بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۵۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
ک بار دیگر رییس جمهور نشان داد تبحر ویژه ای در اشتباه گرفتن منتقدان داخلی به جای آمریکا دارد
  تدبیر24:  منتقدین- یک بار دیگر رییس جمهور نشان داد تبحر ویژه ای در اشتباه گرفتن منتقدان داخلی به جای آمریکا دارد و این بار نیز آقای روحانی هر چه فریاد داشت را  به جای دشمن، بر سر منتقدان دولت یازدهم کشید.
 
آقای روحانی که صبح روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست سخنرانی می کرد، در بخشی از اظهاراتش ضمن ربط دادن رفع مشکل کم آبی به تحریم ها! گفت: «کسانی که (در دولت گذشته) تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی به ملت کردند، زیرا تحریم ظالمانه به مثابه بیماری می‌ماند که در صورت ادامه می‌تواند لطماتی به دنبال داشته باشد و برخی‌ در آغاز معنای تحریم را نمی‌دانستند.»
 
این اظهارات در حالی توسط رییس جمهور محترم بیان شد که ظاهرا ایشان هنوز بعد از سالها حضور در عرصه سیاسی کشور اطلاع دقیقی ندارد مسبب اصلی وضع تحریم های کنونی علیه ملت نظام استکبار و در راس آن امریکاست که بدون هیچ منطق و دلیل مشخصی، هر گاه تصمیم به فشار علیه مردم ایران گرفته است، تحریم های یک جانبه و چند جانبه ای را وضع کرده است و اساسا اگر قرار باشد برای تحمیل تحریم ها به کشور به دنبال عامل داخلی باشیم، قبل از هر چیز باید به سراغ مردمی رفت که در بهمن ۱۳۵۷ با رهبری امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را رقم زدند و بعد از آن آمریکا به دلیل کوتاه شدن دست خود از منابع ایران، تحریم های ظالمانه و غیرقانونی خود علیه مردم کشورمان را آغاز کرد.
 
به بیان دیگر، آقای رییس جمهور باید بیش از هر فرد دیگری اطلاع داشته باشد که مسبب اصلی تحریم های کنونی، روحیه تسلیم ناپذیری همین مردم در برابر دشمن غدار و زورگوست و اگر قرار است برای تحمیل تحریم ها به ملت به جای دشمن اصلی، به دنبال مقصر بگردیم، مقصر اصلی مردم، امام (ره) و شهدایی هستند که به قیمت جان شان در برابر دشمن ایستادند و زیر بار سلطه و حرف زور نرفتند.
 
در غیر این صورت مردم ایران به رهبری امام (ره) می توانستند از همان روز اول بعد از انقلاب با مذاکره و لبخند! مقابل دشمن و عقب نشینی در برابر خواسته های نامعقول طرف مقابل، از ترس تحریم! استقلال کشور را از بین برده و با پذیرش هژمونی آمریکا بر ایران مانند قبل از انقلاب، کشور را به سمت تحریم نبرند!
 
متاسفانه ادبیات آقای روحانی در این سخنرانی آنقدر به دور از جایگاه رییس جمهور نظام اسلامی است که هر انسان منصفی را به تحیر وا می دارد که چرا باید عالی ترین مقام اجرایی کشور آن هم بعد از سالها حضور در عرصه های مدیریتی ارشد نظام جمهوری اسلامی، تا این حد به افکار عمومی آدرس غلط دهد و با جستجو برای یافتن مقصر تحریم ها در دولت های گذشته، سعی کند ناکارآمدی دولت خود برای اداره کشور را  توجیه کند؟
 
آیا واقعا رییس جمهور محترم اطلاع ندارد که تحریم های ظالمانه علیه کشور از همان سالهای اول انقلاب آغاز شد و طی سه دهه گذشته به دلیل غیر منطقی بودن آمریکا، تشدید شده است؟ و از آن مهم تر آیا در دو سال گذشته که بارها و بارها وزیر امور خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر گفتگو کرده اند، روند تحریم ها علیه کشورمان متوقف شده یا برخلاف توافق ژنو افزایش هم پیدا کرده است؟
 
از سوی دیگر ادعای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و به تبع آن تحریمهای علیه کشورمان در حالی طی دو سال گذشته بارها و بارها از سوی رییس جمهور و رسانه های حامی دولت مطرح شده که خود آقای روحانی در کتاب خاطراتش خلاف این روایت را مطرح می کند.
 
 
پاسخ فنی به یک مغلطه قدیمی: چه کسی باعث شد پرونده هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود؟
 
بر اساس کتاب خاطرات هسته ای آقای روحانی،  علت اصلی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نه عملکرد دولت گذشته است و نه دولت اصلاحات، بلکه بی منطقی و بهانه گیری طرف غربی بوده است. هر چند اگر قرار باشد به سبک حامیان دولت برای این کار مقصری پیدا شود، می توان این موضوع  را هم به عملکرد تیم مذاکره کننده زمان اصلاحات ارجاع داد  که بگونه ای عمل کردند که بسترسازی لازم برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت انجام گرفت.
 
در این باره حسن روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» می نویسد: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن ۱۳۸۴ در شرایطی پرونده هسته ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.» ص ۵۹۹
 
روحانی در قسمت دیگری از این کتاب نیز می نویسد:
 
«در دولت نهم هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه اندازی یو سی اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی داد و پرونده در آژانس می ماند بی تردید نطنز به آن زودی راه اندازی نمی شد و مسیر مذاکرات ادامه می یافت. راه اندازی نطنز در وافع پاسخ به اقدام غیر منطقی شورای حکام آژانس بود ... اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.» ص ۶۱۱
 
معنای ساده این بخش از خاطرات آقای روحانی این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ربطی به احمدی نژاد یا لاریجانی یا جلیلی نداشت، بلکه ما تعهداتی به سه کشور اروپایی داده بودیم که آنها تعهداتشان را نقض کردند و بدون هیچ منطق و دلیلی، پرونده ایران را در سال ۸۴ به شورای امنیت بردند. اگر هم در دولت نهم نطنز رفع تعلیق شد به خاطر نقض عهد اروپا در توافق با دولت اصلاحات بود!

منبع: رجا نیوز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها