بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۵۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
تدبیر24  روز گذشته خبر انتصاب یک جوان به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان بر روی رسانه ها منتشر شد. این خبر این حیث اهمیت دارد که تولی گری امور جوانان به دست یک جوان متعهد سپرده شد. جوانان کشور همواره در زمان نیاز به حضور در کانون توجه قرار می گیرند اما زمانی که باید از پویایی و توان آنها در شرایط لازم استفاده شود کمتر به آنها توجه شده است. جوانان برای اجتماعی شدن نیازمند مشارکت سیاسی هستند تا از طریق تجربه عملی بتوانند جامعه پذیر شوند. بهترین راه حل برای هدایت جوانان و جامعه پذیر شدن آنها ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت آنان در تصمیم گیری کلان سیاسی و اجتماعی است. یکی از شاخصه های مهم در پیشرفت جوامع فراهم ساختن فضای لازم برای تعامل و مشارکت همه آحاد جامعه به خصوص جوانان در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی است. نتیجه چنین مشارکتی ، سازندگی بیشتر و قرار گرفتن جامعه در مسیر پیشرفت است.

یکی ازنقش های که جایگاه جوانان را درجامعه پایه دار می سازد خود شناسی آنها است واین نقش یکی ازویژگی های تکاملی جوانان کامل است دوره جوانی یکی ازدوره های زندگی انسانهاست که دراین مرحله اززندگی ، انسانهابه چهار راهی رشد قرارمی گیرند که برخی ازآنها ناخواسته ازجوانان استقبال می کنند مثلا :قدرت وانرژی نشانه خوب دررشد جوان هاست که دراین دوره زیادتر همراه ی آدم هاست پس نقش هویت ( خودشناسی ) یکی از نقش های اساسی است که جوانان باید درزندگی شان داشته باشند اگر بااین نقش جوانان سروکار نداشته وجدابافته ازآن باشند خود خواهی و غرور های خام ، احساس جوانان را نامتوازن می کند دردستورات دینی ما نیز آمده است (من عرف نفسه  فقد عرف ربه )  مصداق این دستور نه تنها که جوانان قرارمیگیرند بلکه تمام مسلمانان را دربرمیگیرد.

باید نقش سیاسی جوانان که ازجمله تاثیر گزاری آنها در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی است دراین عرصه باید درنظر گرفته و باچشم باز باید دید که نیاز های جامعه سیاسی مملکت را درک کرده وآنرا تبدیل به نظام سیاسی پویا خواهند نمود.

جوانان به عنوان شاه رگ جامعه نقش های قابل ملاحظه دارند که باید به هریک آنهاتوجه جدی شود . اکسیر اعتماد به نفس و خودباوری نقش مهمی در اقتدار نظام و دستیابی به قله رفیع پیشرفت و توسعه ایران اسلامی دارد و در سایه خودباوری بسیاری از معضلات و مشکلات کشور حل خواهد شد

علمای حوزه روانشناختی یا علم النفس اعتماد به نفس و خودباوری را از عناصر مهم شکل دهنده شخصیت فرد می دانند و معتقدند وجود و بروز این خصلت در هر فردی نشانه ای از پیشرفت و کمال و فقدان آن سرآغاز افول و شکست است

حضرت امام (ره) با نفی هر گونه خودباختگی برخودباوری و اعتماد به نفس تاکید می کنند و می فرمایند ” یک ملت وقتی که یک مطلب را باور کرد که می تواند انجام بدهد انجام خواهد داد اساس باور این دو مطلب است باور ضعف و سستی و ناتوانی و باور قدرت و توانایی ، اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می توانیم در مقابل قدرتهای بزرگ بایستیم این باور اسباب این می شود که توانایی پیدا می کنند و در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی می کنند "

در دولت تدبیر و امید و در وزارتخانه ای که متولی امور جوانان است اتفاق خوشایندی رخ داده است و آن انتصاب یک جوان برای ساماندهی امور جوانان است. با عنایت به این نکته اساسی که جوانان امروز در نهایت مدیران جامعه فردا خواهند بود بنابراین حضور موثر در مسئولیتهای مهم که در واقع برای آنان تصمیم گیری می کند، جهت ایفای نقش جدی در نظام جمهوری اسلامی ضروری است.

حضور موثر و آگاهانه جوانان در مسئولیتها به آنان این امکان را می دهد که آمادگی لازم برای حضور در مدیریت سیاسی را پیدا کنند و ازآنجا که جوانان جامعه مستقیما در روند تحولات اجتماعی تاثیر گذار هستند لذا حضور مدیران شایسته و جوان نیازمند توجه اساسی و فراهم کردن امکان مشارکت عملی در تصمیم های سیاسی است.

این اتفاق مبارک بستر مناسبی است که به جوانان جامعه امکان می دهد بصورت عملی و ملموس توجه دولت به خود را تجربه کرده و آماده پذیرش مسئولیتهای خطیر در آینده باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها