بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۶۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
احساس شد که دولت نیازمند چابک‌سازی جدی تری در برخی از عرصه هاست و اگر این تغییرات انجام نمی شد ممکن بود سوالات جدی به‌وجود آید.
 تدبیر24:مصطفی درایتی-اگرچه در انجام تغییرات در کابینه مقداری تاخیر شد اما این تغییر پاسخ به مطالبه ای بود که جامعه ونخبگان کشور انتظار داشتند. احساس شد که دولت نیازمند چابک‌سازی جدی تری در برخی از عرصه هاست و اگر این تغییرات انجام نمی شد ممکن بود سوالات جدی به‌وجود آید. طبیعتا آقای روحانی تلاش می‌کرد که به این مسائل پاسخ دهد. از این رو تغییراتی را در دولت انجام داد و افرادی انتخاب شدند که مطالبات حداقلی دولت را پاسخ گویند. البته این قضیه بیشتر به کاری که جامعه انجام داد بر می‌گردد. یعنی اراده‌ای که در راستای کمک به دولت، می‌خواست در مجلس تغییر ایجاد شود. لازم بود دولت از این ظرفیت استفاده کند و افراد پر تلاش و مناسب تری به‌کار گرفته شوند. افرادی که معرفی شدند قبلا توسط مجلس نهم رد شده اند اما آقای روحانی مطالعه جدی روی این افراد داشته است. رئیس جمهور در مجلس گذشته نتوانست کسانی را که مطلوب نظرش بودند به مجلس معرفی کند و بالاجبار افراد دوم و سوم را برای وزارت معرفی کرد. در حال حاضر با تغییراتی که در مجلس صورت پذیرفته دست آقای روحانی بازتر شده است. افراد معرفی شده کسانی هستند که آقای روحانی به آنها معتقد است و آنها را برای تصدی این مسئولیت‌ها و پیشبرد سیاست‌های دولت مفید ومؤثر می‌داند. انتظار می‌رود این افراد در مجلس دهم بتوانند رای اعتماد را از نمایندگان اخذ نمایند.البته این مساله آزمونی برای مجلس دهم است که بتواند با دولت همراهی‌های لازم را انجام دهد و وزرای مورد نظر روحانی را با رای بالایی تایید کند. البته صرفا بحث معرفی شدن و رای آوری این افراد مطرح نیست بلکه این افراد باید بتوانند کارایی لازم را در حوزه مربوطه داشته باشند و برنامه‌های مناسبی را به مجلس ارائه دهند. هر دولتی قواعد و چارچوب هایی را برای خود قائل است و در راستای آن قواعد نیروهای مدنظر خود را برمی گزیند. گاهی اوقات در افکار عمومی مسائلی مطرح می‌شود که به آن توجهی صورت نمی گیرد. تصور معمول این است که شخصی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود حتما باید در آن حوزه خاص تخصص یا سر رشته داشته باشد. اما در بحث مدیریت‌های کلان مدیریت، سازوکارها و سیاست‌های کلی مطرح است و بسیاری از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف بوده اند که توان مدیریتی کمی را داشته اند. در طرف مقابل بسیار افرادی بوده اند که در حوزه مدیریتی خود تخصص نداشته اند، اما در آن حوزه کاملا موفق بوده‌اند. این که چرادر انجام این تغییرات تاخیر صورت گرفته ابهامی است که برای نگارنده و بسیاری روشن نیست. این نکته همیشه مطرح بوده که بعد از تغییر ترکیب مجلس دهم از دولت انتظار می‌رفت که دست به تغییراتی بزند و تاخیر آن نیز به نظر نویسنده مصلحت نبود، اما همین که آقای روحانی در این موقعیت نیز به این نکته پی برده که این خواسته مردم و افکار عمومی است و به آن تن داده، جای تقدیر و تشکر دارد. دولت نباید برخی از مسائلی را که جزو خواست افکار عمومی است به تاخیر بیندازد. تاخیر در انجام دادن مطالبات مردم آفت برانگیز است و مصلحت نیست.
* فعال سیاسی اصلاح طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها