بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
اذعان روزنامه نگار فراری
"اکبر گنجی" روزنامه نگار که در دهه هفتاد میلادی بیش ترین حملات را متوجه آیت الله هاشمی رفسنجانی کرده بود و بعدا از ایران فرار کرد در مقاله تازه خود در "نشنال اینترست" اذعان می کند که ایرانیان خواستار انقلابی دیگر نیستند و تلاش می کنند تا از طریق مسالمت آمیز خواسته های شان را دنبال کنند.


تدبیر24: گنجی می نویسد:"مردم ایران از تلاش های روحانی و ظریف برای بهبود روابط ایران او با غرب خرسند هستند. در انتخابات اخیر نیز رییس دولت اصلاحات و ایت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری پیشین ایران از فهرست امید حمایت کردند. توافق هسته ای امضا شد و اکنون مهم ترین چالش پیش رو در آیران "اشتی ملی" است. در انتخابات مجلس خبرگان نیز مردم نشان دادند که می خواهند اعتدالیون و اصلاح طلبان در قدرت باشند. نتیجه آن بود که آیت الله یزدی و مصباح حذف شدند. هم چنین آیت الله جنتی نیز در رتبه های پایین قرار گرفت. اگرچه شورای نگهبان هزاران نفر از نامزدهای اصلاح طلبامن را رد صلاحیت کرد اما آنان پیروزی چشمگیری در انتخابات داشتند. اکنون انتخابات به دور دوم کشیده شده است. در دور دوم نامزدها برای 69 کرسی باقی مانده تلاش می کنند. در تهران اکثریت از آن اصلاح طلبان شد و آنان توانستند هر 30 کرسی را از آن خود کنند. از 138 نامزدی که در دور دوم شرکت می کنند 57 نفر مستقل ، 31 نفر محفظه کار  27 نفر از اصلاح طلبان هستند در نتیجه فرصت خوبی برای ائتلاف مستقل ها با اصلاح طلبان وجود دارد".


 گنجی در ادامه می نویسد:"روحانی در اردوگاه اصلاح طلبان قرار ندارد و شاید حتی نمی خواهد تا مجلس تحت تسلط اصلاح طلبان در بیاید. در همان حال، او به محافظه کاران معتدلی چون علی لاریجانی نزدیک شده است. از 69 نفر محافظه کار در مجلس فعلی که مجددا انتخاب شده اند اکثریت آنان با لاریجانی همراه هستند. روحانی سعی خواهد کرد تا هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان حامی لاریجانی را با خود داشته است". اکبر گنجی معتقد است که مهم ترین مشکل کنونی مردم رکود اقتصادی و عواقب ناشی از آن است که پس از پایان تحریم های بین المللی خود را نشان می دهد. او می نویسد:"دولت با کمبود شدید بودجه مواجه است و فساد گسترده و سوء مدیریت در دولت احمدی نژاد نیز کار را برای آن سخت تر کرده است".

گنجی در بخش پایانی مطلب خود اشاره می کند که ایرانیان به خوبی از تبعات اقدامات نظامی خارجی تحت عنوان مداخلات بشردوستانه آگاه هستند و تجربیات ناموفق عراق، لیبی و سوریه را دیده اند در نتیجه خواستار تغییر نظام سیاسی از طریق مداخلات نظامی خارجی نیستند. او می نویسد:"این اقدام و گزینه هیچ پایگاه اجتماعی ای در ایران ندارد. ایرانیان با شرکت در انتخابات نشان دادند که دیگر انقلاب نمی خواهند. آنان خواستار تغییرات مسالمت آمیز و از درون برای دستیابی به دموکراسی هستند".

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، گنجی ، انقلاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها