بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۸۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
رئیس جمهوری در افتتاح فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی
همسایگان و دنیا هم بداند این ملت یک ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند.
تدبیر24 :فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی روز دوشنبه به طور رسمی با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تحریم نمی‌تواند خللی در اراده ملت ما در برابر قدرت‌های بزرگ ایجاد کند، گفت: دولت علی‌رغم همه توطئه‌ها، بر سر قول‌های خود پابرجاست و مصمم است همه فازهای پارس جنوبی را تا سال 96 به پایان برساند.

متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین وصحبه المنتجبین

بسیار خوشحالم در ماه میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و با توجهات مولای ما، حضرت ولی عصر «ارواحنا له الفداء»، با همت و تلاش جوانان غیور، مسئولین و تلاشگران این سرزمین طبق برنامه‌ای که سال گذشته مسئولین پارس جنوبی ارائه دادند، امسال هم شاهد افتتاح دو فاز 15 و 16 هستیم.

همانطور که سال گذشته فاز دوازدهم که تقریبا معادل 3 فاز است افتتاح شد؛ اگر خدا توفیق دهد سال آینده ملت بزرگ ایران شاهد افتتاح چند فاز دیگر از جمله فاز 17 و 18 خواهند بود.

 

افتتاح فاز 15 و 16 نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است. اینکه کار این دو فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به عهده گرفت و آن را به اتمام رساند، علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه، به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

افتتاح فاز 15 و 16 به معنای آن است که توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تحریم نمی‌تواند خللی در اراده ملت ما در برابر قدرت‌های بزرگ ایجاد کند. ما در شرایط تحریم شدید جهانی علیه ایران مظلوم، فاز 12 را در سال گذشته افتتاح کردیم و امسال هم در شرایط تحریم فاز 15 و 16 را افتتاح می‌کنیم و این به معنای همت این ملت بزرگ و اراده قوی این ملت، برای توسعه، سازندگی و رونق کشور است.

برخی نیایند از رکود صحبت کنند؛ دولت کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند، نه نفت 147 دلاری. دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند، نه در شرایط عادی. دولت علی‌رغم همه توطئه‌ها، بر سر قول‌های خود پابرجاست و ان‌شاء الله در روزهای آینده شاهد درهم پیچیده شدن طومار تحریم در این کشور خواهیم بود.

ملت بزرگ ایران با ایستادگی و مقاومت و با رهبری معظم انقلاب و حمایت همه جانبه این ملت بزرگ توانست از مسیر بسیار صعب و سختی عبور کند.

ان‌شاء الله بعد از روز اجرا و پایان تحریم عظمت کار ملت بزرگ ایران را برای مردم توضیح خواهم داد تا مردم بدانند چه کار عظیم و بزرگی را انجام داده‌اند. همسایگان و دنیا هم بداند این ملت یک ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند.

در شرایطی که همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت در مشکلات عجیب و غریبی گرفتار آمدند، امسال ان‌شاء الله بودجه سال 95 را در شرایطی تقدیم مجلس خواهیم کرد که اتکاء به نفت 25 درصد خواهد بود در حالی که کشورهای دیگر منطقه که بزرگترین تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های نفت خام هستند، تقریباً بالای 90 درصد اتکایشان به نفت است و اگر خواستند به ما ضرر بزنند، اول خودشان ضرر کرده‌اند و کسری بودجه امسالشان طبق برآوردها و اعلام‌ها، صد میلیارد دلار است.

این ملت در این شرایط کشور را اداره می‌کند و دولت افتخار دارد که در این شرایط باز هم توانسته است تورم را مهار و کنترل کند و علی‌رغم همه سختی‌ها، امسال باز هم رشد اقتصادی ما به حول و قوه الهی مثبت خواهد بود و من از همین‌جا به ملت ایران قول می‌دهم که سال آینده با عبور از تحریم و با همت جوانان این کشور سال رونق اقتصادی خواهد بود.

ما بسیار خوشحالیم که یکی از وعده‌های دولت در زمینه انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی بحمدالله در حال تحقق است. در سال 96 همه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید و این کار عظیم و بزرگی است که دولت یازدهم انجام خواهد داد. از امروز به بعد خدا کمک خواهد کرد و خبرها برای ملت ما خوشحال کننده خواهد بود. تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم ظالمانه علیه ملت ایران و با نزول رحمت و برکت آسمانی امیدواریم از خشکسالی عبور کنیم.

سالی که ملت ما دو انتخابات بزرگ را با صف‌های طولانی پای صندوق آراء، با فرجامی نیکو انجام خواهد داد؛ دولت آنچه نسبت به فضای سیاسی باز ، متعادل و غیرامنیتی در انتخابات به مردم وعده‌ داد، به آن عمل کرده و عمل خواهد کرد و شورای محترم نگهبان هم در همین مسیر خواهد بود و ما شاهد نشاط سیاسی در کشور عزیز ایران خواهیم بود.

اینکه در این سرزمین و در منطقه عسلویه فاز به فاز برای ایران عزیز قدم را به جلو می‌گذاریم، یعنی کشور را به سمت استقلال کامل اقتصادی می‌بریم؛ آن روزهایی برای ما خوشحال‌کننده است که ثروت کشور در سایه فناوری باشد.

گاهی اتکا ثروت به کار، تلاش، فناوری داخلی و تعامل سازنده با جهان است و گاهی هم در سایه پیشرفت و رشد چین و هند وضع نفت ما یعنی پول نفت ما خوب می‌شود و ثروت دلار ما زیاد می‌شود؛ آنها پیشرفت کرده و رشد 2 رقمی پیدا می‌کنند و نیازشان به نفت زیاد و  قیمت نفت گران می‌شود، آن زمان ما نفت را 140 دلار می‌فروشیم و بعد می‌گوییم چه روزهای خوشی که در سایه توسعه دیگران است. این تعبیر قشنگی نیست که بگوییم کسی ریزه خوار سفره دیگری باشد.

آیا اینکه بواسطه پایین آمدن رشد اقتصادی دنیا و وضع رشد اقتصادی چین و هند و سایر کشورها، نفت پایین بیاید و بالا برود، اقتصاد مقاومتی می شود؟ برای همین رهبری معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید می کند،  ما باید اقتصادی داشته باشیم که روی پای خود و استعداد جوان‌های خودمان بایستیم. حتی تعامل ما با جهان هم بر مبنای ابتکار سیاسی خودمان باشد. آنچه ما می‌گوییم به عنوان فناوری، فقط در گاز و معدن و صنعت و آی‌تی نیست، بلکه در سیاست خارجی هم نیاز به فناوری داریم. در گفتگو با منطقه و جهان هم نیاز به هنر و فناوری داریم.

علم فقط در زمینه مسایل مربوط به صنعت نیست؛ ما در زمینه سیاسی هم نیاز به عمل و دانش و فناوری داریم. باید از پیچ و خم‌ها با علم، دانش، خرد، منطق، استعداد، همکاری، هماهنگی، انسجام و اتحاد گذشت. بدانید با دعوا و اختلاف و افراطی‌گری به هیچ جا نمی‌رسیم. خراب کردن و آتش زدن کاری ندارد بلکه ساختن و آباد کردن کار مهمی است.

شما با یک نفر دوست هستید که خدای ناکرده با یک بددهنی و خیانت دوستی بهم می ریزد. بهم زدن ها و تحریم‌ درست کردن ها کاری ندارد و آسان است. تحریم برداشتن و تعامل سخت است.

همه باید متحد شویم و دست به دست هم دهیم. انتخابات باید صحنه رقابت آزاد، اخلاقی، درست، عاقلانه و خردمندانه باشد؛ انتخابات جای تهمت و تخریب نیست. چرا واقعیت‌ها را به مردم بزرگ ایران نگوییم و دولت منتخب مردم را تخریب کنیم؟ اولاً دروغ‌ها واضح و آشکار می‌شود، کسی نمی‌تواند به مردم برای بلند مدت دروغ بگوید؛ دروغ گفتن‌ها برای زمان کوتاه است و نهایتاً واضح و آشکار می‌شود. چرا خوشحال نیستیم که ملت ما شادمان باشد؟ چرا دلمان نمی‌خواهد ملت ما احساس کند که همه دارند کار و تلاش می‌کنند؟

به طور طبیعی ممکن است اختلافهای کوچک بوجود بیاید و سلیقه یکی نباشد و شیوه‌های مختلف مد نظر باشد، اما اختلاف‌های کوچک را تبدیل به شکاف‌های بزرگ نکنیم؛ ما یک ملت و امتیم و همه منفعت کشور از آن همه است.

اگر فازهای پارس جنوبی یک بعد از دیگری شکوفا شود، تنها به نفع استان بوشهر و تنها به نفع ایران نیست. لوله گاز، لوله صلح، ارتباط و تعامل با جهان است. اگر تولید گاز از هزار میلیون بشکه بیشتر عبور کند، وقتی این لوله گاز به کشور همسایه و غیرهمسایه صادر می‌شود یعنی ارتباط و تعامل با جهان.

همانطور که در اجلاس سوم سران تولیدکنندگان گاز در تهران دیدید، گاز مایه نزدیکی، وحدت و اتحاد کشورهاست.

ما ان‌شاء الله در زمینه انرژی، آب، راه، حمل و نقل، ارتباطات با جهان و ترانزیت، علم و فناوری و صنایع و معادن در شرایط سخت شاهد پیشرفت بسیار خوب و رشد بسیار عالی خواهیم بود. سال قبل وضع بارندگی هم مناسب نبود، خشکسالی بود اما در بسیار از محصولات کشاورزی دیدید که ما به سمت خوداتکایی حرکت کردیم. کسری تراز ما در مواد غذایی سال به سال پایین می‌آید این نشانه رشد، حرکت است.

گاز تنها پول، تعامل با همسایگان و تعامل سازنده با جهان و خودکفایی و استقلال اقتصادی نیست؛ گاز  هوای پاک، محیط زیست، نجات از آلودگی است که امروز یک معضل بزرگ پیش پای جهان است.

طی دو هفته دیدید که یک مقدار هوا در شهرهای بزرگ ما ساکن بود و برخی از دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی ما هم شروع کردند هر چه خواستند گفتند و نگفتند در همان ایام، وضع آلودگی‌ هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ شرق آسیا چه خبر بود؟ همان ایام در پکن و شهرهای هند و در اروپا چه خبر بود؟ در اروپا در بعضی از روزها آمدن خودرو را بخاطر آلودگی ممنوع کردند. البته ما باید به سمت هوای سالم برویم و آلودگی‌ها را رفع کنیم. اما همه به خوبی می‌دانیم این کار در کوتاه مدت امان پذیر نیست. قدم به قدم باید به جلو برویم. بسیاری از آلودگی‌ها را در این دولت کم کردیم؛ برخی از آلودگی‌ها امروز دیگر نیست، برخی از آلودگی‌ها هم هست. سوخت منازل و خودروها ، تعمیر خودرو ها، به روز کردن شرایط حمل و نقل عمومی است که همه باید دست به دست هم دهیم.

یکی از راه‌های توسعه، تولید گاز است که می‌تواند آلودگی‌ها را کم کند و هوای سالم را برای ما ایجاد کند.

خبرها بسیار خوشحال‌کننده بود اینکه سال 96 سال پایان فازها در پارس جنوبی خواهد بود. البته تأکید کردم که هر افتتاحی می خواهد بشود نباید افتتاح کنیم، خود من هم چند بار از آقای زنگنه سوال کردم که همه بخش‌ها تکمیل است، یک بار افتتاح باید بشود نه صد بار کلنگ می‌زنند و نه صد بار افتتاح می‌کنند.

کار بزرگی انجام گرفته من از همه تشکر می‌کنم. از وزیر محترم نفت که وزیر پرتلاش است، البته بار بزرگی روی دوش ایشان است؛ بعد از تحریم کارهای زیادی باید انجام داد. وقتی تحریم رفع می‌شود یعنی مانع برداشته می‌شود. ما آماده‌ایم برای رقابت با دنیا همه تلاشمان را بکار بگیریم یک بخش بزرگی که ان شاء الله اتفاق خواهد افتاد در بخش پتروشیمی، نفت و گاز خواهد بود.

از قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بسیار متشکرم؛ از ابتدا به این قرارگاه گفتم چند ابرپروژه را مدنظر قرار بدهند تا به نام قرارگاه ثبت شود. بهرحال همان‌هایی که در دوران جنگ برای استقلال کشور خون و جان دادند و فداکاری کردند امروز هم برای آبادانی کشور در تلاشند.

کار خوب تنها نماز و روزه و حج نیست که البته اینها خیر است. کار خوب باید انجام دهیم. هر چند دین یک بخشی از آن را توضیح داده و بقیه‌ آن را هم به عقلمان سپرده است. اگر می‌خواهید به فلاح و رستگاری برسید هم در برابر خدا سر فرود بیاورید و عبادت کنید و هم انواع کارهای خوب را انجام دهید که فلاح و رستگاری از آن شما باشد.

از جنابان آقایان مهندس جوادی، شعبان‌پور، سردار عبداللهی، مهندس شریف‌زاده و از همه دوستان و مدیران و عزیزان و از همه آنهایی که در این فاز 15 و 16 و بالاخره برای توسعه کشور در هر کجا دارند فعالیت می‌کنند از طرف خود و ملت ایران تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

به مردم خوب استان بوشهر و منطقه کنگان و عسلویه هم تبریک می‌گویم و همانطور که در گذشته هم تأکید کردم، باز هم تأکید می‌کنم که اقدامات توسعه‌ای که در استان انجام می‌گیرد باید مردم استان بوشهر هم خیرش را لمس و حس کنند.

آقای استاندار گفتند که برای این کار فکر کردیم و برنامه ای تدوین کردیمغ که آن را به ما بدهند. ان شاء الله خداوند توفیق را برای ملت ایران و مردم بوشهر روز افزون کند و این کار شما را که عبادت بوده مورد قبول خودش قرار دهد.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۱
سوشیانت
|
United States
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
0
وقتی می بینیم و می شنویم که جناب آقای روحانی آن قدر در غالم سیاست حرفه ای شده اند که بدون هیچ واهمی و نگرانی و تپق ناشی از بی شعور دانستن مخاطبان خود، اقدام به افتتاح مجدد، طرح هایی چون همین دو فاز پارس جنوبی، بیش از دو سال پیش توسط رئیس جمهور قبلی افتتاح شده بودند و محصولات ان ها در بازار عرضه شده بودند، می کند، این سوال در ذهنمان فوران می کند که به چنین رئیس جمهوری که آخز اعتماد به نفس است، چه باید گفت؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها