بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
 تدبیر24:  می گوید «دولت مظلوم است اما لازم بود برخی کارها را انجام دهد که کمتر آسیب ببیند باید به مردم می گفت که چه مشکلاتی بر سر راه این دولت وجود دارد بیان نکردن اش به دولت آسیب زد» این روزها دکتر عیسی کلانتری دغدغه ای دیگری غیر از بحران آب هم دارد.« محافظه کاری دولت» « مدیران احمدی نژادی» به عقیده وزیر اسبق کشاورزی و رئیس ستاد بحران دریاچه ارومیه این دغدغه ها باعث شده تا دولت روحانی کند و محافظه کار عمل کند. مشروح گفت و گوی دکتر عیسی کلانتری با پایگاه خبری ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

 عملکرد دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟


به عقیده من دولت روحانی نسبت به آنچه که تحویل گرفته بود تا کنون موفق عمل کرده است.با نگاهی به کارنامه دو ساله دولت و وضعیت کشور در سال 92 به خوبی می توان دریافت که دولت روحانی در بسیاری از عرصه ها گام های مثبتی برداشته است. مسئله ای با نام آرامش در اقتصاد ایران و امید به آینده مدت ها بود که فراموش شده بود. به هر حال دولت یازدهم؛ سه فاجعه بزرگ اقتصاد ایران را دو سال پیش تحویل گرفت که حل هر کدام از آنها زمان بر و هزینه بر است فاجعه اول بحث یارانه ها بود، فاجعه دوم، مسکن مهر و فاجعه سوم خزانه خالی، تعهدات فراوان و سیستم مالی فشل و بدهکار کشور بود. دولت یازدهم نظام مالی آشفته ای را از بانک های نیم وررشکسته و ورشکسته تحویل گرفت. البته برخی از موارد را نمی توان ذکر کرد اما دولت باید آنچه تحویل گرفته بود را بیان می کرد و دستاوردهایش را هم در معرض قضاوت عموم قرار می داد.


منظورتان از اینکه می گویید دستاوردهایش را هم در معرض قضاوت عموم قرار می داد. چیست ؟

دولت مظلوم است اما لازم بود برخی کارها را انجام دهد که کمتر آسیب ببیند باید به مردم می گفت که مشکلاتی بر سر راه این دولت وجود دارد بیان نکردن اش به دولت آسیب زد. من معتقدم دولت نتوانسته است دستاوردهای خود را به درستی بیان کند که این موضوع به دولت روحانی بازمی گردد. من عملکرد شخص رئیس جمهور را در بیان مواضع دولت مثبت ارزیابی می کنم اما انتظارات بیشتری از دولت ایشان داریم. معتقدم دولت بیش از حد در بیان آنچه که تحویل گرفته بود محافظه کاری کرد.من فکر می کنم تیم اطلاع رسانی دولت روحانی یکی از ضعف های مجموعه است که امید می رود این مجموعه تقویت شود. هر چند نباید فراموش کرد که خرابکاری 8 ساله آنقدر زیاد هست که اگر دولت بتواند وضع را به 8 سال گذشته بازگرداند تقریبا می توان گفت که موفق عمل کرده است. در طول 8 سال گذشته سیستم های اداره کشور به طور کلی نابود شد. بنابراین احیای مدیریت دولتی مهمترین اقدام دولت خواهد بود منتهی باید این دستاورد بیان شود تا افکار عمومی متوجه عمق فاجعه شوند.


دولت برای احیای مدیریت کارآمد در کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟


هنوز بسیاری از مدیران دولت احمدی نژاد در سطح مدیران میانی ادارات دولتی حضور دارند. منظور من از مدیران احمدی نژادی افرادی با طرز فکر و خط فکری نزدیک به دولت گذشته که در دولت فعلی هنوز وجود دارند می باشد شاید این موضوع مهم ترین عامل محافظه کار شدن دولت یازدهم باشد.


یعنی معتقدید دولت روحانی باید بسیاری از مدیران را عوض می کرد؟ این را تعبیر به مدیریت اتوبوسی می کنند؟


نه من معتقد به مدیریت اتوبوسی نیستم اما دولت یازدهم مانند همه دولت ها نیازمند مدیرانی فعال و همراه است. متاسفانه در برخی ارکان دولت یازدهم این همراهی و همسویی در میان مدیران میانی وجود ندارد. ما حتی در برخی از ادارات و وزارتخانه ها حضور نیروهای وابسته و قسم خورده احمدی نژاد را می بینیم که هنوز با طیف ایشان ارتباط دارند. به نظر من برخی از مدیران میانی دولت تبعیتی از دولت فعلی ندارند.برای اینکه دولت خوب کار کند لازم است نیروهای که همراهی نمی کنند را کنار بگذارد. مدیران احمدی نژادی؛ که در دولت روحانی باقی مانده اند باید بروند

برخی معتقدند دولت روحانی برای موفقیت خیلی به مسائل هسته ای و بحث رفع تحریم ها تکیه کرد  این رویکرد دولت به نظر شما درست است؟


بالاخره دولت نتیجه گرفت و توافق حاصل شد. چرا که بدون حل مسئله تحریم ها صحبت از رشد اقتصادی بحث ساده ای نخواهد بود. اینکه دولت به این مسئله تکیه کرد چون کشور نیازمند رفع تحریم ها است. باید در نظر داشت که دولت روحانی با مشکل بی پولی مواجه شده است. فاجعه یارانه ها و بحران مسکن مهر دو مسئله ای است که خزانه دولت را با مشکل روبرو کرده است. بنابراین دولت روحانی برای حل این دو معضل آفریده شده توسط دولت قبل نیازمند پول هنگفتی است. این پول هنگفت جز از راه رفع تحریم ها به خزانه دولت واریز نخواهد شد باید قبول کنیم بخشی از مشکلات اقتصادی ما به تحریم ها گره خورده است. اما تحریم ها تنها بخشی از مشکل اقتصادی ما است. دولت یازدهم می توانسته و اکنون هم باید بتواند تحرک بیشتری داشته باشد. به هر حال با این امکانات کم هم می شد تحرک داشت از طرفی هنوز در پیکره دولت دوستان احمدی نژاد جولان می دهند در این مورد وزرای روحانی محافظه کاری کردند. به خاطر ترس از استیضاح ومجلس بدنه ای غیر هماهنگ و فشل را نگاه داشته اند که امروز نتیجه اش را می بینیم.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها