بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
دانشجویان که از مهم‌ترین حامیان و نیز منتقدان دولت بوده‌اند، دغدغه‌هایی دارند که امیدوارند در سال آخر دولت تدبیر و امید به آنها توجه شود.
تدبیر24 :سه سال از عمر دولت گذشت، در این مدت دانشجویان از اصلی‌ترین حامیان دولت بودند که در عین حال بر اساس رسالت خود از جدی‌ترین منتقدان نیز به شمار می‌آمدند؛ چراکه آنها همزمان با روی کار آمدن دولت مطالباتی داشتند که هنوز بین خود و برآورده شدن آن مطالبات فاصله می‌بینند.

 همزمان با آغاز چهارمین سال فعالیت دولت یازدهم یکی از موضوعاتی که دانشجویان نسبت به آن انتقاد دارند، کیفت و چگونگی حضور رئیس دولت در دانشگاه‌ها است، آنان خواستار فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم با رییس جمهور هستند. محمد رهبری، عضو شورای مرکزی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، با انتقاد از آنچه «کم توجهی دولت به جوانان و دانشجویان می‌خواند» معتقد است: بزرگترین نقطه ضعف دولت آقای روحانی، عدم توجه کافی به جوانان و دانشجویان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور است. نه تنها از آنان در عرصه‌های مختلف، آنچنان که باید استفاده نکرده است، بلکه بسیاری از مطالبات آنها در عرصه‌های سیاست داخلی و اجتماعی را نیز  محقق نکرده است و در دانشگاه‌ها نیز بسیاری از مطالبات بر حق دانشجویان مغفول ماند. البته در رابطه با نقاط ضعف دولت، نسبت به سنگ اندازی‌های مجلس گذشته و سایر مشکلاتی که برای دولت ایجاد کرده‌اند نباید بی‌توجه بود.

این فعال دانشجویی در ادامه  نقطه‌ی قوت دولت را توانایی دستگاه دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای می‌خواند.

او  که به همراه بسیاری دیگر از دانشجویان همفکرش در زمان مذاکرات هسته‌ای مناظره‌هایی را برای تبیین چرایی حضور ایران در مذاکرات با شش قدرت جهانی برگزار می‌کردند، تاکید دارد: مهمترین نقطه قوت دولت، در عرصه سیاست خارجی و موفقیت در مساله هسته‌ای و رفع بسیاری از تحریم‌ها است؛ این اتفاق از نظر من دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قانونگرایی دولت و ایستادگی شخص آقای روحانی در برابر بی‌قانونی‌ها از دیگر نقاط مثبت دولت است. دولت با ایستادگی بر قانون توانست ثبات و آرامش نسبی را در کشور ایجاد کند، این موضوع خودش را در عرصه اقتصادی به صورت کنترل تورم نشان داد.

حسین زینلیان، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی دیگر از فعالان دانشجویی است که عقیده دارد دولت در مهار تورم که یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی‌اش بود، موفق عمل کرده است.

وی معتقد است: مهم‌ترین مساله‌ای که بعد از سه سال برای ملت محسوس و در زندگی‌های فردی مشخص شده است، مبحث مهار تورم بوده است. لازم است تا در سال آخر دولت یازدهم از بحث کاهش و بهبود سرعت نوسانات تورم در زندگی روزمره‌ی مردم به نیکی یاد شود. این موفقیت به گونه‌ای بوده است که دیگر مانند گذشته شاهد تغییرات ناگهانی و با سرعت قیمت‌ها که آرامش روانی جامعه را بر هم می‌زد، نیستیم.

این فعال دانشجویی اما خواستار توجه دولت به اقشار آسیب پذیر است و عدم توجه کافی به بخش تولید و عدم حمایت از قشرهای آسیب پذیر را نقطه ضعف دولت می‌داند و معتقد است: متاسفانه با خبرهای ناگوار حقوق‌های نجومی بعضی از مدیران اقتصادی و تعدیل کارگران و کارمندان کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی، نقطه ضعف دولت مشخص می‌شود. اگر دولت نتواند در مدت باقی مانده به وعده‌های خود به ملت شریف ایران و نتایج محسوس برجام همان گونه که قبل از برجام به آن اشاره شد عمل کند، با بحران محبوبیت در سال آخر خود مواجه خواهد شد.

یکی دیگر  از ابعاد اعتراض دانشجویان به عملکرد دولت طی سه سال گذشته،‌ به دوران انتخابات و لغو سخنرانی‌های دانشجویی که مجوز نیز داشتند،‌ باز می‌گردد، «روزبه پارسی»، نایب دبیر انجمن ترقی خواه امیرکبیر معتقد است که این روند هنوز هم ادامه دارد و گاهی شاهد لغو برنامه‌های مجوزدار دانشجویی هستند و دولت و نهادهای ذی‌ربط نیز کاری از پیش نمی‌برند.

وی از دولت می‌خواهد که بر اجرایی شدن قانون در دانشگاه‌ها نظارت داشته باشد.

این فعال دانشجویی تاکید می‌کند: موضوع لغو برنامه‌های دانشجویی حتی به مرجع تصمیم‌گیری وزارت علوم یا مراجع مربوط به دانشگاه ربط پیدا نمی‌کند. فشار از بیرون دانشگاه ایجاد می‌شود و خود دانشگاه هم هیچ مقاومتی نمی‌کند. نمونه‌هایی داشتیم که برنامه‌ای مجوز داشته در لحظه آخر لغو شده یا برنامه ای مجوز نداشته و با حمایت‌هایی از  بیرون دانشگاه در آخر مجوز گرفته است. همین مشکل در لغو کنسرت‌ها و حمله به سخنرانی‌ها نیز وجود دارد.

با همه‌ی این مشکلات بیشتر فعالان دانشجویی معتقد هستند که فضای دانشجویی نسبت به گذشته بازتر شده است و این امر یکی دیگر از وعده‌های محقق شده‌ی دولت است.

پارسی از فعالان جنبش دانشجویی با مقایسه شرایط دانشگاه‌ها قبل و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، یادآور می‌شود: نمی‌توان گفت که هیچ تغییری در دانشگاه‌ها ایجاد نشده است؛ فضای دانشگاه‌ها بازتر شده است، امکان برگزاری برنامه‌ها فراهم شده است و برخوردها خوشبختانه کمتر شده است.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها