بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
تدبیر24:آیت قیصربیگی - مجمع عمومي سازمان ملل متحد هر ساله در نیمه دوم ماه سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) آغاز و تا نيمه دسامبر ادامه مي‌يابد. مجمع عمومي یکی از 6 رکن اصلی سازمان ملل متحد و ارگان اصلي شورايي، سياستگذاري و نمايندگي كشورهاي عضو این سازمان و تنها رکنی است که تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد در آن عضویت دارند. مجمع عمومي محل گردهمائي منحصر بفردي براي انجام مباحث و مذاكرات چندجانبه مربوط به طيف وسيعي از مسائل بين المللي مورد اشاره در منشور سازمان ملل مي باشد. و امروز پنجشنبه 2 مهرماه 94 (24 سپتامبر 2015) رئیس جمهور ایران اسلامی دکتر حسن روحانی به منظور شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. نخستین سفر رییس جمهور روحانی به نیویورک در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳) انجام شد. روحانی در این سفر موفق شد علاوه بر ترسیم سیاست های صلح طلبانه جمهوری اسلامی ایران پیام "اعتدال" ملت بزرگ ایران در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری را به گوش جهانیان برساند. ایشان در حاشیه این اجلاس  با ۱۱ تن از رؤسای دولت‌ها و مقامات ارشد بین‌المللی نیز دیدار داشتند. با این حال مهمترین جنبه سفر اول رییس دولت یازدهم به سازمان ملل "پیشنهادی برای جهان عاری از خشونت و افراطی گری" بود که در 25 سپتامبر 2013 منجر به قطعنامه ای در "شصت و هشتیمن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل" شدکه به اتفاق آرا به تصویب رسید. نکته قابل توجه دیگر در این سفر شکستن برخی تابوها از جمله ملاقات روحانی با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، گفتگوی تلفنی دقیقه 90 باراک اوباما با رییس جمهور ایران و ... بود. سفر دوم دکتر حسن روحانی در 31 شهريور 93 (22 سپتامبر 2014) به قصد حضور در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد که ایشان برنامه سفر خود به نيويورك را با هدف پیشبرد دیپلماسی در مذاکرات هسته‌اي با تکیه بر یک سیاست تعاملی در حاشيه اجلاس سازمان ملل تهيه و تنظیم نمود. اما سومين سفر رئيس دولت يازدهم به نيويورك در شرايطي رخ مي‌دهد كه پيش از اين روساي جمهور كشورمان 14بار در اين مجمع به ايراد سخنراني پرداخته‌اند. روحاني پنجمين رئيس جمهور ايران است كه در اين اجلاس شركت مي‌كند. در 14سخنراني روساي دولت گذشته ایران اسلامی (شهيد رجايي به‌عنوان نخست‌وزير به نيويورك رفته بود) در مجمع عمومي سازمان ملل موضوعاتي مهمی چون افشاي جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي، ضرورت تغيير قواعد حاكم بر مناسبات سازمان ملل، حمايت از ملت‌هاي‌مظلوم، گوشزد خطر سست‌شدن ارزش‌هاي اخلاقي، گفت‌وگوي تمدن‌ها و لزوم پرهيز از خشونت و افراطي‌گري مورد توجه در اين سخنراني‌ها بوده‌اند که در این میان سال 2001 را با نام "گفتگوی تمدن ها" و سال 20013  با نام "جهانی عاری از خشونت و افراطی گری" به تصویب سازمان ملل رسید. پرواضح است که سومین حضور رییس جمهور روحانی همچون دوره های گذشته از چند جهت حائز اهمیت است؛
1- دفاع از برجام. بعد از گذشت دو سال از اولین حضور دکتر حسن روحانی در سازمان ملل اینبار او با دستان پر و با میوه مذاکرات هسته ای تحت عنوان "برجام" در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کند و همه منتظر چشیدن طعم شیرین محصول دیپلماسی با ابزار گفتگو در ایجاد صلح و ثبات منطقه ای و جهانی هستند. از این رو مجمع عمومی سازمان مشتاقانه منتظر قدم های "شیخ دیپلمات" مبتکر دیپلماسی گفتگو بر اساس احترام متقابل هستند تا سرانجام برنامه جامع اقدام مشترک را از زبان او بشنوند. بنابراین، یک ضلع اصلی سومین سفر روحانی به آمریکا به سمت و سوی مسئله پرونده هسته ای ایران می پردازد.
2- دفاع منطقی از چهره اعتدالی اسلام. دومین موضوعی که در این سفر مورد توجه رییس جمهور ایران اسلامی است اتفاقات مربوط به این روزهای خاورمیانه از جمله جنگ و درگیری در سوریه، یمن و افراطی گری ها و تنش های موجود در کشور عراق است که در این راستا تبیین رسالت و سیاست جمهوری اسلامی برگرفته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان رییس جمهور روحانی یک بار دیگر در دفاع از چهره اعتدالی اسلام در برابر خشم و افراطی گری زورگویان عالم می تواند نسخه ای شفابخش در صلح و ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی باشد. از این رو ضلع دوم سومین سفر روحانی به سازمان ملل می تواند به پیشنهادهای ایشان برای پایان دادن به وضعیت موجود در خاورمیانه باشد.
3- دفاع از ظرفیت بالای دیپلماسی گفتگو بر اساس احترام متقابل. به یقین ضلع سوم سفر شیخ دیپلمات دیروز و رییس جمهور امروز ایران  به سازمان ملل را باید در دفاع ایشان از دیپلماسی مذاکره و گفتگو بر اساس احترام متقابل دید. روحانی در این فرصت نگاهی به شرایط پسا توافق در مذاکرات هسته ای دارند که از این منظر تاکیدی مجدد بر تعامل سازنده ملت ها با ابزار گفتگو، تفاهم و احترام متقابل در روابط بین المللی، تاکید بر دیپلماسی اقتصادی پسا تحریم و ... خواهتد داشت.کما اینکه امروز راهبردهای تعاملی و سازنده دستگاه دیپلماسی کشور  فصل نوینی را پیش روی عالم دیپلماسی گشوده است تا گفتگو را مهمترین و کم هزینه ترین ابزار دیپلماسی در دنیا معرفی نماید.
4- دفاع از منطق صلح طلبانه ایران اسلامی در جهان. پایبندی به اصول اخلاقی در روابط بین الملل، اتخاذ رویکرد اعتدالی در سیاست خارجی، درپیش گرفتن دیپلماسی گفتگو بر مبنای عقلانیت و ... همان تدبیرهای امروز ایران اسلامی در برابر دیپلماسی خشونت آمیز غربی ها در عصر حاضر است که این مهم توانسته است تلاش گسترده کشورهای غربی در ایجاد تز اسلام هراسی و ایران هراسی را نقش برآب سازد. با این وصف ضلع چهارم رییس جمهور کشورمان به سازمان ملل می تواند دفاع از نقش سازنده جمهوری اسلامی در ایجاد صلح و ثبات جهانی باشد. بطور خلاصه می توان چنین اظهار نمود که  سومین سفر رییس جمهور روحانی به نیویورک همچون دو دور گذشته می تواند دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خصوصا  در شرایط پیش روی سیاست خارجی برای کشورمان درپی داشته باشد تا باز شاهد طلوع دوباره آفتاب اعتدال بر بام سازمان ملل باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها