بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
تدبیر24 » میان انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات شوراهای شهر و روستا تفاوت‌های زیادی وجود دارد. از این منظر که وظیفه نمایندگان مجلس پرداختن به امور سیاسی کشور است و از همین روی با افراد این حوزه نیز سر و کار دارند. هرچند شوراهای شهر و روستا در حکم پارلمان‌های محلی قلمداد می‌شوند، اما اساسی‌ترین وظیفه اعضای آن‌ها انتخاب شهردار و گزینش فردی است که در این جایگاه دارای بالاترین تخصص‌ها و تجربیات نیکو باشد. اعضای شورای شهر خود نیز باید به منظور اداره امور اجرایی شهر دارای تجربه، تخصص و توانایی‌های لازم و شایسته باشند، چراکه خروجی تصمیمات و مصوبات آن‌ها باید عمران و آبادانی شهر و روستا را در پی داشته باشد و این تنها از طریقی حاصل می‌شود که در آن اعضای شوراهای شهر و روستا هرگز به دنبال مسائل سیاسی، حزبی و جناحی نباشند. پرهیز اعضای شورای شهر از سیاسی‌کاری‌ها و مسائل حزبی قطعاً بر جایگاه شورا، نحوه تصویب قوانین و مسأله انتخاب شهردار تأثیر می‌گذارد و از این حیث است که این مهم که چه کسانی قرار است در این نهاد جای بگیرند، بسیار حائز اهمیت است. در روستا و شهرهای بزرگ افرادی باید در شوراها به انجام وظیفه بپردازند که به جای پیروی از تفکرات خاصی دارای تجربه و تخصصی شایسته در زمینه خدمت‌رسانی، عمران و آبادانی آن مناطق باشند، چراکه بهترین مسیر ممکن برای پایان دادن به معضلات اجتماعی و موانع عمران و آبادانی که از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، از مسیر شوراهای شهر و روستا میسر می‌شود. مهم‌ترین خواسته مردم از یک دهیار و شهردار؛ آبادانی شهر و روستا است. آن‌چه در شورای شهر تهران در دوره چهارم خلاء آن بیش از هرچیزی احساس می‌شد؛ همانا عدم تخصص‌گرایی اعضا بود و اگر در این دور از انتخابات به دنبال پر کردن آن خلأ اساسی هستیم، باید آگاه باشیم که مهم‌ترین عامل گزینش افرادی متخصص و غیرسیاسی برای این نهاد است، چراکه در این دور از شورای شهر شاهد این امر بودیم - ورود افرادی که دارای گرایشات و نگرش‌های سیاسی هستند-  به شوراهای شهر و روستا می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای عمران و آبادانی شهر به دنبال داشته باشد. در این دوره از شورای شهر علاوه بر این‌که شاهد حضور افرادی سیاسی بودیم، همچنین شاهد این موضوع بودیم که بسیاری از افراد به منظور کسب مقام و جایگاه و اشتغال برای خود و اطرافیان پا به شوراهای شهر و روستا نهاده بودند. بنابرآن‌چه تاکنون دیده و تجربه شده است، خوب است بدانیم؛ مهم‌ترین مؤلفه برای انتخابات شهر و روستا باید توجه به تجربه افراد  و پرهیز از سیاسی‌کاری آن‌ها باشد تا از این مجرا شاهد تشکیل نوعی پارلمان تخصصی برای اداره امور شهرها و روستاها باشیم.



احمد بیگدلی، نماینده مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها