بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

تدبیر24:خبرگان رهبری از مهم ترین نهادهای حاکمیتی است که نقش مهی در اداره کشور و تصمیم گیری، تصمیم سازی و پیش برد این تصمیمات کلان داراست. در عین حال مدت زمان زیادی هم تا انتخابات مجلس خبرگان نمانده است و این خود بر اهمیت موضوع می افزاید. پس از درگذشت آیت الله مشکینی بسیاری از رسانه ها با تاکید بر این نکته که پانزده نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند، به لزوم جوانگرایی در مجلس اشاره نموده‌اند. حسین انصاری راد در همین مورد می‌گوید: « جوان بودن نه یک مزیت است و نه یک مضرت. اگر کسی این ویژگی‌ها را داشت می‌تواند وارد مجلس شود ... » مشروح گفتگوی «ندای ایرانیان» را با این نماینده ادوار مجلس می‌خوانید:

باتوجه به مفاد قانونی ویژگی‌هایی را که خبرگان باید دارا باشند ، چه مواردی است؟

به طور کلی وظیفه خبرگان تعیین رهبری در صورت فقدان وی و نظارت بر عملکرد ایشان است. رهبری دو ویژکی بسیار مهم دارد؛ یکی اجتهاد و عدالت هست و مسئله دیگر این است که رهبری باید بر سیاست روز اشراف داشته باشد و بتواند در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را هدایت کند. ضمن اینکه باید با معادلات قدرت چه در داخل و چه خارج کشور و گرایش‌های فرهنگی و سیاسی و ... را بشناسد تا این امر میسر شود.

بنابراین باید خبرگان رهبری نیز در تشخصی این دو ویژگی خبره باشند.

دقیقا! با این وصف مناسبت حکم و موضوع ایجاب می کند که خبرگان دارای دو بعد اساسی باشد؛ یک بعد اجتهاد و دیگری بعد شناخت سیاسی، اجتماعی و ... . باید توجه داشت که تنها شرط اجتهاد و به نوعی روحانی بودن صرف کافی نیست. خبرگان باید کسی را که مجتهد بوده و شناخت سیاسی کافی برای اداره کشور را دارد، تشخصی دهد؛ لذا باید از هردو حوزه در مجلس خبرگان حضور داشته باشند.

اخیرا با توجه به درگذشت چندباره اعضای مجلس خبرگان، بحث جوانگرایی در این مجلس مطرح شده است. نظر شما در این باره چیست؟

البته اینکه جوان باشد یا پیر بر اساس نظام نامه و آیین نامه تعیین می‌شود. اما به طور کلی جوان بودن نه یک مزیت است و نه یک مضرت. اگر کسی این ویژگی‌ها را داشت می‌تواند وارد مجلس شود و اگر با وجود این ویژگی‌ها کسی جوان هم باشد که بسیار امری مطلوب است. چراکه جوانان فعال تر و پرانرژی تر از دیگران ظاهر می‌شوند.

درمورد حضور زنان جه طور؟ آیا منعی وجود دارد؟

حضور زنان در مجلس خبرگان رهبری هیج اشکال قانونی و شرعی ندارد و در صورتی که این دو خصوصیت را داشته باشند، می‌توانند وارد این مجلس شوند؛ همانطور که در دوره اول مجلس خبرگان نیز، یک زن حضور داشته است.

نقل قول‌های مطرح می ‌شود که از رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی و به ویژه انتخابات مجلس خبرگان خبر می‌دهد. این اظهار نظرها جقدر می‌تواند درست باشد؟

رهبری متعلق به همه ملت ایران است و همانطور که قانون اساسی تصریح کرده است، همه مردم ایران در انتخاب وی نقش دارند. حتی در صحه قرار دادن بر این مقام معظم در قانون اساسی به نقش پذیرش و قبول از سوی مردم تاکید شده است. بنابراین هیچ ایرانی را از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن _ با فرض وجود ویژگی‌ها _ نمی‌توان محروم کرد. یعنی همه مردم باید حضور پیدا کنند و خبرگانی بسازند که نماینده همه مردم باشند و آن خبرگان رهبر همه مردم را انتخاب کنند. بنایراین هرگونه تبعیضی برخلاف قانون اساسی است.

حق همه مردم است که در انتخاب حضور پیدا کنند و از حق انتخاب خود استفاده کنند؛ و نه تنها اصلاح‌طلبان که همه مردم ایران با هر آیینی از این حق برخوردارند.

اجماع بزرگانی نظیر سید محمد خاتمی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی در انتخابات بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از در انتخابات مردم چشم امیدشان به این بزرگان است و به صراحت عرض می‌کنم که این افراد از بیشترین اعتماد ملت برخوردارند. بنابراین محوریت آن‌ها امری میمون و مطلوب است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها