بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۵۶۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
 تدبیر24: سیستان و بلوچستان اگرچه نعمت هایی نظیر نفت، گاز و جنگل‌های انبوه ندارد، اما نعمت‌های خدادادی همچون باد، تابش خورشید و معادن به این استان هدیه شده و این نعمت‌ها استان را به مجموعه‌ای بی نظیر از انرژی‌های نو در ایران تبدیل کرده است.

سیستان و بلوچستان، مسیر بادهای پر قدرت سیستان، انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، دو انرژی تجدیدپذیر خدادادی است که بهترین شرایط را در این منطقه به وجود آورده است.

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان از پتانسیل‌های استان بیشتر گفت.

علی اوسط هاشمی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان، دارای موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب به جهت استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز، برخورداری از 1100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی دارد.

وی تصریح کرد: شرایط استان برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا بسیار ممتاز است.

وی همچنین در ادامه از ظرفیت خوب استان در خصوص توسعه کشاورزی یاد کرد و گفت: اقلیم مناسب کشت محصولات سودآور صادراتی(خرما، مرکبات، موز، انبه)، دشتهای هموار و اراضی مستعد در شمال و جنوب استان و امکانات ایجاد صنایع وابسته به محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان را به قطب کشاورزی جنوب شرق تبدیل کرده است.

استاندار گفت: اقلیم مناسب واعتدال هوا در زمستان شرایط مناسب برای کاشت محصولات نوبرانه وصادراتی رافراهم کرده و این قابلیت، امکان برداشت دو بارمحصول را درسال در استان را فراهم آورده است.

هاشمی ادامه داد: اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و صیادی(پتانسیل حدود 140 هزار تن صید انواع ماهی)، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته (بالغ بر 42هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در 22 سایت مطالعه شده وجود 8 بندر صیادی، بالغ بر 2399 فروند شناور صیادی با 23595 نفر صیاد درمنطقه چابهار و کنارک، از ظرفیت‌های شیلاتی استان است.

استاندار همچنین به ظرفیت خوب منابع معدنی استان نیز اشاره کرد و گفت: وجود معادن نسبتاً غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربند فلزائی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیر فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و آنتموان از ظرفیت خوب سیستان و بلوچستان در بخش معدن است.

وی اضافه کرد: پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک درمحدوده تفتان و شهرستان خاش را نیز فراهم کرده است.

هاشمی تاکید کرد: با این ظرفیت سرشار معدنی سیستان و بلوچستان، می توان گفت این استان نگین معادن کشور است.

استاندار خاطرنشان کرد: اقلیم مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه‌های تفتان و… وجود نهادهای مهم اقتصادی و توسعه ای در سطح استان بویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی، وجود بازارچه‌های مرزی فعال در طول نوار مرزی استان با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان، صنایع کشتی سازی در چابهار و وجود کشتی‌های مدرن صید و صیادی پرساینر شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در استان بوجود آورده است.

هاشمی گفت: وجود تاسیسات زیر بنائی مهم از جمله شبکه‌های وسیع حمل و نقل جاده‌ای، دریائی، ریلی و هوائی (وجود حداقل 5 فرودگاه فعال در سطح استان و شرکت های هواپیمائی در استان)، سد پیشین و… قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جدید از جمله پتانسیل نیروی کار جوان و تحصیلکرده و مطالعات موجود منطقه ای فعالیت 2 پایانه مرزی میلک و میرجاوه به عنوان مرز رسمی مبادلات تجاری با افغانستان و پاکستان در زمینه تردد مسافر و کالا، وجود گمرکات فعال در سطح استان در زمینه صادرات و واردات و بهره مندی از نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه جهت ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات و شاهراه ترانزیت کالا از جنوب به شمال، سیستان و بلوچستان را برای حمل نقل در سطح بین المللی به عنوان یکی از استانهای شاخص کشور مطرح کرده است.

استاندار همچنین به ظرفیت مناسب استان در رابطه با نواحی صنعتی نیز اشاره کرد و افزود: وجود 28 شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی که همه فعال می باشد و اختصاص 50 درصدی اشتغالهای استان در این مناطق خود گواه توسعه صنعتی سیستان و بلوچستان است .

وی گفت: سیستان و بلوچستان در بخش شمالی خود و منطقه سیستان نیز از ظرفیت‌های منحصر بفرد توسعه‌ای برخوردار است.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری ویژه دولت در زمینه توسعه آبیاری و رونق کشاورزی منطقه و همچنین بحث ایجاد منطقه آزاد سیستان از اولویت‌های مهم در شمال استان است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت مناسب تولید انرژی‌های نو در استان به خصوص تولید انرژی از ظرفیت بادهای 120 روزه سیستان می تواند توسعه اقتصادی استان را رونق ببخشد.

استاندار گفت: انرژی خورشید و باد ازجمله مزیت‌های نسبی استان برای جایگزینی انرژی خورشید و انرژی باد به جای انرژی فسیلی الکتریکی می باشد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
استان سیستان و بلوچستان نه استان سیستان
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها