بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۵۱۷۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
چه طرحی از این بهتر که با موضوع مهمی مانند گرانی که می تواند به دغدغه اصلی هر خانواری تبدیل شود ذهنیت جامعه را به کار دیگری مشغول ساخت و تا فرصت دهم تیرماه به دور از هرگونه حاشیه ای به توافق به هر قیمتی پرداخت.
تدبیر24: منتقدین- در شرایطی که این روزها موضوع نگارش متن نهایی توافقات هسته ای حاشیه های زیادی را در داخل کشور به وجود آورده است و با عدم شفافیت تیم مذاکره کننده ایرانی بسیاری از مردم نگران امتیازات رد و بدل شده در این گفت و گو ها هستند دولت در یک اقدام جالب توجه و برای انحراف فشار افکار عمومی نسبت به مذاکرات با افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون هرگونه اعلام قبلی سناریوی جدیدی را برای استارت پروژه مشغولیت سازی مردم کلید زد .
چند روز قبل بود که در آستانه زمان واریز ماهانه سهمیه بنزین یارانه ای 700 تومانی به حساب کارت های سوخت مردم ناگهان صاحبان خودرو ها با کارت های خالی مواجه شدند . در ابتدا مسئولان وزارت نفت در یک اقدام ناشیانه این موضوع را تنها به نقص فنی در سیستم های رایانه ای مرتبط دانستند اما به فاصله کمتر از یک روز زمزمه برگزاری جلسه ای برای تک نرخی شدن بنزین در میان رسانه ها پیچید و دو روز بعد هم دولت رسما بنزین را هزار تومان کرد . در این میان اما موضوعی که بسیار جلب توجه می کرد نه حذف سهمیه 60 لیتری بنزین 700 تومانی که ممکن است در سبد هزینه ای خانوارها نقش چندانی نداشته باشد ، بلکه بی احترامی دولت مدعی تدبیر و از سویی اثرات روانی این افزایش قیمت از قبل اعلام نشده بود .

باید توجه داشت در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان افزایش قیمت ناگهانی بنزین می تواند اثرات بسیار شدیدی بر روند افزایش قیمت ها به خصوص کالاهای مصرفی و مواد غذایی داشته باشد چرا که اصولا سالهاست افزایش قیمت بنزین بهترین بهانه برای افزایش قیمت ها در همه زمینه ها شده است . از همین دیروز که خبر افزایش قیمت بنزین به صورت عمومی منتشر شده است بسیاری از حوزه ها مانند حمل و نقل به طرفه العینی خود را با قیمت جدی بنزین هماهنگ کردند و هزینه تردد روزانه مردم را افزایش دادند . این موضوع را در کنار محصولاتی که در روزهای آینده گران خواهند شد بگذارید تا ببینید چه ماه رمضان سختی پیش روی قشر متوسط و ضعیف جامعه قرار خواهد گرفت .

البته این پایان ماجرا نیست چرا که به نظر می رسد دولت در یک سیاست آشکار و هماهنگ و با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده مساله گرانی را برای دغدغه مندی این روزهای جامعه تجویز کرده است تا بتواند تمام دل مشغولی افکار عمومی را به این موضوع معطوف کند و تحت لوای آن کوچک ترین صدایی را بر علیه مذاکرات نشنود . الان بیش از یک سال است موضوع تک نرخی شدن بنزین و یا افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان که می تواند روی گران شدن مسکن تاثیرگذار باشد در دولت مطرح است . به راستی چرا باید این دو طرح که بار روانی گسترده ای دارد و می تواند بسیاری از قیمت ها را تحت الشعاع خود قرار بدهد در این روزها باید به تصویب عملی و اجرا برسد ؟

آیا نه این است که با افزایش انتقادها نسبت به پنهان کاری تیم مذاکره کنندگان ایرانی و برخی گزارش ها از وادادگی این تیم در خصوص برخی جزئیات مانند بازرسی از مراکز نظامی کشورمان که با تصریح جدی امام امت هم همراه شد افکار عمومی نسبت به جریان عمومی مذاکره بدبین شده و انتقاد های عمومی در آستانه نگارش متن توافق هسته ای از نگاه دولت مزاحمت آفرین است ؟ چه طرحی از این بهتر که با موضوع مهمی مانند گرانی که می تواند به دغدغه اصلی هر خانواری تبدیل شود ذهنیت جامعه را به کار دیگری مشغول ساخت و تا فرصت دهم تیرماه به دور از هرگونه حاشیه ای به توافق به هر قیمتی پرداخت. اکنون موضوع بنزین و گرانی در حقیقت حربه ای است برای اینکه مردم پیگیر این که چه اتفاقی در دورن دولت برای رسیدن به توافق روی می دهد نباشند و به نوعی فریب بازی جدید روانی دولت را بخورند . مردم باید بدانند دولت در حقیقت از مدت ها پیش بنزین را به هزار تومان رسانده فقط این بار احترامی برای شعور مردم قائل نشده است که این تک نرخی شدن را به عموم جامعه اعلام کند پس باید با آغاز موج گرانی برای انحراف افکار عمومی مقابله جدی کرد و با حساسیت دو چندان روند مذاکرات را پیگیری نمود .

منبع: آرمان پرس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
1
پس باید به کی تو این مملکت اعتماد کرد ؟ حتما کوچک زاده و رسایی یا مثلا اون جاعل کریمی قدوسی ؟ آقایان ظریف و عراقچی سالها در خدمت انقلاب بوده اند و هر دو کارنامه بسیار درخشانی دارند. این تند روهای تازه به دوران رسیده نباید مانع کار سیاستمداران بزرگ این مملکت شوند. نویسنده هم از تندروهای داعشی مخالف دولت است و حتی به حرف های رهبر انقلاب در خصوص همدلی و همفکری با دولت توجهی ندارد .
امیرازقم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
3
واقعا آدم از کار این اقلیت وراج تعجب میکنه ! الان 5 سال از قانون هدفمندی گذشته طبق قانون مصوب سال 89 در سال پنجم هدفمندی یارانه ها قیمت حامل های سوخت باید به 90 درصد فوب خلیج فارس برسه !
قانون خودتون هم قبول ندارید ؟؟؟
یا فکرز میکنی که همه مثل مخاطبان و حامیان و همفکراتون بیسواد احساسی هستند ؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
1
1
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
رجببی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
1
روحاني مچكريم : كه عليرغم كاهش پنجاه درصدي قيمت نفت كشور را اداره ميكني / مچكريم كه قيمت ارز و طلا و سكه را ثابت نگه داشتي و مردم را از يك جنگ رواني و اعصاب خرد كن روزانه نجات دادي /مچكريم كه تورم را از 45 درصد به چهارده درصد كاهش دادي و ديگر مانند روز هاي دولت قبل هر روز صبح و هر ساعت با قيمت جديدي مواجه نيستيم /مچكريم كه ميخواهي يارانه را فقط به افراد نيازمند بدهي و ثروتمندان را از دريافت آن محروم كني / مچكريم كه 11 ميليار دلار پول اين مملكت را از دست دشمنان آزاد كردي / مچكريم كه با تعامل با جهان سايه جنگ را از اين كشور دور كردي و ايران هراسي را از بين بردي /مچكريم كه با متانت و سعه صدر در مقابل لجبازي نمايندگان با وزير علوم رفتار كردي /
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها