بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
در دومین جلسه رسیدگی به پرونده تعرض کنندگان به سفارت عربستان، متهمان به دفاع از خود پرداختند.، رسیدگی به پرونده تعرض‌کنندگان به سفارت عربستان طی 2 جلسه پایان یافت، در این 2 جلسه به اتهامات 19 تن از 21 متهم پرونده رسیدگی شد. در ابتدای دومین جلسه قاضی دهقان با تذکر ماده 193، 194، 195، 354، 358 قانون آیین‌ دادرسی کیفری از متهمان درخواست کرد که اگر آدرس محل زندگی آن‌ها تغییر کرده است به آن‌ها اطلاع دهند، در ادامه قاضی از یکی از متهمان درخواست کرد که دفاعیات خود را در محضر دادگاه ارائه دهد. قاضی خطاب به متهم گفت: اتهام وی اخلال در امنیت عمومی به واسطه حضور در تجمع غیر قانونی مقابل سفارت عربستان بوده است.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، وکیل متهم دلیل حضور موکلش مقابل سفارت عربستان را انگیزه انقلابی دانست و گفت: در کیفرخواست جمله عملکرد ضعیف و غیر مسئولانه نیروی انتظامی آمده است که نیاز می‌دانم قاضی در این خصوص توضیح دهد.


قاضی خطاب به وکیل پرونده گفت: ضرورتی برای توضیح نمی‌دانم.

وکیل م-الف: عربستان تاکنون شکایتی را ارائه نکرده است

در ادامه مصطفی شعبانی وکیل متهم م-الف با بیان اینکه موکلم مسئول مؤسسه فرهنگی شهدا است که تا کنون 10 هزار جوان در آن آموزش دیده‌اند، گفت: این مؤسسه مقید به قانون است. موکلم به اخلال در امنیت عمومی به واسطه تجمع محکوم شده که مشکلی در تجمع وجود نداشته است. از ابتدای انقلاب تجمع‌های زیادی انجام شده که بسیاری از آن‌ها خود جوش بوده‌اند و تعداد اندکی از آن‌ها دارای مجوز بوده‌اند، امروز شاهد هستیم که هر روزه تجمع‌هایی زیادی در مقابل مجلس و دفتر ریاست قوه قضاییه برگزار می‌شود.


وی افزود: این حرکت‌های خودجوش در جامعه عرف شده‌اند و قبل از آن‌ نیز شاهد تجمع‌های زیادی جلوی سفارت عربستان و دانمارک بوده‌ایم، تمام افرادی که در این پرونده متهم شده‌اند اگر در زمان جنگ بودند حتما در جنگ حاضر می‌شدند چنانچه شاهد هستیم چند نفر از این افراد مدافع حرم در سوریه هستند و موکل بنده نیز از سوریه بازگشته است.


این وکیل در رابطه با تخریب اموال سفارت عربستان بیان داشت: طبق ماده 11 آیین دادرسی کیفری شاکی خصوصی سفارت عربستان است و صاحب اموال حساب می‌شود و باید عربستان از موکلم شکایت کند نه اینکه دادستانی شکایت را مطرح کند و تا جایی که می‌دانم عربستان نه در دادگاه‌های داخلی و نه در دادگاه‌های بین‌المللی شکایتی را مطرح نکرده است.


وی افزود: موکلم زیر فشارهای روانی اقرار کرده است و طبق ماده 38 قانون اساسی هر گونه اقرار به وسیله شکنجه ممنوع است و مصادیق شکنجه در این قانون  معرفی شده است، شکنجه تنها جسمی نیست بلکه روحی هم است که به آن شکنجه سفید می‌گویند.


این وکیل دادگستری در دفاع از موکلش گفت: موکلم را به اعدام تهدید کرده بودند و تحت این شرایط اقرار کرده بود، موکلم فقط در 100 متری سفارت حضور داشته و به هیچ عنوان وارد سفارت نشده است.


قاضی پرونده خطاب به این وکیل گفت: صوتی از موکل شما وجود دارد که فردی از او درخواست می‌کند که هر چه سریعتر فیلم آتش‌سوزی داخل سفارت را ارسال کند.


وکیل متهم تأکید کرد: موکلم معلم است و وارد سفارت نشده است و تخریب اموال نمی تواند برای وی قابل انتصاب باشد به همین دلیل حکم برائت موکلم را از دادگاه خواستارم.

*متهم دوم پرونده (س ک) 25 ساله دارو ساز،

قاضی خطاب به متهم دوم پرونده (س.ک) 25 ساله، دارو ساز، مجرد، ساکن کرج گفت: اتهام شما مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان و اختلال در امنیت عمومی از طریق تجمع غیرقانونی مقابل سفارت عربستان است. درباره این اتهامات آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم در دفاع از خود گفت: از طریق کانال‌های تلگرامی از تجمع اطلاع پیدا کردم و دلیل حضورم اعتراض به اعدام شیخ نمر بود و از غیرقانونی بودن تجمع اطلاع نداشتم.

وی افزود: بنده فقط تا پله‌های سفارت عربستان جلو رفتم و به هیچ وجه وارد سفارت نشدم. حتی زمانی که آتش سوزی شروع شده بود یک مأمور آتش نشانی از من درخواست کمک کرد اما یکی از همکاران مأمور آتش نشانی گفت به دلیل نداشتن ماسک نمی‌توانم وارد شوم.

این متهم ادامه داد: ما در این پرونده گوشت قربانی شده‌ایم و از دادگاه درخواست دارم که حداقل در اتاق‌های بازپرسی یک ریکورد و یا دوربین قرار دهند تا نحوه گفتن اقرار مشخص شود. من به هیچ عنوان پرچم عربستان را آتش نزده‌ام و فقط با آن عکس گرفتم.

وی گفت: ما قصد داشتیم محل را ترک کنیم که نیروی انتظامی اعلام کرد که آیا تجمع شما فقط برای این چند دقیقه بود؟ که ما دوباره به محل بازگشتیم و بعد از 10 دقیقه درهای سفارت باز شد.

به عنوان آخرین دفاعیات می‌گویم که من اتهام ورود به سفارت عربستان را قبول ندارم و نیروی انتظامی می‌توانست این تجمع را به راحتی جمع کند، اما نکرد.

*متهم (م الف) 23 ساله دبیر تربیتی

 قاضی دهقان خطاب به متهم سوم (م.الف) 23 ساله، دبیر تربیتی، مجرد، ساکن تهران گفت: اتهام شما اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی است درباره اتهام خود دفاعیات را انجام دهید.

متهم در دفاع از خود بیان داشت: از طریق اینستاگرام و دوستان از تجمع اطلاع پیدا کرده‌ام و قبل از آن هیچ ذهنیتی از تجمع‌ها نداشته‌ام و فکر می‌کردم با قرائت یک بیانیه همه چیز تمام می‌شود.

وی افزود: جلوی سفارت حاضر شدیم و شعارهایی علیه آل سعود دادیم. سپس دیواری از نیروی انتظامی جلوی ما ایجاد شد تا مانع ورود ما به سفارت شود، اما بعد از چند دقیقه نیروی انتظامی پراکنده شد و حتی جلوی یک نفر را نگرفت. ما به راحتی از بین پلیس‌ها عبور می کردیم و حتی یک سنگ هم به طرف سفارت پرتاب نکردم.

قاضی خطاب به متهم گفت: قبلا اقرار کرده بودید که در تهیه مواد آتش زا مشارکت داشتید و گفته بودید فردی 20 لیتر بنزین تهیه کرده بود و شما در پر کردن شیشه‌ها کمک کرده‌اید.

متهم در دفاع از خود گفت: به هیچ عنوان در تهیه مواد آتش زا دخالت نداشته‌ام و اعترافات قبلی را قبول ندارم.

*متهم سوم (م م) 28 ساله شغل آزاد، ساکن قم

قاضی خطاب به این متهم گفت: اتهام شما اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیر قانونی بوده است، آخرین دفاعیات خود را در دادگاه بیان کنید.

متهم از دفاع از خود گفت: از طریق شبکه‌های تلگرامی از تجمع اطلاع پیدا کرده‌ام و به وسیله ماشین یکی از دوستان راهی سفارت عربستان شدیم و قصد من از این کار ابراز به انزجار از آل سعود بود و نمی‌دانستم تجمع غیر قانونی است.

وی افزود: چیزی را تخریب کرده‌ام حتی نتوانستم شعار دهم قطعا متهم اول پرونده پلیس ناجا است شک نکنید موضوع از قبل پیش بینی شده بود قصد ما فقط پایین آوردن پرچم عربستان بود و بعد از آن محل را ترک کردیم این متهم ادامه داد از این بابت ناراحت هستم که ما را در سلول‌های نگه داشتند که قبل از آن اختشاشگران سال 88 روی دیوارهای آن یادگاری نوشته بودند و من در سال 88 قصد داشتم این افراد را از کار اشتباه خود آگاه کنم.

*متهم چهارم، 20 ساله، کارگر، ساکن تهران

قاضی خطاب به این متهم گفت: اتهام شما اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیر قانونی بوده است، آخرین دفاعیات خود را در دادگاه بیان کنید.

متهم در دفاع از خود گفت: سن و سالی ندارم که بتوانم از خودم دفاع کنم از طریق شبکه‌های اجتماعی از تجمع مطلع شدم و قصد آسیب زدن نداشته‌ام و هیچ آسیبی هم به ساختمان سفارت وارد نکرده‌ام تنها قصدم اعتراض به اعدام شیخ نمر بود در تجمع چند نفر حضور داشتند که صورت‌های خود را پوشانده بودند و آنها مواد آتش زا را  پرتاب می‌کردند از دادگاه تقاضا دارم که برای من حداقل حکم را صادر کند.

متهم پنجم (م الف)، 31 ساله، متاهل، ساکن تهران

قاضی خطاب به این متهم گفت: اتهام شما اخلال در نظم عمومی  و تخریب اموال سفارت عربستان است از طریق جنجال و تجمع غیر قانونی بوده است، آخرین دفاعیات خود را در دادگاه بیان کنید.

متهم در دفاع از خود گفت: حضور بنده به دلیل نزدیکی سفارت به محل زندگی‌ام بود جزو هیچ گروهی نبوده و تنها تماشاچی بوده‌ام ساعت دستگیری هم ساعت 2 و نیم نیمه شب بود نه تخریبی داشتم و نه کسی را می‌شناختم.

قاضی خطاب به این متهم گفت: شما در اقرارهای خود اسم تمام گروه‌ها را بیان کرده‌اید.

متهم در دفاع از خود گفت: دو هفته به عروسی‌ام مانده بود که دستگیر شدم من هیچ سابقه‌ای نداشتم و برای دفاع از خود هم از مقام اول کشور مایه نمی‌گذارم تا تبرئه شوم من تمام افرادی که اسم آنها آمده است نمی‌شناختم و فقط عکس‌ آنها را در زمان اقرار دیدیم.

وی افزود: هیچ وقت خطای خود را گردن رهبر نمی‌اندازم نه حزب الهی و نه بسیجی هستم و از این به بعد اگر جایی باد هم بیاید حاضر نمی‌شوم چه برسد به طوفان.

این متهم ادامه داد: تمام اعترافاتم زیر فشار بود من نه بدهکار به مملکت هستم و نه طلبکار و نمی‌خواهم نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرم من فقط در این تجمع تماشاچی بودم و هیچ تخریبی انجام نداده‌ام.

متهم ششم (ن.آ) 28 ساله شغل آزاد مجرد  ساکن کرج

قاضی پرونده خطاب به این متهم گفت: اتهام شما تخریب اموال سفارت عربستان و و برهم زدن اختلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی است در این رابطه دفاعیات خود را بیان کنید.

این متهم در دفاع از خود گفت: در رابطه با اتهام تجمع غیر قانونی از دادگاه سوال دارم که چرا در تجمع های قبلی که مجوز نداشتن کسی دستگیر نشده است؟

قاضی در پاسخ به سوال متهم گفت: این تجمعمنجر به تخریب و آتش سوزی یک سفارت شده است و تمام اموال و ماشین های سفارت عربستان در آتش سوخته است و اعضای آن فرار کرده اند و بحث سر نتیجه عمل شما است؟چه کسی گفته شما تظاهرات نکنید ؟

این متهم ادامه داد: ما قربانی هستیم، اگر نظام می خواهد که در برابر فشار های وارده قربانی داشته باشد من حاضرم هستم. از بنده نه عکسی و نه پیامکی وجود دارد .بعد ها فهمیدم که پازلی چیده شده است و ما را در این پازل قرار داده اند

وی افزود: بازپرس از بنده خواست بگویم که یک میز عسلی را شکسته ام و بعد ها فهمیدیم این میز متعلق به سفیر عربستان بوده است.به من گفته بودند که حداقل حکم شما تعبید است .بنده حاضرم به عراق و سوریه تبعید شوم اما یک روز در زندان  نمانم.

این متهم در ادامه تصریح کرد: نیروی انتظامی راه را برای تظاهر کنندگان باز کرد تا افرادی که قصد پرتاب سنگ داشتند به جلوی سفارت دسترسی پیدا کنند و باید آنها نیز در دادگاه حضور داشته باشند.

قاضی خطاب به متهم گفت: دادگاه به پرونده در چهارچوب کیفر خواست صادر شده رسیدگی می کند.

این متهم در ادامه دفاعیات بیان داشت: به نیت تجمع غیر قانونی در محل حاضر نشدم و در رابطه با ورود به سفارت عربستان باید بگویم که درب های سفارت یکبار باز شد و ما در حال شعار دادن وارد سفارت شدیم که مشاهده کردیم ماموران نیروی انتظامی با باتوم شیشه های سفارت را شکستند و بعد از چند دقیقه دود غلیظی تمام ساختمان را پر کرد.

وی ادامه داد:در حال خروج از ساختمان چشمم به چند زونکن افتاد که با خود فکر کردم که شاید اطلاعاتی از آنها به دست بیاید که به نفع نظام باشد، آنها را برداشتم و از سفارت خارج شدم.قبول دارم که یک شیشه سفارت را برای خارج کردن یک نفر از آتش شکسته ام اما سنگی پرتاب نکردم.

متهم هفتم 28 ساله به دلیل طلبه بودن پرونده به دادگاه ویزه روحانیت ارسال شد.

متهم هشتم (الف.ع) 20 ساله بیکار ساکن تهران

قاضی خطاب به این متهم گفت: اتهام شما اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی است از خود دفاع کنید.

این متهم در دفاع از خود گفت: از طریق شبکه های اجتماعی از تجمع اطلاع پیدا کردم و به مقابل سفارت رفتم و فقط شعار دادم و اعتقاد دارم در این ماجرا پلیس کم کاری کرده است. فکر نمی کردم تجمع غیر قانونی باشدو تنها انگیزه حضورم در تجمع محکوم کردن آل سعود به دلیل اعدام شیخ نمر بود.

متهم نهم (س.ح)

قاضی دهقان خطاب به وکیل این متهم باین داشت: اتهام  موکل شما به تخریب اموال سفارت عربستان و برهم زدن نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی است.

بابکان وکیل مدافع این مهتم در دفاع از موکل خود گفت: بنده داوطلبانه وکالت موکلم را برعهده گرفته ام.

وی افزود: در پرونده ایرداتی وجود دارد و این پرونده دارای لایه هایی است که مردم فقط از لایه قشری آن اطلاع دارند.عنوان جرم موکلم شرکت در تجمع غیر قانونی است از دادگاه درخواست دارم که از وزارت کشور استعلام بگیرد که آیا از این تجمع اطلاع داشته است.

این وکیل ادامه داد: در این تجمع 4 گروه حضور داشتند و نمی توانسته غیر قانونی باشد.

قاضی در پاسخ به صحبت های این وکیل گفت: با استدلال شما هر کسی می تواند تجمع ایجاد کند.

بابکان ادامه داد:در حادثه منا و اعدام شیخ نمر پمپاز خبری زیادی در رسانه ایجاد شد و باعث تحریک احساسات عمومی شد و همین باعث شد که مردم و جوانان در تجمع حاضر شوند.

در این لحظه با اتمام دفاعیات متهمان پرونده قاضی دهقان ختم جلسه و پایان دادگاه را اعلام کرد و گفت: طی رول قانونی و در زمان مقرر حکم متهمان صادر و به انها ابلاغ می شود.
برچسب ها: تدبیر۲۴ ، سفارت ، زندان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها