بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
  تدبیر24: معمولا توی دورهمی‌هایی از نوع دورهمی‌های مهران مدیری، حرف‌هایی زده می‌شود که فارغ از شیوه بیان، طنزی ناپخته را در بطن خود دارد که تنها موجب تلخندی بی اثر می‌شود. حالا و در یکی از این شوخی‌های بی محابا، جناب طناز حرف‌هایی زده که حکایت فریاد در باد است. نسیمی که مهران مدیری در برنامه دورهمی اش به راه انداخت، الان طوفانی شده که صدای خیلی‌ها را درآورده و موجی از اعتراض‌ها را باعث شده است.
دورهمی یا برهم زنی
پنجشنبه گذشته که مهران مدیری در بزم دورهمی‌اش سخن از واسطه گرها را پیش کشید، کمتر کسی فکر می‌کرد که پایان بندی اظهارات این مجری بازیگر، به مسائل مربوط به گمرک، قاچاق کالا و محصولات کشاورزی و در نهایت اتهام زنی به ماموران گمرک ختم شود. او که سخن خود را اینگونه آغاز کرده بود:«برنامه امشب ما راجع به واسطه‌گری است...» به اینجا رسید که:«گاهی وقتی واسطه و کالا در اثر برخورد با یکدیگر الکترون از دست می‌دهند، پدیده‌ای به نام قاچاق کالا به وجود می‌آید.» اینکه با چنین شیوه ای به طرح مسائل عمده اقتصادی پرداخته شود، حاصلی جز «رواداری مشکلات» در پی نخواهد داشت. از این جای سخن، مدیری آرام آرام نیش کلامش را زهر دار تر کرد تا رسید به مجموعه گمرک و اینجا بود که گفت:«در باز می‌شود سلطان هلو هسته‌جدا می‌آید با ۱۰ تا بادیگارد. بعد یکی هم توی صف ایستاده می‌گوید آقا من یک کارتن زیپ برای مصرف شخصی‌ام وارد کرده‌ام خبر مرگم و شش ماه است ترخیص نمی‌شود. بهش می‌گویند برو آقا اینجا واینستا.» البته آیتم‌های نمایشی برنامه دورهمی اول پاییز، چاشنی نقدهای بی محابای مهران مدیری نیز بودند و تا آنجا پیش رفتند که در بخشی از یک نمایش، این دیالوگ رد و بدل می‌شود:«بابا الآن هر روز همه دارند جنس وارد می‌کنند. هیچ کس هم گمرکی نمی‌دهد. اصلا گمرک چیه؟ فکر کنم این اداره گمرک با دفتر هماهنگی‌های فناوری ادغام شده زیرمجموعه این صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی.» برنامه که تمام شد، موج انتقادات و اعتراضات هم به راه افتاد.
گلایه‌های اهالی گمرک
طوفان اظهارت مهران مدیری درباره گمرک چنان بود که روابط عمومی گمرک روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بيان مطالب خلاف واقع و تشويش اذهان عمومي در برنامه دورهمی عنوان کرد:«اهانت و نسبت ناروا دادن به ديگران از سوي هر فرد و به هر شكلي ناپسند و غيرقابل توجيه است، به‌خصوص اگر اين اقدام از طريق رسانه ملي حتي در قالب طنز و كنايه صورت گيرد. پنجشنبه شب پيش در برنامه دورهمي شاهد اظهارات غيرواقعي و غيراخلاقي مجري اين برنامه در مورد كاركنان شريف و خدوم گمرك بوديم كه اين موضوع ضمن رنجش خاطر و ناراحتي شديد آنها و خانواده‌هايشان قطعا موجب وهن و هتك حرمت يك سازمان حاكميتي است كه وظيفه مرزباني اقتصادي كشور را به‌عهده دارد.» این روابط عمومی در ادامه یادآور شد:«در اين زمينه بد نيست جهت اطلاع مجري و ساير دست‌اندركاران برنامه دورهمي اشاره شود كه يكي از اهداف سامانه جامع امور گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در گمرك كه از حدود ۳ سال قبل راه‌اندازي شده، شفا‌ف‌سازي فرآيندهاي گمركي و تجاري ازجمله قطع ارتباط فيزيكي بين صاحبان كالا و كاركنان گمرك با هدف از بين بردن احتمال سوءاستفاده مالي، جعل اسناد و مدارك گمركي و كمك به كشف كالاهاي قاچاق به ويژه در طي تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر تلاش همگاني براي مقابله با اين پديده مخرب است.» در همین حال برخی از کارکنان گمرک هم به طور جداگانه و در نامه ای سرگشاده به مهران مدیری گلایه خود را اینگونه ابراز کرده اند:«در برنامه پنجشنبه شب شما هم با طرح ادعاهاي واهي و چشمپوشي بر زحمات همكاران‌مان، بعد از چندين سال درخشش در صحنه هنري حالا باعث تاسف آنان قرار گرفتيد.» در ادامه این نامه آمده است:«اگر روزي به خود زحمت دهيد و سري به نقاط مرزي بزنيد براي خوشامدگويي خواهيد ديد در آنجا بادي است در منطقه كه در هوا مي‌پيچد و لباس‌هايتان را از خاك خاكستري مي‌نمايد دقيقا همانند مطالب برنامه پنجشنبه شب گذشته شما كه متاسفانه ذهن برخي از هموطنانمان را خاكستري كرد.» علاوه بر این واکنش‌ها و گلایه‌ها، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران هم طی یادداشتی به اظهارات مهران مدیری در برنامه دورهمی اعتراض کرد و نوشت:«در برخی رسانه‌ها و برخی برنامه‌های تلویزیونی که همه چیز را آن جا می‌شود در هم و برهم دید و شنید، مجری و مهمان درباره هرچه دوست دارند صحبت می‌کنند. خب این روزها که وضع اقتصاد کشور خوب نیست، همه اجازه دارند درباره آن صحبت کنند. برنامه ای، سیاست‌های اقتصاد کلان را به چالش می‌کشد و برنامه ای دیگر،سیاست‌های تجاری را.» محسن جلال پور در ادامه عنوان کرد:«ممکن است بگویید کار رسانه همین است اما موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم این است که از جایی به بعد بحث‌ها تخصصی می‌شود. بحث‌ها عمومی نیست و متخصصان آگاه باید درباره آن صحبت کنند نه افرادی که هیچ اطلاعی درباره آن ندارند. دنیای ما این روزها خیلی پیچیده‌تر از آن شده که یک نفر بتواند همه مناسباتش را به چالش بکشد.» هر چند تاکنون پاسخی از سوی این مجری بازیگر به این واکنش‌ها داده نشده است، اما به نظر می‌رسد رسانه ملی باید درباره موضوعات حساس با دقت بیشتری عمل کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها