بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
تدبیر24 :محسن جلال پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشست صبحانه كاری با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: گرچه تعبیر اقتصاد فرهنگ و هنر در كشور ما چندان متداول نیست اما در دو دهه اخیر این تعبیر در گفتمان كشورهای پیشرفته دیده می شود، در واقع اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روز افزون در كشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شود.

براساس آنچه که روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده، رئیس اتاق ایران گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا را بیش از 2 هزار میلیارد دلار برآورد و اعلام کرده است: متاسفانه سهم ایران از گردش مالی صنایع فرهنگی دنیا چیزی نزدیك به صفر است.

وی صنایع سینما، رسانه، موسیقی، چاپ و نشر را از جمله صنایع درآمدزا و اشتغالزا برشمرد و تصریح کرد: در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه ها، فواید سرشاری برای اقتصاد كشور به همراه خواهد داشت؛ زیرا به ازای هر یك شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه های وابسته به آن فعال می شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی كشورهای جهان را بین 2 تا 12 درصد عنوان کرد و سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 میلادی را رقمی بیش از 820 میلیارد دلار برشمرد. به اعتقاد جلالپور نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از نظر ثروت آفرینی ملی نیز قابل بررسی است.

رئیس اتاق ایران بر این باور است که در ثروت آفرینی ملی، میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، فیلم های سینمایی، كنسرت های موسیقی، انمیشن ها و صنایع دستی بسیار بالاست و صنایع فرهنگی از سودمندترین حوزه ها در تولید است.

وی با تاكید بر اینكه فرهنگ غنی ایران از مزیت های رقابتی كشورمان در عرصه های مختلف است، گفت: از آن جمله می توان در كشورهای فارسی زبان به زبان فارسی، در جهان تشییع به مركزیت شیعی قم ، در جهان تصوف به خواستگاه های تصوف موجود در فرهنگ مان، در جهان موسیقی به دارایی های غنی موسیقیایی ایران و در عرصه داخلی سینما به بازار محصولات موبایل، كتاب، تئاتر و موسیقی اشاره كرد.

جلال پور، در ادامه تسهیل آموزش مجازی فارسی و تاسیس انستیتوهای فارسی در عراق به عنوان پیش نیاز جذب دانشجو را از جمله اقدامات مطلوب در این زمینه اعلام كرد و افزود: علاوه بر این، اهمیت صنعت چاپ باید مورد توجه قرار گیرد تا در این صنعت، تبدیل به صادركننده شویم.

وی با تاكید بر اینكه ظرفیت های بزرگ توریسم فرهنگی در كشور ما مغفول مانده است، تشریح کرد: باید توریسم هایی از جمله توریسم های تاریخی را رونق دهیم؛ می توانیم تورهای هخامنشی، سلوكی، صفوی، اسلام شناسی، شیعه شناسی، عشایر، موسیقی سنتی، معماری بیابانی، شتر و بیابان، اسب سواری در مسیرهای تاریخی، قالی، گلیم و محصولات كشاورزی و از این قبیل را در كشور راه اندازی كنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در پایان سخنان خود، ثبت تشكل های مربوطه و تكمیل حلقه تشكلی صنایع فرهنگی و ایجاد فدراسیون ها و كنفدراسیون مربوطه را ضروری ارزیابی کرد و اعلام کرد: مقدمات تشكیل فدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق ایران در حال انجام است.

حال و احوال صنعت خوب نیست

حسین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران، با بیان اینکه صنعت کشور در شرایط نامساعدی به سر می برد، عنوان کرد: صنایع در تامین منابع مالی خود با مشکل روبرو شده اند و متاسفانه مصوبالت تنها روی کاغذ باقی مانده اند.

وی همچنین از نبود بند مربوط به استمهال بدهی های واحدهای تولیدی در بودجه سال 95 انتقاد کرد و خواستار افزودن این بند در قانون بودجه که همچنان در مجلس درحال بررسی است، شد.

پرداخت سهم صنعت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یکی از مطالبات بخش خصوصی بود که توسط پیرموذن مورد تاکید قرار گرفت.

تدوین اساسنامه کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ با همکاری اتاق ایران

در ادامه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به منشور همکاری که بین اتاق ایران و وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرداد 93 به امضا رسید، خواستار اجرایی شدن بندهای آن شد. وی همچنین از تدوین اساسنامه کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ با همکاری اتاق ایران خبر داد که باید برای تشکیل به تایید نهایی اتاق رسیده و مجوز تاسیس را از این نهاد دریافت کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم در واکنش به اظهارات ابوالفضل روغنی در مورد تعرفه کاغذ، تشریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جد از افزایش تعرفه واردات کاغذ جلوگیری می کند. حتی وزارت صنعت پیشنهاد تعرفه 4 تا 10 درصد را برای سال جدید ارایه داد که وزارت فرهنگ از آن جلوگیری کرد. اگر تعرفه کاغذ افزایش پیدا کند، شاهد افزایش بهای کتاب هستیم که نباید اتفاق افتد.

وی تاکید کرد: در این شرایط خواستار سرمایه گذاری های جدید در تولید کاغذ هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اظهارات عابدینی، رئیس انجمن صنعت چاپ کشور، مبنی بر تجدیدنظر در خصوص محدودیت واردات محصولات متنی به زبان غیرفارسی که مانعی بر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران می شود، تصریح کرد: ممنوعین استفاده از واژه های بیگانه در قانون ذکر شده و نمی توانیم از ان سرپیچی کنیم ولی سال قبل اصلاحیه ای به مجلس بردیم که می توانیم براساس آن کمیته ای را برای بررسی موارد خاص که مانع ورود سرمایه گذاران خارجی می شود، تشکیل دهیم. این کمیته تا کنون در چند مورد تشکیل و موفق عمل کرده است.

جنتی در مورد امکان برگزاری برنامه های فرهنگی در کشورهایی که مقصد رئیس جمهور و تیم همراه ایشان هستند به منظور توسعه فرهنگ ایرانی در این کشورها که از سوی مجید رضا حریری، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی مطرح شد، گفت: پیشنهاد خوبی است که در چند مورد اجرایی شده اما در برخی مواقع با محدودیت هایی روبرو هستیم که ترجیح داده می شود، از برگزاری این مراسم خودداری کنیم.

این مقام مسئول در واکنش به تاکید افشین کلاهی، رئیس انجمن دانش بنیان کشور بر لزوم پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی کپی رایت، تصریح کرد: در مورد لزوم پیوستن به این کنوانسیون در کشور ابهام وجود دارد، برخی معتقدند شاید نفع در پیوستن به آن نباشد. بدین ترتیب پروژه تحقیقاتی را برای بررسی منافع و مضرات پیوستن به کنوانسیون جهانی کپی رایت تعریف کردیم که به زودی نتیجه آن مشخص می شود.

تشکیل کمیسیون اقتصاد خلاق در دولت

وی از تشکیل کمیسیون اقتصاد خلاق در دولت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، نهادی به عنوان اقتصاد خلاق به وجود آمده است و زیرنظر مستقیم بالاترین مقام اجرایی کشور اداره می شود. صنایع فرهنگی به تولید ناخالص داخلی کمک خواهند کرد و بر این اساس یکی از محورهای کلیدی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری توجه به اقتصاد خلاق است.

این مقام مسئول، در رابطه با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و آنچه توسط دولت در اجرای این سیاست ها انجام شده است، تشریح کرد: اواخر سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و دولت با جدیت این موارد را دنبال می‌کند به نحوی که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به صورت مرتب جلسات هفتگی خود را برگزار کرده و در اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی نیز ۱۱ کارگروه تشکیل شده است.

بر اساس اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از این کارگروه‌ها، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است که این مهم برعهده سازمان صدا وسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت های دولت در سال 95 اشاره کرد. جنتی اعلام کرد: امسال دولت با جدیت چندین مساله از جمله رونق تولید، رفع موانع بخش خصوصی در حوزه های مختلف، توسعه صادرات غیرنفتی، رفع رکود بازار مسکن، رسیدگی به طرح های نیمه تمام، مدیریت درآمدهای ارزی کشور و مبارزه جدی با فساد را پیگیری می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سال ۹۴ پس از دو دهه صادرات بر واردات چربید و این نشانه خوبی در اقتصاد کشور است. همچنین با توجه به ارتباط ۱۲۰ صنعت به حوزه مسکن، دولت به دنبال خروج این بخش از رکود است.

این عضو کابینه یازدهم از طرح ویژه دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت آمادگی دارد در صورت عدم تغییر کاربری، طرح‌های نیمه تمام را به صورت رایگان به فعالان اقتصادی واگذار کند تا این طرح‌ها را تکمیل کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

شناسایی 8 گلوگاه اصلی فساد در دولت

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت ارزهای خارجی و وجود فساد در اقتصاد ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ۸ گلوگاه‌ فساد از سوی دولت شناسایی شده‌اند که به دلیل حضور اصحاب رسانه در این جلسه، امکان توضیحات بیشتر در مورد آنها وجود ندارد. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که اقتصاد ایران یک بیماری مزمن دارد اما به هر حال دولت به دنبال مبارزه با فساد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بخش اصلی اقتصاد بیمار ایران به بدهی انباشته دولت به بانک مرکزی، پیمانکاران و سیستم بانکی مرتبط است که یک رقم سرسام‌آور را به خود اختصاص می‌دهد و زمانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعداد مرتبط با آن را در جلسه دولت اعلام کرد، همه شگفت‌زده شدند که دولت به چه میزان بدهی انباشته دارد.

وی ادامه داد: بانک‌های کشور عموماً ورشکسته هستند و در این راستا باید تحولی ایجاد شود. البته از سال ۲۰۱۰ میلادی در دنیا موضوع اقتصاد خلاق مطرح شده و بسیاری از کشورهای دنیا ساختارهایی را ایجاد کرده‌اند که به طور مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی چاپ کتاب و هنرهای نمایشی و تجسمی را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند، گفت: در این حوزه فعالیت‌های مناسبی از سوی بانک‌ها و بخش خصوصی صورت گرفته که دارای توجیه اقتصادی و ارزش افزوده‌ بالایی است؛ به نحوی که در زمینه هنرهای تجسمی، در چهار سال اخیر بانک‌ها وارد شده، موزه‌های هنرهای تجسمی تشکیل داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی به امید سودآوری در این بخش صورت داده‌اند.

جنتی حوزه فیلم را نیز یکی از حوزه‌های پررونق در روزهای گذشته دانست و تاکید کرد: احساس می‌شود سینما به یک حوزه درآمدزا تبدیل شده، چراکه مجتمع‌های تجاری هم به فکر ساخت سینما افتاده و از فروش بسیار خوبی هم برخوردار هستند. در حالی که در گذشته کسی به فکر ساخت سینما نبود و سینمادارها درپی تغییر کاربری بودند اما امروز تقاضای زیادی برای احداث سینما ارائه می‌شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم نیم نگاهی هم به فروش فیلم های سینمایی در تعطیلات عید 95 داشت؛ سال گذشته در ایام عید فروش سینماها از مرز ۳.۲ میلیارد تومان گذر کرد و امسال نیز درهمین ایام فروش فیلم ها بالغ بر ۱۶.۴ میلیارد تومان بوده است.
منبع: خبرآنلاین
برچسب ها: تدبیر24 ، وزیر ارشاد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها