بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
دکتر محمد کوکب-در تحلیل و ارزیابی حیات سیاسی اجتماعی پیشوایان دینی، شناخت عناصر سازنده عصر هر امام و زعیم دینی و به بیان دیگر آگاهی نسبت به مؤلفه‌ها و ویژگیهای هر دوره و عصری اهمیت فراوان دارد. این شناخت و آگاهی باعث می‌شود که موضع‌گیری و اقدام و حرکت هر امامی در چارچوب مختصات زمانی حیات آن امام، کاملاً روشن و قابل فهم گردد و در نتیجه الگوی عملی پیروان قرار گیرد. در این صورت می‌توان در دوره‌های زمانی مشابه، نوع برخورد و حرکت سنجیده و درست را پیش‌بینی نمود و از افتادن در ورطه مغالطه‌ها و شبهات عملی و قضاوتهای ناصواب در امان بود. اینجاست که قیام خونین امام حسین(ع) در برابر دستگاه جور و فساد حاکم، سکوت بیست و پنج ساله امام علی(ع) در قبال غصب خلافت، ترک مخاصمه یا صبر سرخ امام حسن(ع) در برابر معاویه، معقول و منطقی و تبیین پذیر خواهد بود.

با این مقدمه، به تحلیل حرکت و موضع آگاهانه و زمان‌شناسانه امام صادق(ع) می‌پردازیم. عصر امام صادق(ع) عصر برخورد و تضارب آراء و عقاید گوناگون در حوزه کلام، فلسفه، فقه، عرفان و... می‌باشد و طبیعی است که امام با شناخت دقیق جریانات فکری موجود و ریشه‌ها و خاستگاههای آنها، بهترین فرصت را برای ارائه معارف ناب اسلامی و بسط و گسترش مکتب اهل‌بیت پیدا می‌کند و مذهب شیعه جعفری را بر شالوده کتاب و سنت بنیان می‌نهد.

نکته شایان توجه اینکه تساهل و رواداری و عدم تعصب و تنگ‌نظری از جمله خصصویات بارز حرکت علمی فرهنگی این امام همام است که موجب گردید زعامت فکری عصر خود را برعهده بگیرد و حوزه‌ای عظیم با هزاران شاگرد فرهیخته و صاحب‌نظر تأسیس نماید. این ویژگی، مختص به امام صادق(ع) نیست، بلکه سایر ائمه اطهار نیز چنین اسلوب و شیوه‌ای را در پیش می‌گرفتند. استاد شهید مطهری به نمونه‌ای از روحیه رواداری این بزرگواران اشاره می‌‌کند و می‌گوید: «از نکات عجیب تاریخ ائمه این است که در عصر خود آنها علوم یونانی و هندی رواج یافت و احیاناً بعضی آثار یونانی ترجمه شد و کوچکترین اشاره‌ای به صورت اعتراض به این کار خلفا که پول فراوانی هم خرج می‌کردند نشد»[1]. استاد مطهری تشکیل مکتب و مدرسه بزرگ امام صادق(ع) را که در آن انواع علوم دینی و غیردینی تدریس می‌شد، حاکی از این روحیه تساهل و حریت فکری می‌داند[2].

در واقع اگر امام حسین(ع) با توجه به شرایط حاکم بر زمانه خود، یک نهضت سیفی و به تعبیری جنگ سخت را آغاز نمود و از آن سرافراز و پیروز بیرون آمد، امام صادق(ع) با درک صحیح مقتضیات زمان و به منظور تثبیت آثار و پیامدهای قیام جد خود، به بسط یک نهضت فکری و فرهنگی دست یازید و در حقیقت در یک جنگ نرم تمام عیار وارد شد. پس جنبش حسینی و جنبش صادقی هرچند در دو جبهه مختلف انجام شد، اما هردو یک آرمان و هدف را تعقیب می‌کردند و آن حفظ دستاوردهای انقلاب صدر اسلام و مقابله با تحریف و بدعت و خرافه و تحجر بود.

بی‌تردید – به قول استاد مطهری – حوزه‌های علمی امروز شیعه و تا حدودی اهل تسنن، امتداد و ادامه حوزه و مکتب فکری امام صادق(ع) است[3] و رسالت و مسئولیت عالمان دین، تداوم رسالتی است که آن پیشوای عظیم‌الشأن برعهده گرفته بود. اگر دیروز در میدان جنگ سخت، این رزمندگان سلحشور و جان برکف بودند که دشمن متجاوز را از کرده خویش پشیمان ساختند و شرنگ تلخ شکست و ناکامی را به او چشاندند، امروز بر ادامه‌دهندگان نهضت صادقی است که در جنگ نرم برخورد مکاتب فکری، عظمت و اقتدار اسلام را به اثبات رسانند و به تعبیر استاد مطهری «امروز صدها شبهه از شبهه «ابن قبه» مهم‌تر و اساسی‌تر و وابسته‌تر به زندگی عملی خود داریم و بنابراین شیخ الطایفه بلکه شیخ الطایفه‌هایی برای قرن حاضر ضروری است که اولاً با ضمیری روشن نیازهای عصر خویش را درک کنند، ثانیاً با شجاعت عقلی و ادبی از نوع شجاعت شیخ الطایفه دست به کار شوند،‌ ثالثاً از چارچوب کتاب و سنت خارج نگردند»[4].

حوزه‌های علمیه که وارثان بحق مکتب امام صادق(ع) هستند و مسئول حفظ و حراست از میراث گرانسنگ مذهب جعفری، ‌امروز در کوران جریانات فکری مدعی هدایت بشر به ساحل نجات و رستگاری، وظیفه‌ای بس دشوارتر از دهه‌ها و سده‌های پیشین دارند؛ چه اینک جهان به دهکده‌‌ای تبدیل شده که بر اثر پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و گسترش فضای مجازی و نیز بهره‌برداری مکاتب رقیب از پیچیده‌ترین علوم و فنون روز و نفوذ و تأثیر تبلیغات مسحورکننده، دیگر روشهای تبلیغ و هدایت قدیمی کارآیی خود را از دست داده‌اند. امروز از یک سو نیازها و پرسشهای جدیدی در زمین ذهن و ضمیر نسل نوپای جوان جوانه زده است و از سوی دیگر اشکالات و شبهات فراوانی از طریق شبکه‌های ارتباطی توسط مکاتب رقیب و دشمن القاء‌می‌گردد و همه اینها برخورد منطقی و هشیارانه حاملان معارف اسلامی را می‌طلبد و اینجاست که هشدار امام راحل(ره)، آن عالم بصیر زمان‌شناس، خطاب به عالمان دینی معنا و مفهوم پیدا می‌کند: «یکی از مسائل مهم در دنیای پر آشوب کنونی نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‌گیریهاست. باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خم‌های اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد»[5].
پی‌نوشتها

[1] . یادداشتهای استاد مطهری، ج 9 / ص 332.

[2] . همان، ص 327.

[3] . همان، ص 348.

[4] . مجموعه آثار استاد مطهری، ج 20/ ص 144.

[5] . صحیفه امام، ج 21 / ص 217 و 218.
برچسب ها: تدبیر۲۴ ، امام صادق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها