بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
تدبیر24 :موضوع جامعه شناسی شادی طی دهه های اخیر به خصوص در دو دهه گذشته از نگاه جامعه شناختی،روان شناختی و کارشناسان حوزه اقتصادی حائز اهمیت شده است.

دکتر محمد تقی شیخی جامعه شناس و استاد دانشگاه الزهرا در گفت  وگو با خبرنگار آستان در خصوص ضروری ترین فاکتورهای شادی در جامعه گفت:مفهوم شادی ضمن اینکه از عوامل و متغیرهای گوناگون متاثر می شود و بر آنها نیز تاثیرگذار است از دیدگاه جامعه شناسی اهمیت ویژه ای دارد.ظهور شادی در یک جامعه و در میان جمعیت جوامع باعث تحرک،ترقی،پیشرفت و رسیدن به اهداف مثبت می شود.

این استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی در ادامه بیان کرد:تغییرات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی تا حد زیادی بر کمیت و کیفیت ایجاد شادی در جامعه در میان مردم تاثیر می گذارد.اقشار مختلف جامعه به دنبال دستیابی به محورهای مختلف شادی هستند و نسل جوان بیشتر از سایر گروه های سنی به دنبال ایجاد شادی و دستیابی به این مقوله مهم است.

دکتر شیخی با اشاره به نسل جوان افزود:از آنجا که نسل جوان به دنبال موفقیت و پیشرفت است به همین دلیل این گروه باید در جامعه از شادی بیشتری برخوردار باشند.بنابراین مفهوم شادی از دیدگاه جامعه شناختی ناشی از مقایسه و دستیابی به برخی استانداردها است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به فاکتورهای دیگر که در شکل گیری جامعه پویا تاثیر گذار است بیان کرد:عامل درآمد و منابع مالی ارتباط نزدیکی با افزایشو یا کاهش شادی در جامعه دارد.در جوامع فقیر و بین اقشار با درآمد کم که عموما فقیر هستند پدیده شادی را به راحتی نمی توان یافت.زیرا در این جوامع بیکاری،تورم،فقر و....دامن گیر بوده و آثار منفی مانع از ایجاد شادی می شود.

به گفته دکتر شیخی؛آثار بیکاری بر شادی حتی تاثیر گذارتر از تورم است.زیرا مفهوم شادی بسیار گسترده و در ابعاد ویژه ای تعریف می شود.در هر حال رضایت از زندگی به گونه ای باعث تقویت شادی می شود و شرایط گوناگونی باید فراهم شود تا از آن طریق افراد جامعه به شادی دست پیدا کنند.

به گزارش آستان،شیخی با بیان اینکه عواملی مانند درآمد،اشتغال،کیفیت زندگی،ازدواج موفق و... از جمله عوامل ایجاد شادی است تاکید کرد:دستیابی به شادی باعث افزایش موفقیت،بازدهی،کیفیت تولید و کارآیی به طور کلی عملکردهای موفقیت آمیز یک جامعه خواهد شد.

وی افزود:جوامعی که فاقد شادی هستند به سهولت و به طور منطقی نمی توانند انتظار پیشرفت و موفقیت در زمینه های مختلف را داشته باشد .طی دهه های اخیر ارتباطات جهانی و شبکه های اجتماعی جدید مرزهای منطقه ای و ملی را پشت سر گذاشته و به دیگر جوامع نیز راه پیدا کرده است.

شیخی استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین فراهم کردن زمینه های دستیابی به شادی نیاز به مدیریت بهتر،مدیریت هماهنگ و هموار نمودن راه به طور مستمر دارد همچنین مفهوم شادی نسبی است و زمینه های لازم برای رسیدن به آن باید فراهم شود.

منبع:آستان

برچسب ها: تدبیر24 ، جامعه پویا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها