بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
   تدبیر24:احمد توکلی و بهزاد نبوی در نشستی به نام «محمدعلی رجایی؛ مردمی یا پوپولیست» که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، حضور یافتند. مجری از بهزاد نبوی دعوت کرد به بالای سن بیاید و در حین آن به بیان نکاتی پیرامون دوستی توکلی و نبوی پرداخت، توکلی در واکنش به این جمله گفت: ان‌شاءا... همه بهشتی شویم. ما با آقای بهزاد نبوی اختلاف سیاسی داریم و شاید هم نداشته باشیم.(خنده) اما کنار هم می‌نشینم و رفاقت داریم. بهزاد نبوی وزیر دولت رجایی در ابتدای سخنرانی از گرفتگی صدایش عذرخواهی کرد و با لحن طنز‌آمیزش گفت که بالاخره جوانی است و این گرفتن صدا هم یکی از مشکلاتش. او علت تاخیر را اشتباه در زمان‌بندی دانست. او در ادامه در رابطه با مخالفت بنی صدر با او، توکلی و نوربخش گفت: آقای رجایی دوست داشت که من مثل آچار فرانسه کنار دستش باشم و به بنی‌صدر گفت که این کاره‌ای نیست. روزی آمدند به من گفتند که بنی صدر به شرط اینکه بنویسی من با بنی‌صدر مخالفت نمی‌کنم، قبول کرده است تو به سمت وزارت دست بیابی. خلاصه صحبت کردیم و من اولین عفوم را آنجا نوشتم و ان شاءا... آخرین عفوم باشد.(خنده) نوشتم که من تعهد می‌کنم که با رئیس جمهوری هیچ وقت مخالفت نکنم که این نامه موجب شد من به وزارت دست پیدا کنم.
معنای پوپولیسم مردم‌انگیزی است
نبوی در رابطه با مردمی بودن یا پوپولیست بودن رجایی گفت: معنای پوپولیسم مردم انگیزی است بدون توجه به مصالح واقعی مردم. برای روزهای اول انقلاب مرز بندی بین اینکه چه کاری پوپولیسم است و چه کاری مردمی است یک مقدار دشوار بود. چرا؟ به دلیل اینکه مسئولان اول هر انقلاب بی‌تجربه هستند. وقتی هر کسی انقلاب می‌کند یک سری افراد صفر و بی تجربه سمت می‌گیرند. با تجربه ترین افرادی که سمت گرفتند، مرحوم بازرگان بود که او را پرفسور اجرایی می‌دانستیم و بقیه صفر کیلومتر بودیم. لذا در آن زمان تصمیماتی می‌گرفتیم که ممکن است مصداق پوپولیسمی باشد. وی افزود: من دو مثال می‌زنم؛ مثلا طرح شهید رجایی که گفتند ماهی ۳۰۰ تومان به کشاورزان بالای ۶۰ سال بدهیم. ممکن است این را همه شما پوپولیستی تصور کنید اما اینگونه نیست. در آن زمان با محدودیت اجرایی بهترین کاری که برای مردم می‌شد کرد این اقدامات بود. رجایی در آن زمان فکر می‌کرد که می‌شود این کارها برای مردم خوب باشد اما ۳۰ سال بعد ممکن است به این کارها انتقاد کنیم. نبوی در ادامه اظهار کرد: در این بحث مهم این است که آیا این حرف ها برای جمع آوری رای مردم است یا خیر؟ امام این حرف‌هایش برای جمع آوری رای مردم نبود. او بدون این حرف‌ها رای مردم را داشت. یادم می‌آید شهید رجایی در دیداری گفت که وقتی به من پیشنهاد کردند که نخست وزیر شوم، قهقهه زدم و گفتم یعنی چه مملکتی شده است که از من می‌خواهند نخست وزیر شوم.(لبخند) من تلاش کردم که او را راضی کنم تا این سمت را قبول کند. او معتقد است که«رجایی دنبال جلب رای مردم نبود. شاید این اقدامات ظاهرش پوپولیستی باشد اما در آن زمان نگاه اینگونه بود. کار خیری که می‌شود گفت نشانه مردمی بودن رجایی بود. این بود که ایشان در اولین جلسه هیات دولت پیشنهاد کرد که آیا موافقید حقوق ما متوسط حقوق دولت باشد؟ سرانجام همه موافقت کردند و دیدند که متوسط حقوق دولت ۷ هزار تومان است که تا آخر دولت رجایی همه وزرا و ایشان ۷ تومان می‌گرفتند. این ۷ تومان در دولت موقت مهدوی ۱۰ تومان شد که همه مان هم خیلی خوشمان آمد.(خنده) نبوی با اشاره به گردش نخبگان و جوانگرایی گفت: جوانگرایی خوب است نه اینکه مملکت تجربه و هزینه کند اما همه مسن‌ترها را کنار بگذارند و بگویند می‌خواهیم جوانگرایی کنیم.
بنی‌صدر یک پوپولیست عالی بود
احمد توکلی هم در این نشست گفت:‌شهید رجایی به هیچ وجه پوپولیست نبود اما به خاطر نگاه دینی که داشت، هرگز از مردم جدا نشده بود و زندگی ساده‌ای داشت. این نماینده ادوار مجلس به بیان یکی از خاطرات خود از دیدار با شهید رجایی پرداخت و گفت: وقتی به منزل آنها رفتیم کوپن نفت او تمام شده بود و در سرما زندگی می‌کرد. او گفت: میرحسین موسوی، بهزاد نبوی، نوربخش و‌ بنده افرادی بودیم که شهید رجایی برای کابینه خود معرفی کرده بود، اما بنی‌صدر نپذیرفته بود. با انواری یزدی به منزل بنی صدر رفتیم. بنی صدر به میرحسین موسوی گفت که تو اولین کسی بودی که علیه من مقاله نوشتی و من به بنی‌صدر گفتم شما فرانسه بودی و ما در ایران انقلاب کردیم که بتوانیم رئیس‌جمهور را نقد کنیم. وزیر پیشنهادی رجایی برای وزارت کار گفت: بنی‌صدر یک پوپولیست عالی بود و می‌خواست از بالای مردم به مردم پل بزند و مردم را خوب خام می‌کرد، اما رجایی به مردم عشق می‌ورزید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها