بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
چند ماه پس از التهاب‌های عجیبی که در بازار بلیت‌های هواپیما در روزهای تعطیلی نوروز امسال به وجود آمد حالا صحبت از مساله‌ای دیگر در بازار بلیت در استان‌های مختلف کشور به گوش می‌رسد که نشان از نیاز به یک تغییر جدی در سیاستگذاری‌ها در این عرصه دارد.
 تدبیر24:  سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش با امضای یک توافقنامه با برخی از انجمن‌های صنفی واقع در استان‌های مختلف مسئولیت نظارت بر بازار و حضور فعال در عرصه نظارتی فروش بلیت هواپیما را به آنها سپرد.

این دفاتر انجمنی که به نوعی نماینده حاکمیتی سازمان هواپیمایی در مناطق مختلف کشور به حساب می‌آیند موظفند بر دفاتر خدمات مسافرتی نظارت داشته و از فرآیند تقاضا، پذیرش و انجام سفرهای پروازی گزارش‌های نظارتی لازم را تهیه کنند.

با وجود اینکه وظیفه این انجمن‌های خاص بر مبنای قرارداد بسته شده مشخص بوده و نیاز به حضور همه‌جانبه آنها برای نظارت بر تمام مراحل بازار هواپیمایی وجود دارد اما برخی شواهد نشان دهنده وقوع اتفاق‌های دیگری در این زمینه است.

با بسته شدن این توافقنامه بعضی از دفاتر استانی محدوده رانتی را برای عده‌ای از آژانس‌های هواپیمایی جهت حذف رقبای خود ایجاد کردند که این مساله با توجه به اهمیت اجرای صریح قوانین در حوزه هواپیمایی و یکسان‌سازی قیمت‌ها برای فراهم آوردن مقدمات لازم در آزادسازی بلیت هواپیما می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

این موضوع نشان می‌دهد در حوزه کمیته فنی نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی بحث رانتی شدن برخی اطلاعات و شرایط کار چندان مدنظر قرار نگرفته و در این زمینه برخی از مسافران در شهرها و مناطق مختلف کشور با سردرگمی‌های جدی مواجه شدند.

این مساله در کنار التهاب‌های جدی که بازار خرید و فروش بلیت هواپیما در طول ماه‌های گذشته با آن روبرو بوده بحث پروازهای چارتری که در طول ماه‌های گذشته بارها باعث شده‌اند طرح متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با مشکلات جدی مواجه شده و قیمت‌ها بسیار بالاتر از حد واقعی خود قرار بگیرند می‌تواند جزو معضلاتی باشد که بازار بلیت هواپیما در ایران در آینده نزدیک باید با آنها روبرو شود.

نبود دسترسی لازم در مناطق مختلف کشور برای مسافران هوایی به آژانس‌ها و موسساتی که خدمات مسافرتی ارائه می‌کنند و اجبار به استفاده از امکانات دفاتری خاص که انحصار خدمات را در یک منطقه در اختیار دارند باعث می‌شود نه تنها اهداف متنوع‌سازی بلیت هواپیما اجرایی نشود که حتی به دلیل ایجاد این انحصار، نظم بازار از بین رفته و عملا راهی برای حرکت به سمت آزادسازی نرخ بلیت باقی نماند.

باید دید آیا سازمان هواپیمایی نسبت به این وضعیت انحصاری پیش آمده در برخی از نقاط کشور واکنش جدی نشان خواهد داد یا همچنان سردرگمی و انفعال در نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی باقی می‌ماند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها