بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
اتحادیه اروپا و ناتو اکنون بیش از گذشته در مقابل روسیه سرسخت تر شده اند و حاضر نیستند به پیشنهادهای سران این کشور برای بازسازی روابط تخریب شده نظامی و اقتصادی پاسخ مثبت بدهند یا حتی مذاکره برای بررسی آن را بپذیرند.
تدبیر24: اتحادیه اروپا جمعه (دیروز) باز هم تحریم های اقتصادی علیه روسیه را برای یک دوره شش ماهه دیگر تمدید کرد و این محدودیت ها که بخش اصلی آن مربوط به پرونده اوکراین و تکرار اتهام دخالت مسکو در امور داخلی این کشور است، وارد سومین سال شد.
واکنش «فوری و تند» مسکو به این تصمیم بگونه ای بود که نشان می دهد، انتظار تمدید دو باره تحریم های ضد روسی را با قاطعیت رای مثبت در جمع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نداشته است.
روسیه که همیشه سعی می کند حتی در برابر آمریکا رقیب دیرینه و در تعریف واقعی دشمن سیاسی و نظامی خود موضع گیری تحریک آمیز نداشته باشد، ساعتی پس از اعلام تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم ها، خشم پنهان خود را با «کوته بین» خواندن این اتحادیه آشکار کرد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود نوشته است: رویکرد تمدید تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا کوتاه بینانه است، ولی امیدواریم عقل سلیم در بروکسل برتری یابد تا از رویارویی و بازدارندگی چشم پوشی کند و همکاری های دو جانبه با کیفیتی جدید شکل گیرد.
هر چند مسکو نیز تحریم های متقابلی را وضع کرده است، اما دامنه تاثیرهای آن برای وادار کردن غرب به پایان دادن تحریم های ضد روسی کم و حتی تقریبا هیچ بوده و بیشتر به بخش های تولیدی و کشاورزی کشورهای اروپایی فشار وارد آورده است که به دلیل از دست دادن بازار پر مصرف و جذاب روسیه، میلیاردها دلار زیان دیده اند.
وزارت خارجه این کشور همچنین در بیانیه دیروز خود خطاب به اتحادیه اروپا نوشته است: از تحریم ها ناراحت نیستیم، زیرا این توان را به اقتصاد ملی می دهد تا با شرایط سخت سازش پیدا کند.
از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف رییس جمهوری و وزیر خارجه روسیه بارها به غرب و ناتو پیشنهاد کرده اند، تعامل با مسکو را جایگزین تقابل اقتصادی و نظامی کند که بی نتیجه بوده است و اتحادیه اروپا هم که در اجرای سیاست های ضد روسی خود از پشتیبانی آمریکا برخوردار می باشد و در مواردی هم با فشار این کشور اقدام می کند، سرسخت تر از گذشته می شود.
همسو با تحریم های اقتصادی ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریکا، غرب در عرصه نظامی نیز مسکو را در تنگنای تصمیم گیری های سخت گذاشته است، زیرا گام به گام توانسته اند نظامیان خود را با پیشرفته ترین جنگ افزارها نزدیک روسیه مستقر کنند و هر روز نیز نگرانی های این کشور را افزایش می دهند.
در همین چارچوب، پوتین در تازه ترین واکنش هشدار داده است که اگر فنلاند وارد ناتو شود، باید واقعیت حضور گسترده نظامیان روسی را در مرزهای مشترک با روسیه بپذیرد.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز (شنبه) به نقل از سخنان پوتین در نشست خبری با سائولی نینیشه رییس جمهوری فنلاند، گفت: روسیه موقعیت بی طرف هلسینکی را ارج می نهد، اما در صورت پیوستن به ناتو، نیروهای این پیمان در فاصله کوتاهی در مرزهای روسیه مستقر خواهند شد.
پوتین با بیان تفسیر یکی از دوستان خود به رییس جمهوری فنلاند یادآوری کرد که «ناتو با رضایت تا آخرین سرباز فنلاندی در برابر روسیه خواهد جنگید. آیا هلسینکی به این (جنگ) نیاز دارد، زیرا مسکو آن را نمی خواهد؟»
رییس جمهوری روسیه ادامه داد: کشورهای دیگر اقدام هایی برای تشدید تنش در مرزهای اروپایی انجام می دهند و شاهدیم ایستگاه راداری ردیابی موشکی برای خنثی کردن توانمندی اتمی مسکو در مرزهای رومانی مستقر می شود و همزمان ناتو به بهانه مقابله با تهدید هسته ای ایران در حال پیشروی بسوی روسیه است.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز با اعلام افزایش استقرار تجهیزات و یگان های (ناتو) نزدیک مرزهای این کشور در شرق اروپا، اعلام کرد که مسکو اجرای اقدام های لازم را در حوزه نظامی غربی آغاز کرده است.
وی چهارشنبه گذشته افزود که ناتو تا کنون 1200 دستگاه تجهیزات نظامی و تسلیحات همراه حدود 30 فروند جنگنده در کشورهای شرق اروپا مستقر کرده که روند افزایش توان نظامی این پیمان همچنان ادامه دارد.
شویگو در جمع مقام های ارشد وزارت وزارت دفاع روسیه با اشاره به حضور نیروی پیاده نظام ناتو اظهار کرد: ناوهای آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو نیز بگونه منظم در دریای سیاه و بالتیک رفت و آمد می کنند.
رییس جمهوری روسیه هم هفته پیش با تکرار هشدارهای قبلی درباره نفوذ نظامی غرب نزدیک مرزهای این کشور، گفت: ناتو اظهارات و مواضع ستیزه جویانه تری را در برابر مسکو اعلام می کند و ما نیز مجبور به اتخاذ تدابیر لازم هستیم، زیرا این پیمان عملیات خود را تا نزدیک مرزها گسترش داده و روسیه باید توجه ویژه ای به توان دفاعی خود داشته باشد.
از سوی دیگر، شرق اروپا و بالتیک شاهد بیشترین حضور نظامیان ناتو و همچنین آمریکایی به صورت مستقل است تا جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین کنند.
همزمان با تحولات پرشتاب نظامی در منطقه و افزایش نگرانی های مسکو، عالی ترین نشست دو روزه کشورهای عضو ناتو نیز 17 تیرماه در لهستان با دو موضوع اصلی روسیه و تروریسم آغاز می شود و تصمیم های این اجلاس تعیین کننده است، البته انتظار می رود، افق آن تا حد زیادی تقریبا ادامه و حتی گسترش همان سیاست های ضد روسی باشد که سبب شده نظامیان غربی نزدیک و در مواردی در کشورهای هم مرز روسیه حضور یابند.
اکنون که ناتو از سال 2014 شورای راهبردی این پیمان و مسکو را که با هدف ثبات بخشی در روابط، کاهش تنش ها و افزایش همکاری منطقه ای تشکیل شده بود، تقریبا تعلیق کرده است و یک نشست دوماه پیش آن هم بدون نتیجه پایان یافت، نه تنها انتظار نمی رود تنش ها کاهش یابد، بلکه این پیش بینی مطرح است که در صورت تایید برنامه های کنونی پیشروی نظامیان غربی بسوی مرزهای روسیه در نشست لهستان، دامنه های تقابل گسترده تر خواهد شد.
اکنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریکا در شرق اروپا، دریای بالتیک و سیاه، مستقر شده اند، بگونه ای که در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی دو کشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
با توجه به این شرایط، تداوم راهبرد های ضد روسی در قالب تحریم های اقتصادی و قدرت نمایی نظامی از سوی غرب متشکل از اتحادیه اروپا و آمریکا در قالب ناتو یا مستقل نشان می دهد که غربی ها در حال سرسخت تر شدن مقابل روسیه هستند که ادامه این روند می تواند مسکو را نیز به اتخاذ تصمیم های بازدارنده وادار کند و التهاب ها را تا حد خطرناکی افزایش دهد.
مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، ناتو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها