بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
 تدبیر24: بيشتر سياسيون او را با عنوان «شيخ قدرت» مي‌شناسند و از خاطرات خوبي كه در كنار او دارند تعريف مي‌كنند. نماينده سابق قزوين از وفادارترين شخصيت‌ها به رئيس مجمع تشخيص مصلحت است و بارها در برابر هجمه دلواپسان خود را سپر كرده تا به جايگاه آيت‌ا... هاشمي خدشه وارد نشود. او اگر چه سال‌هاست دوران جواني را سپري كرده، اما بر ميدان دادن به جوانان براي حضور در مناصب بالا تاكيد دارد. ويژگي ديگر قدرت ا... عليخاني صراحت اوست، يعني اگرچه از حاميان حسن روحاني و دولت يازدهم است اما هر كجا تشخيص دهد بايد اشتباهات پاستورنشينان را به آنها يادآوري كند، سكوت نمي‌كند، چنانكه در گفت‌وگو با خبرآنلاين مي‌گويد: «معتقدم در اين دولت، وزرا بيشتر به سراغ بازنشستگاني رفتند كه برخي از آنان فاقد انگيزه يا جسارت لازم براي كار بودند. و نتيجه اين شد كه حاميان اصلي آقاي روحاني كه اتفاقا با انگيزه هم بودند، كنار ماندند. اين يكي از نقاط ضعف دولت و وزراست. معتقدم ما در كشور مدير، استاد و تحصيلكرده دانشگاهي كم نداريم. به هر حال وقتي رئيس‌جمهوري بر سر كار مي‌آيد كساني كه براي موفقيت او در انتخابات تلاش كردند هم انتظار دارند به كار گرفته شوند و هم داراي انگيزه‌اند تا برنامه‌ها و شعارهايي را كه از آن پشتيباني كرده‌اند، پيش ببرند.» او از استفاده نكردن روحاني از نمايندگان ادوار مجلس كه اصلاح‌طلب هستند هم انتقاد كرد و گفته است:«حدود ۸۵۰ نفر از نمايندگان ادوار مجلس نزديك به اصلاح‌طلبان در كشور داريم اما بيشتر از انگشتان دو دست از آنها در دولت آقاي روحاني استفاده نشده است. يكي از دلايل ارتباط ضعيف دولت با بدنه اجتماعي اش اين است كه مديران ارشد دولت از دل اين پايگاه اجتماعي نيستند يا تمايلي ندارند تا به آنها نزديك شوند. به همين دليل زحمت موضع‌گيري و ارتباط و فعال نگه داشتن پايگاه اجتماعي بر دوش شخص رئيس‌جمهور و معاون اول او و تعداد انگشت شماري از اعضاي كابينه است. » عليخاني در بخش ديگر اين گفت‌وگو با برشمردن ويژگي‌هاي اصلاح‌طلبان ادامه داد: اصلاح‌طلبان در كشور داراي پايگاه مردمي خوبي هستند و اگر درست عمل كنند، حتي اگر در دقيقه آخر هم اعلام حضور كنند، هواداران آنها به صحنه مي‌آيند؛ چون بافت كشور اصلاح‌طلبي است. براساس آمار حدود ۳۰ ميليون جوان در كشور داريم، گرايش اكثريت اين جوانان به اصلاحات است. بنابراين اصلاح‌طلبان دغدغه‌اي از بابت رأي آوري ندارند.
 اصلاح‌طلبان گزينه‌اي جز روحاني ندارند
اين فعال سياسي تاكيد كرد: همه اصلاح‌طلبان اعلام كردند به جز آقاي روحاني كانديداي ديگري ندارند. البته طبيعي است كه براي انتخابات رياست‌جمهوري ممكن است افرادي با گرايش مختلف ثبت نام كنند ولي با حضور آقاي روحاني، اصلاح‌طلبان در كنار او خواهند بود. آقاي روحاني رقيب جدي در انتخابات رياست‌جمهوري ندارد.
عليخاني با بيان اينكه« اصولگرايان چهره رأي آور ندارند.» افزود: كساني كه الان مطرح هستند، فاقد قدرت رأي آوري‌اند. شايد هم اصولگرايان چهره پشت صحنه داشته باشند كه تاكنون رو نكرده‌اند اما چون اصولا بافت مردم ما اصلاح‌طلبي است، اگر اصولگراها تفرق را هم كنار بگذارند و دور هم جمع شوند باز در رقابت با اصلاح‌طلبان كم مي‌آورند. وي درباره احتمال حضور احمدي‌نژاددر انتخابات هم تاكيد كرد: احمدي‌نژاد به خاطر شعارهاي عوام فريبانه رأيش بالاتر از ساير چهره‌هاي اصولگراست. اما معتقدم احمدي‌نژادي ديگر به لحاظ سياسي وجود ندارد چون كارهايي انجام داد كه هم به كشور لطمه زد و همه كساني كه حامي او بودند را ناراضي كرد. احمدي‌نژاد نمك خورد و نمكدان شكست. بنابراين نگراني از جانب احمدي‌نژاد نيست. اينكه مي‌رود شهرستان‌ها براي آن است كه فضاي تبليغاتي را آشفته كند و براي خود هم مشغوليتي است. والا در عالم سياست او ديگر نيست. وي درباره تمايل احمدي‌نژاد براي ورود به انتخابات توضيح داد: خودش دلش مي‌خواهد اما به اعتقاد من اركان ديگر پذيراي احمدي‌نژاد نيستند. وي درباره انتقال انتقادات به روحاني گفت: مطالب مستقيم و غير مستقيم به آقاي روحاني گفته مي‌شود و من هم گفته‌ام. ولي با توجه به ديگر محذوراتي كه او دارد تاكنون خيلي اثرگذار نبوده است. البته در اين زمينه دفتر رئيس‌جمهور هم مي‌توانست و از اين تاريخ به بعد هم مي‌تواند بهتر از اين عمل كند و ارتباط حاميان دولت را با رئيس‌جمهور بيشتر فراهم كند. عليخاني همچنين صحبت‌هايي را از طريق جهانگيري به رئيس‌جمهور مي‌رساند. عليخاني درباره ناطق نوري و عدم پديرش كانديداتوري ازسوي او هم گفت: ناطق نوري مي‌گويد براي من بس است و حالا نوبت جوان‌هاست. وي درباره حمايت هاشمي از جريان راست براي به حاشيه رانده نشدن آنها مي‌گويد: ‌«آقاي هاشمي به عنوان يك شخصيت فراجناحي عملكردش هم همين طور است. همه تيپ آدم در دولت آقاي هاشمي بودند، آقاي هاشمي دلش مي‌خواهد كساني مسئوليت داشته باشند كه به مردم خدمت كنند، روي فرد خاص هيچ‌وقت متمركز نشده است كه بگويد الا و لابد همين فرد بايد باشد. آقاي هاشمي مي‌خواهد تندروها خراب كاري نكنند چون معتقد است تندروي به كشور آسيب مي‌زند. وگرنه خيلي از اصولگراها آقاي هاشمي را قبول دارند و الان هم با آقاي هاشمي مرتبط هستند. آقاي هاشمي دنبال حذف كسي نبوده و نيست. » وي افزود: آقاي هاشمي آقاي روحاني را قبول دارد. سالياني كه آقاي هاشمي فرمانده جنگ بود آقاي روحاني همراه آقاي هاشمي بود، در مجلس هم همين طور بود. بنابراين آقاي روحاني را خيلي قبول دارد به همين خاطر حمايت كردند. عليخاني درباره شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني هم گفت: درست است كه به حاميان دولت بي‌مهري شده اما همچنان آنها بر حمايتشان از دولت استوارند و بعضا كساني كه شرط و شروط مي‌گذارند در تصميم‌گيري نهايي افراد تعيين‌كننده نيستند. به هر حال برخي از نقدهاي آنها مي‌تواند وارد باشد اما بايد محدوديت‌هاي دولت را هم مدنظر داشت.
 جلسات عبدا... نوري با سياسيون
وي درباره فعاليت‌هاي انتخاباتي موسوي خوئيني‌ها توضيح داد: آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها مورد احترام من است و حق استادي به گردن من دارد. من هر چند وقت يك بار ايشان را مي‌بينم. به آقاي موسوي خوئيني‌ها بعضا جفا شده و مي‌شود. اينكه مي‌گويند ايشان به ميدان آمده است، خير اين طور نيست، او كنار است. عليخاني ديدار موسوي خوئيني‌ها با آقاي روحاني را تكذيب كرد و گفت: پرسيدم و گفتند خير ملاقاتي نداشته‌ام. اين فعال سياسي درباره ناطق نوري هم اظهارداشت: شنيده‌ام آقاي عبدا... نوري جلسات هفتگي مرتب و فعالي با برخي سياسيون دارد. عليخاني درباره جلسات روي پشت بام منزلش تصريح كرد: در منزل گاهي روضه داريم گاهي هم گعده اما به معني جلساتي كه شما مي‌گوييد نيست، ولي نمي‌دانم پشت بام ماچرا معروف شده است. وي دكتر عارف را چهره دانشگاهي و علمي خوبي خواند و درباره اينكه توانست خواسته‌ها را بر آورده سازد هم گفت: بالاخره راي مردم بود اما فكر مي‌كنم فراكسيون مي‌توانست هم منسجم‌تر عمل كند و هم فراگيري اوليه را تداوم بدهد. آقاي عارف شايستگي‌هايي داشت و دارد. به هر حال در ايام انتخابات سفرهاي زيادي كردند و در موفقيت حاصله اثر گذار بودند اما يك برداشت نه چندان درست شكل گرفت و آن اين بود كه هر كس مورد حمايت ليست اميد بوده، با اصلاح‌طلبان است. در حالي كه فلسفه ليست اميد اين بود كه در نبود اصلاح‌طلباني كه رد صلاحيت شده بودند، براي جلوگيري از ورود تندروها علاوه بر اصلاح‌طلبان باقي مانده در صحنه از ميانه روها و اصولگرايان معتدل هم حمايت شود. درست است كه از ليست اميد ۱۶۸ نفر به مجلس آمدند اما به معني اصلاح‌طلب حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ نفر بودند. البته اينكه تندروهاي زيادي حذف شدند و دولت فضاي تنفسي در مجلس جديد پيدا كرد، خود موفقيت است. عليخاني درواكنش به اينكه يعني مي‌گوييد كه مي‌شد بر سر رياست مجلس تفاهم كرد؟ اظهار داشت: وقتي آقاي‌ كدخدايي در مجلس يكپارچه اصولگرا براي عضويت در شوراي نگهبان راي نمي‌آورد اما در مجلس دهم با راي اصلاح‌طلبان مجلس و با راي بالا نفر اول مي‌شود، آيا نمي‌شد براي رياست مجلس تفاهم كرد تا آثار خودش را در كميسيون‌ها و اركان مجلس بهتر نشان دهد؟
برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها