات جغرافیایی بدنبال فروپاشی حزب بعث و تا سال 2014 همچنان ادامه داشته است. اما با ظهور گروه تروریستی داعش ، قلمرو جغرافیایی کردهای عراق به استانهای  نینوا ، دیالی ، صلاح الدین و کرکوک نیز تسری و به نوعی بعد از پیدایش داعش ، ژئوپلیتیک کردستان عراق ، گسترش یافته و با این توضیح که قلمرو خواهی کردهای عراق نه به سوی مرزهای شرقی خود با ایران بلکه عمق شمال عراق را نشانه رفته است . بنابراین مرزهای منطقه اقلیم کردستان در جنوب غرب تا ارتفاعات حمرین ( حد فاصل بین تکریت و کرکروک )، در منتهی الیه شمال غرب، مرزهای سوریه ( مناطق ربیعه و سلسله ارتفاعات شنگال )، و مناطق جنوبی ( مناطق خانقین، سعدیه و مندلی). حریم های مذکور محلهای مورد مناقشه ای قلمرویی بین حکومت مرکزی و منطقه اقلیم بوده که در حال حاضر در قلمرو کردستان عراق جای گرفته است. به طور کلی حملات داعش به مناطق شمالی عراق نه تنها باعث شد در داخل عراق، موجب بسط زئوپلیتیکی کردستان عراق گشته بلکه یک کارکرد انسجام بخش هویتی را برای کردها درپی داشته است، بلکه در خارج نیز باعث یک شان و پرستیز بین المللی برای کردها شده است و این در حالی است که قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیز قبض و بسط ژئوپلیتیکی این منطقه را به شدت رصد می نمایند. این رصد از آنجا مهم می باشد که با گسترش قلمرو زمینی کردها به مناطق همرز با کشور سوریه، کردستان عراق با پیوستگی هویتی با کانتون های کرد سوری مانند جزیره، کوبانی و آفرین خود را در مقام یک طرف چانه زنی منطقه ای می دانند. بنابراین حضور داعش برای کردهای عراق یک تهدید – فرصت بوده که شاید تا کنون یک بازنده اقتصادی بوده ولی به طور یقین یک برنده ژئوپلیتیک است. این موضوع برای همسایگان درگیر در بحران و مرتبط با داعش نیز در منطقه مزوپوتامیا صدق می کند چرا که منافع اساسی این کشورها نه رنگی ایدئولوژیک بلکه لعابی ژئوپلیتیک دارد . 
 
عکس فوق قلمرو مناطق کردستان عراق را پیش و پس از حملات داعش نشان می دهد.

 اما می توان گفت تقابل داعش با کردها، باعث بوجود آمدن روندهای سیاستی ذیل شده است:
-ظهور یک حوزه عمومی مشترک برای کردها ( وجود دشمن مشترک و هم افزائی هویتی بین کردها )
-ظهور یک سیاست شکننده مشترک برای کردها( سیاستهای احزاب مسلط کرد مانند PKK , PDK , PUK در تقابل با یکدیگر و در برابر کردهای سوریه ، خاصه PYD ) . 
-ظهور بازیگران غیر دولتی مانند داعش به مثابه یک دگر سازنده هویت سیاسی کردها
-تاکید بر ماهیت سکولار سیاست های کردها
-نیاز به اصلاحات اساسی در بخشهای امنیتی
در پایان باید عنوان نمود با نگاهی بر مناطق و شهرهای اشغالی توسط داعش، عمق استراتژیک برای این گروه فرا تروریستی، منطقه مزوپوتامیا ( بین النهرین ) می باشد به نوعی که می توان گفت از مرز ترکیه و سوریه تا دره فرات که بین النهرین شمالی است به علت دسترسی به منابع و ژئوپلیتیک انرژی  در اختیار داعش است و به همین دلیل پیش روی داعش به سوی مناطق شرق دجله و مناطق کردنشین در راستای مطامع ژئوپلیتیکی داعش قرار ندارد، موضوعی که کردستان عراق را در مقام یک برنده ژئوپلیتیک در شوک ژئوپلیتیکی حاصل از ظهور داعش ، قرار می دهد . 

برچسب ها: تدبیر24 ، دوفاکتو ، عراق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
0
داعش خواسته یا ناخواسته به کردها کمک نموده است که دست به افزایش مناطق خود بزنند در یکه شیعیان بازنده اصلی هستند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها