بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
   تدبیر24:سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با بيان اينكه ايران به تعهداتش در برجام پايبند بوده است، گفت: واشنگتن به دنبال اين است كه مردم ايران منفعت اقتصادي حاصل از اين توافق را در زندگي خود احساس كنند. سحر نوروززاده در پاسخ به سوالي درباره شكايت ايران از اينكه آمريكا به‌طور كامل به تعهداتش بر اساس برجام عمل نكرده است، گفت: ما درك مي‌كنيم، با وجود اينكه آمريكا تمام تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است، شايد يك مقدار طول بكشد تا مردم ايران بهبود اقتصادي را در زندگي روزمره خود ببينند اما بايد به خاطر داشته باشيم كه حدود ۱۰سال جامعه بين‌الملل نگراني شديدي نسبت به برنامه هسته‌اي ايران داشت و هم‌اكنون تنها هشت ماه از اجراي برجام مي‌گذرد. او ادامه داد: همان‌طور كه حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران نيز در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل گفتند، با وجود اينكه تنها هشت ماه از اجراي برجام مي‌گذرد، ايران رشد اقتصادي و كاهش تورم داشته و حجم فروش نفت ايران به سطح دوران پيش از تحريم‌ها رسيده است. به هر حال، آمريكا نيز تلاش‌هاي خود را ادامه مي‌دهد و به دنبال اين است كه مردم ايران در طول زمان منفعت اقتصادي را در زندگي روزمره خود حس كنند. نوروززاده با اشاره به ديدار اخير وزيران امور خارجه عضو گروه ۱+۵ و ايران در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل گفت: آنها در اين نشست اجراي برجام را مرور كرده‌اند و قرار شد هم آمريكا و هم اروپا به گفت‌وگوهاي خود با بانك‌ها و شركت‌هاي بين‌المللي ادامه دهند تا هم جزئيات لغو تحريم‌ها را تشريح كنند و هم مشخص كنند كه چه فرصت‌هايي در پسابرجام براي آنها به وجود آمده است.
ايران به تعهدات پايبند بوده است
سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا از ديدگاه وي ايران به تعهدات خود در قالب برجام عمل كرده است، بيان كرد: اخيرا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارش خود تاييد كرد كه ايران تاكنون به مفاد توافق هسته‌اي پايبند بوده است. با توجه به اينكه برجام به نفع همه طرف‌هاست، ارزيابي ما اين است كه همه طرف‌ها به تعهدات خود پايبند بمانند. اگرچه شايد نيروهايي در دو طرف وجود داشته باشند كه نخواهند از طريق ديپلماسي اجراي توافق هسته‌اي ادامه يابد. وي در پاسخ به اين سوال كه آمريكا چه تمهيدات و تسهيلاتي براي بازرگانان ايراني پس از برجام انجام داده است؟ گفت: حتي پيش از برجام نيز مقداري تجارت دوجانبه مانند دستگاه‌هاي پزشكي، ابزارهاي آموزشي، محصولات كشاورزي و غيره وجود داشت اما بر اساس برجام برخي از تحريم‌هاي آمريكا برداشته شده و اجازه مي‌دهد كه شركت‌هايي مانند بوئينگ محصولات خود را به ايران بفروشند و اين موضوعي است كه از دهه هفتاد ميلادي تاكنون اتفاق نيفتاده بود و نوعي تابوشكني است. شعبه‌هاي خارجي شركت‌هاي آمريكايي مي‌توانند با ايران تجارت كنند. مي‌توان به آمريكا پسته، فرش و ديگر محصولات را وارد كرد. آمريكا از تجارت مجاز ميان دو كشور جلوگيري نمي‌كند. نوروززاده تصريح كرد: در چند روز اخير دو مجوز براي صادرات هواپيماهاي مسافربري بوئينگ و ايرباس صادر شده است و اين يك اتفاق مهم به شمار مي‌آيد. البته شايد طول بكشد كه كل اين معاملات انجام شود. ما اميدواريم كه ايران استفاده مناسب و درستي از اين هواپيماها بكند تا زندگي مردم ايران بهبود يابد. بر اساس برجام اين فروش‌ها فقط بايد براي استفاده مسافربري باشد، يعني يكي از شرايط فروش اين بود. وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت دانشجويان ايراني در آمريكا، خصوصا تسهيل صدور ويزا و اقامت در آمريكا بعد از برجام گفت: دانشجويان آمريكا در ميان ديگر دانشجويان بين‌المللي خلاق‌ترين و باهوش‌ترين‌ها هستند. پيش از برجام نيز آمريكا تلاش مي‌كرد كه ارتباط ميان مردم دو كشور افزايش يابد و يكي از اين موارد تبادلات آكادميك بوده است. در ۱۰سال اخير تعداد دانشجوي ايراني در آمريكا ۱۵درصد افزايش يافته و هر سال بيشتر مي‌شود. البته الان افزايش خاصي در ارتباط با برجام نديديم. اين مقام وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا چشم‌اندازي براي عادي‌شدن روابط ميان تهران و واشنگتن وجود دارد؟ تصريح كرد: نمي‌توان به‌طور دقيق پيش‌بيني كرد، اما آمريكا هميشه اميدوار بوده و باقي خواهد ماند. شايد سه سال پيش كسي فكر نمي‌كرد كه با ديپلماسي سازنده مي‌شود به توافق هسته‌اي دست يافت. به هر حال براي كاهش تنش‌ها تابوهايي شكسته شده، اقداماتي انجام شده و اگر هم اختلافات جدي و متنوع در ميان دو كشور باشد، اميدواريم كه در آينده گفت‌وگوهاي سازنده داشته باشيم تا نگراني‌ها و سوء‌تفاهم‌ها را بتوانيم از طريق گفت‌وگو حل و فصل كنيم.
برچسب ها: تدبیر24 ، واشنگتن
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها