بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۶۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
سيدحسن‌خميني، گرچه به اسم، هم نام پدربزرگ خويش است اما به‌رسم و منش نيز همتاي آن يگانه قرن است.
 تدبیر24: كورش‌چهاردوري-  «خميني روح خدا بود در كالبد زمان!» حتما بارها و بارها اين جمله مرحوم حاج سيداحمدخميني را شنيده و خوانده‌ايم، اما شايد بسياري بدين بينديشند كه باگذشت بيش از ربع قرن از ارتحال رهبر فقيد انقلاب‌اسلامي، اندك‌اندك غبار فراموشي بر يادها بنشيند اما گاه رخدادهايي ما را به اين قطعيت مي‌رساند كه فرمايش سيداحمدآقاخميني به‌حق بود كه فرمود: «روح خدا جاودانه است و اين سنت تغييرناپذير ربوبي است!» سفر دردانه امام‌راحل، آيت ا... سيدحسن‌خميني به شبه‌قاره هند و استقبال مردم دو كشور پاكستان و سريلانكا از ايشان، حجتي است بر اينكه مردمان و تشنگان عدالت و حقيقت، بوي گل را از گلاب مي‌جويند. سيدحسن‌خميني، گرچه به اسم، هم نام پدربزرگ خويش است اما به‌رسم و منش نيز همتاي آن يگانه قرن است. سيدحسن بااخلاق، فضيلت، علم، شجاعت، صراحت و باادب خود نه‌تنها ايرانيان را شيفته خود ساخته بلكه مسلمانان و آزادگان جهان در ديگر كشورها نيز به يوسف آل خميني مباهات كرده و عطر خميني‌كبير را از يادگار دردانه‌اش استشمام مي‌كنند.
 علاقه متقابل دو ملت ايران و پاكستان
آيت ا... سيدحسن‌خميني، روز سه‌شنبه به‌منظور بازديد از دانشگاه امام‌خميني (ره) به پاكستان سفر كرد. او در بدو ورود به كراچي، با حضور بر سر مزار محمدعلي‌جناح رهبر استقلال پاكستان، ضمن نثار تاج‌گل، فاتحه‌اي براي اين شخصيت بزرگ پاكستان قرائت كرد و اظهار داشت كه شخصيت و اقدامات اين مرد بزرگ و بنيانگذار استقلال پاكستان بسيار قابل‌ستايش است. سيدحسن‌خميني، درباب اين سفر گفت: «در سال‌هاي گذشته نيز سفرهايي به پاكستان داشته‌ام و معتقدم علاقه ملت مسلمان و بزرگ پاكستان به امام‌خميني (ره) و مقام‌معظم‌رهبري، حضرت آيت ا... خامنه‌اي، يكي از پل‌هاي محكم پيونددهنده ميان ملت و دولت پاكستان و انقلاب‌اسلامي ايران است.» يادگار امام‌راحل درباره اهميت روابط جمهوري‌اسلامي ايران و جمهوري‌اسلامي پاكستان، با تاكيد بر اينكه جمهوري‌اسلامي ايران همواره آرزوي سربلندي و پيشرفت مردم و دولت پاكستان را دارد، گفت:«هيچ‌گونه نقطه منفي در تاريخ روابط ايران و پاكستان وجود ندارد و همواره علاقه متقابل بسيار خوبي ميان دو همسايه و دو ملت مسلمان برقرار بوده و هست.» سيدحسن‌خميني افزود:«البته در اين ميان شيطنت‌هايي از سوي برخي طرف‌هاي ثالث هم براي ايجاد خلل در روابط ايران و پاكستان بوده است اما با وجود تمام اين شيطنت‌ها و تلاش‌هاي مذبوحانه، ملت‌ها و دولت‌هاي مختلف دو كشور صرف‌نظر از اينكه برخاسته كه از كدام حزب و جناح بوده‌اند، همواره بر اهميت راهبردي روابط متقابل واقف بوده‌اند.» او افزود:«ما هميشه اعتقاد داشته‌ايم كه حكومت‌هاي مختلف در پاكستان چه در دوران اول پيروزي انقلاب و چه در سال‌هاي بعدازآن همواره توجه ويژه به روابط با ايران دارند و جمهوري‌اسلامي ايران همواره نگاه ويژه به كشورهاي دوست به‌خصوص پاكستان دارند و اين نوع رابطه خود سرمايه‌اي براي جمهوري‌اسلامي ايران محسوب مي‌شود.» در اين سفر، مضاف بر حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدياسرخميني، ديگر يادگار امام‌، حجت‌الاسلام‌والمسلمين مرتضي‌اشراقي و حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدصادق صالحي‌منش،آيت ا... سيدحسن‌خميني را همراهي مي‌كنند.
 اقامه نماز عيدفطر در كراچي
همچنين صبح روزچهارشنبه، نماز عيدسعيدفطر به امامت يادگارامام در دانشگاه امام‌خميني‌ (ره) در شهر كراچي اقامه شد. اين مراسم با حضور گسترده شيعيان پاكستان، ايرانيان مقيم كراچي و علماي اين شهر و نيز مسئولان سفارت جمهوري‌اسلامي ايران در پاكستان برگزار شد و آيت ا... سيدحسن‌خميني به ايراد خطبه‌هاي نماز عيدسعيدفطر پرداخت. يادگارامام خطبه اول نمازعيد را به مباحث اخلاقي به‌ويژه مساله توبه و پاك شدن از گناهان اختصاص داد و بابيان حديثي از امام‌صادق (ع) اين موضوع را تبيين كرد. او در خطبه دوم نيز درباره خطر گروه‌هاي تكفيري، ضرورت هوشياري مسلمانان در قبال آنها و خوشحالي رژيم‌صهيونيستي از وجود پديده داعش در جهان اسلام سخن گفت و با اشاره به تاكيد امام و مقام‌معظم‌رهبري بر وحدت مسلمانان از كمرنگ شدن مساله رژيم‌صهيونيستي در جهان اسلام ابراز تاسف كرد. سيدحسن‌خميني در پايان نيز بر وحدت در شبه‌قاره هند و ميان مسلمانان منطقه تاكيد كرد. يادگار امام همچنين با جمعي از علما و روحانيون شيعه در دانشگاه امام‌خميني (ره) كراچي ديدار و با آنان درباره مسائل منطقه و جهان اسلام تبادل‌نظر كرد. آيت ا... سيدحسن‌خميني ضمن بازديد از دانشگاه امام‌خميني (ره)، از نزديك در جريان فعاليت‌ها و مسائل اين دانشگاه و دانشجويان آن قرار گفت. يادگارامام همچنين سه‌شنبه‌شب، با جمعي از علما و روحانيون شيعه در دانشگاه امام‌خميني (ره) كراچي ديدار كرد و درباره مسائل منطقه و جهان اسلام تبادل‌نظر كرد. در پايان نيز نماز مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدياسرخميني در مسجد مدرسه امام‌خميني برپا شد. سيدحسن‌خميني عصر چهارشنبه كراچي را به مقصد سريلانكا ترك كرد.
 گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني جيو پاكستان
آيت ا... سيدحسن‌خميني، در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني جيو پاكستان به سوالات گوناگون خبرنگار اين شبكه پاسخ داد. سيدحسن‌خميني در اين گفت‌وگو، به سوالاتي درباره روابط ايران با كشورهاي منطقه، پديده گروه‌هاي تكفيري، بيداري اسلامي، انتخابات آينده رياست‌جمهوري آمريكا و... پاسخ داد. او در اين مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره نسبت جناح‌هاي مختلف درون ايران با انديشه امام گفت: من هيچ‌كدام از جريانات داخل ايران را به مخالفت با امام و انديشه ايشان متهم نمي‌كنم. البته قرائت‌هاي مختلفي وجود دارد. همين امر نيز نقطه قوت انديشه‌هاي امام است كه امكان اجتهادها و قرائت‌هاي مختلف درون آن وجود داشته باشد. در بخش ديگري از اين مصاحبه خبرنگار شبكه تلويزيوني پاكستان مي‌پرسد: «امام‌خميني (ره) آمريكا را شيطان‌بزرگ مي‌دانست. با توجه به كارهايي كه آقاي‌ظريف انجام مي‌دهد به نظر شما سياست ايران در قبال آمريكا تغيير كرده است؟» سيدحسن‌خميني در پاسخ به اين سوال گفت: «فكر نمي‌كنم آقاي‌ظريف تابه‌حال تلاشي براي روابط دوجانبه داشته باشند. بحث برجام كه سياست كلي جمهوري‌اسلامي بود انجام شد. ارتباطات ما هم طبيعتا در محدوده برجام بوده است. البته هميشه نگاه ما به آمريكايي‌ها، بسته به رفتار آنها است. »
 ديدار با رئيس‌جمهور سريلانكا
آيت ا... سيدحسن‌خميني كه به دعوت مسئولان سريلانكا به اين كشور سفركرده است با آقاي «مايتريپالا سيريسنا» رئيس‌جمهوري سريلانكا ديدار و گفت‌وگو كرد. رئيس‌جمهور سريلانكا گفت: «ايرانيان نيز مانند ما مشكلاتي داشته‌اند؛ ما تا همين ۵-۶ سال گذشته درگير جنگ داخلي بوده‌ايم. هرچند جنگ داخلي تمام‌شده اما مسائل بسيار بغرنجي با بعضي از كشورهاي خارجي داريم كه اكنون كنترل جنگ خارجي مشكل‌تر از جنگ داخلي است و ما براي حل اين مسائل بايستي دوستان صادق و محكمي داشته باشيم كه ازنظر ما ايران يكي از دوستان صميمي و خوب سريلانكا در دنياست؛ به همين خاطر به دوستي نزديك دو كشور و به صداقت و استحكام شما باور داريم. به همين دليل نيز به هيات شما خوش‌آمد مي‌گوييم و از ورود شما به‌شدت خوشحال شديم. » او افزود: «ما مسلمانان زيادي در سريلانكا داريم و اقوام مختلف ازجمله سينهالي‌ها به عنوان يك قوم غالب و اكثريت از ورود شما بسيارخرسندند.

 ما نيز در آينده نزديك هيات‌هاي مختلفي به جمهوري‌اسلامي ايران اعزام مي‌كنيم.» رئيس‌جمهوري سريلانكا در تشريح اين مراودات گفت: «نخستين هيات، يك هيات اقتصادي سطح بالا خواهد بود كه سعي در تنظيم روابط اقتصادي دو كشور خواهد داشت.» او بابيان اينكه بسيار مايلم شخصا كشور شما را از نزديك ببينم، اظهار كرد: «دو كشور بايد صبورانه درباره مسائل مشترك بين‌المللي همكاري كنند، زيرا امروز زماني است كه بايد مراقب روابط دو كشور باشيم و سطح آن را ارتقا بدهيم. ما دوستان اصلي خود را انتخاب نموده‌ايم و ايران يكي از اين دوستان است. بنابراين مايلم اين روابط هرچه نزديك‌تر و مستحكم‌تر شود.» در اين ديدار آیت‌ا... سيدحسن‌خميني گفت: «سريلانكا از نظر ايران ازجمله كشورهايي است كه از استقلال خود به‌خوبي دفاع كرده و همكاري‌هاي خوبي در سطح بين‌المللي با جمهوري‌اسلامي داشته است. سفر شما در آينده نزديك مي‌تواند سطح روابط دوجانبه و بين‌المللي دو كشور را در عرصه‌هاي مختلف ارتقا دهد.» او همچنين از سفر وزيرنفت سريلانكا به ايران در هفته آينده ابراز خرسندي كرد و افزود: «فرهنگ متعدد و متكثر لازمه و زيرساخت لازم براي تمام كشورهاست و ما اين پايه را در سريلانكا به‌خوبي مشاهده مي‌كنيم كه مي‌تواند الگوي خوبي براي ساير كشورهاي منطقه باشد.» سيدحسن‌خميني خطاب به آقاي‌ سيرينا گفت: «پايه‌هاي دموكراسي در كشور شما مستحكم گرديده است و اميدوارم در سايه اين همكاري‌ها پايه‌هاي همكاري اقتصادي دو كشور نيز مستحكم شود.» او ابراز اميدواري كرد كه رئيس‌جمهوري سريلانكا را در تهران ملاقات كند. رئيس‌جمهور سريلانكا نيز با استقبال از پيشنهاد آیت‌ا... سيدحسن‌خميني براي تعميق همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور اظهار داشت: «از پيشنهاد شما مي‌توانيم بهره‌برداري كنيم و بايد گفت زمان براي همكاري همه‌جانبه و گسترده براي دو كشور فراهم‌شده است كه در زمينهٔ‌هاي اقتصادي و بازرگاني اين موضوع ملموس‌تر است و من به وزيرامورخارجه و ساير مقامات سريلانكايي دستورات لازم را براي گسترش هر چه بيشتر روابط صادر كرده‌ام.» او در پايان گفت: «مايلم با توجه به همكاري‌هاي شركت‌هاي ايراني به‌ويژه در پروژه‌هاي فني مهندسي ازجمله سد و نيروگاه، اين ساختار و اين روابط هر چه بيشتر ارتقا يابد.»
 ضيافت شام با رئيس‌مجلس سريلانكا
پنجشنبه‌شب، ضيافت شام رئيس‌مجلس سريلانكا آقاي «كارا جويا سوريا» به‌افتخار آیت‌ا... سيدحسن‌خميني برگزار شد. در اين ديدار كه جمعي از وزراي دولت اين كشور حضور داشتند، رئيس‌مجلس سريلانكا با تشكر از حضور يادگار امام ابراز اميدواري كرد كه روابط دو كشور به سطح بالاتري توسعه يابد و تاكيد كرد سريلانكا آمادگي كامل براي همكاري‌هاي دوجانبه دارد. مقامات سريلانكا ابراز اميدواري كردند بخش صنعت ايران در اين كشور حاضر شود. همچنين سيدحسن‌خميني با تشكر از ‌ميهمان‌نوازي مسئولان سريلانكا، از حمايت‌هاي دولت اين كشور از كشورمان در مجامع بين‌المللي قدرداني كرد.
 ديدار با كاردينال مسيحيان سريلانكا
آیت‌ا... سيدحسن‌خميني، صبح روزجمعه با حضور در مركز مسيحيان سريلانكا مورد استقبال «مالكوم رانجيت» رياست اعضاي مسيحيان سريلانكا قرار گرفت. در اين ديدار بسيار صميمانه كاردينال رانجيت با اشاره به جايگاه رفيع امام خميني و نقش بي‌بديل ايشان در تحقق ارزش‌هاي انساني گفت: «در جهان غرب هيچ دين خاصي جاري نيست و اسلام و مسيحيت بايد بتوانند همراه هم ارزش‌هاي الهي را بر جهان حاكم كنند.» او افزود: «اين روزها سريلانكا زير فشارهاي گسترده‌اي است كه تحت نام حقوق بشر بر آن وارد مي‌شود.» او درباره اشتغال فلسطين و ظلم به مردم اين كشور گفت: «درد فلسطين از دغدغه‌هاي مهم ما بوده است و ما از درد مردم اين كشور رنجور هستيم؛ در حقيقت بيت‌المقدس بخشي از جهان اسلام است و با اشغال اين بخش از جهان اسلام، اين بخش و همه جهان مورد تهديد قرارگرفته است. » كاردينال رانجيت تاكيد كرد: «ما نيازمند تشكيل كشور فلسطين براي بازگشت آرامش به جهان هستيم و آرامش در جهان بدون تحقق اين امر، به دست نخواهد آمد. او اشاره كرد: «كليساي كاتوليك به دنبال تحقق عدالت در جهان به‌ويژه در خاورميانه است.» كاردينال رانجيت گفت: «خونريزي در ذات اسرائیل است.» در اين ديدار آیت‌ا... سيدحسن‌خميني نيز ضمن تشكر از ‌ميهمان‌نوازي صميمانه كاردينال‌رانجيت گفت: «پاپ‌فرانسيس شخصيت خوبي را از خود در نگاه جهان اسلام به نمايش گذاشته است. » وی يادآور شد: «انقلاب‌اسلامي باهدف بازگرداندن ارزش‌هاي الهي به جامعه جهاني صورت گرفته است. » سيدحسن‌خميني با اشاره به اينكه اسلام و مسيحيت به عنوان دو دين الهي مي‌توانند در جهت حاكميت معنويت و ارزش‌هاي ديني همكاري كنند، گفت: «انسان بدون خدا طغيان مي‌كند و جهان بدون خدا جهاني پوچ خواهد بود. مسيحيت در اين چارچوب مي‌تواند نقش ارزشمندي ايفا كند.» او با اشاره به مبارزات ارزشمند جناب كاردينال درباره فلسطين به عنوان يك انسان و نه صرفا از جانب يك مسلمان، از وي تشكر كرد. يادگارامام گفت: «ما بر اين باوريم كه رژيم‌ اسرائیل بر اساس ظلم و فساد بناشده است و جامعه جهاني بايد به حل اين معضل كمك كند.» او افزود: «من معتقدم جنگ‌هاي دروني جهان اسلام و ترورهاي كور كه در غرب صورت مي‌گيرد، ريشه در معضل فلسطين دارد كه به سبب دفاع غلط برخي غربي‌ها از رژيم‌اسرائیل، به اين‌گونه رفتارها دست مي‌زنند و به نظر من جهان كاتوليك بسيار مي‌تواند در حل اين مساله كمك كند.» كاردينال رانجيت در پايان با تشكر از برگزاري اين ديدار اين ملاقات را هديه‌اي الهي براي خود تلقي كرد.
تفاوت قبا و لباده از زبان سيدحسن‌خميني
آیت‌ا... سيدحسن‌خميني، پنجشنبه‌شب با انتشار عكسي از خود در سفر به سريلانكا كه در آن «لباده» پوشيده است، به تشريح تفاوت «لباده» و «قبا» پرداخته و از رغبت خود به پوشيدن قبا مي‌گويد. يادگار ارجمند امام در اين باب نوشت: «در ميان لباس‌هايي كه روحانيون مي‌پوشند، جداي از عمامه، آنچه بر دوش مي‌افكنند عبا نام دارد و آنچه بر تن مي‌كنند، اگر همانند اين چيزي باشد كه در تصوير به تن دارم لباده ناميده مي‌شود و اگر جلوي آن باز باشد قبا نام دارد. لباده در سال‌هاي دور حكم پالتو را داشته و روي قبا و در مواقع سرما پوشيده مي‌شده ولي بعد‌ها خود به‌تنهايي نيز متداول شده است. امام‌موسي‌صدر، مرحوم شهيدبهشتي، رئيس‌دولت اصلاحات و آقاي‌روحاني به طورمعمول لباده مي‌پوشند. مقام‌معظم‌رهبري هم در دوره رياست‌جمهوري‌شان همين پوشش را داشتند. لباده شايد مزيت‌هايي داشته باشد، ولي سختي‌هاي خاص خود را هم دارد. درمجموع من قبا را بيشتر مي‌پسندم.»

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها