بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
كاخ سفيد تحت مديريت دونالد ترامپ در روزهاي گذشته اقداماتي را انجام داده كه بيش از هميشه در رسانه‌ها خبرساز شده است.
 تدبیر24 » يكي از مهم‌ترين تصميمات ترامپ در روزهاي اخير در حوزه واكنش‌هايي است كه او در مواجهه با ايران اتخاذ كرده است. اگرچه آزمايش موشكي ايران به عنوان بهانه اين موضوع قلمداد مي‌شود اما ترامپ پيش از اين نيز نشان داده بود كه با سياست‌هاي ايران به ويژه در خاورميانه مخالف است. در ميان تهديدات و سختگيري‌هايي كه در چند روز گذشته از سوي آمريكا اعمال شده يكي از مواردي كه در محافل سياسي مطرح مي‌شود، چگونگي واكنش روسيه در قبال اين اقدامات ترامپ است. در شرايطي كه برخي معتقدند ترامپ و پوتين روابط نزديكي را با يكديگر در پيش خواهند گرفت اما اين پيش بيني چندان با واقعيات نظام سياسي بين‌الملل همخواني ندارد. در واقع نمي‌توان وعده‌هایي كه ترامپ در كارزار انتخاباتي مطرح كرده بود را مبناي سياست خارجي آمريكا قرار داد. اگرچه دونالد ترامپ به حزب جمهوريخواه تحميل شد اما او نماينده اين حزب در كاخ سفيد است. زماني كه راهبردهاي دو حزب جمهوريخواه و دموكرات در آمريكا مقايسه شود به خوبي آشكار مي‌شود كه جمهوريخواهان اساسا انديشه‌هاي ضد روسي بيشتري دارند، بنابراين چهره‌هاي پرنفوذ جمهوريخواه روابط بلندمدت و استراتژيك با روسيه را برنمي تابند. به نظر مي‌رسد روابط دوستانه ترامپ و پوتين بيش از يك سال دوام نخواهد يافت چرا كه در ايالات متحده فرد به تنهايي تصميم‌گيرنده نيست بلكه نهاد قدرت است كه در آمريكا نقش آفرين است. به عنوان نمونه در ماجراي ممنوعيت ورود اتباع ۷ كشور مسلمان به خاك اين كشور مشاهده شد كه دستوررئيس‌جمهور با راي يك قاضي فدرال به حالت تعليق درآمد. در آمريكا بيش از آنكه شاهد قدرت فردي باشيم، قدرت قانومند نهادي با بيش از ۲۰۰ سال سابقه دموكراسي تاثيرگذار است. اين موارد اجازه نمي‌دهد كه منافع آمريكا و روسيه در يك جهت باشد. روس‌ها نيز به خوبي به اين موضوع واقف هستند، اگرچه آنها تا حدي با استفاده از كارت ايران در رابطه با آمريكا بازي خواهند كرد اما ايران را در معامله رابطه با آمريكا كاملا رها نخواهند كرد. ذكر اين نكته ضروري است كه سياست روسيه در ۲۰۰ سال گذشته در قبال ايران ثابت بوده است، فارغ از اينكه اين سياست در زمان تزارها، شوروي كمونيستي و روسيه بعد از آن تدوين شده باشد راهبرد يكسان است. در اين راهبرد آنها تاكيد دارند ايران نبايد آن‌قدر تضعيف شود كه در دامان قدرت‌هاي غربي قرار گيرد و همچنين ايران نبايد آن‌چنان قدرتمند شود كه براي روس‌ها تهديد قلمداد شود. اما در دولت قبل بدون درك اين سياست كلان روس‌ها، رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم اعتمادي بيش از حد به روسيه داشت و تحت همين تكيه بر روسيه گمان مي‌كرد آنها در شوراي امنيت قطعنامه‌ها عليه ايران را وتو خواهند كرد اما چنين اقدامي از سوي روسيه شكل نگرفت و ايران تحت تحريم‌هاي شديد بين‌المللي قرار گرفت. امروز نيز روس‌ها با كارت ايران در ارتباط با آمريكا بازي خواهند كرد اما از آنجا كه به اين موضوع واقف هستند كه آينده روابط با ايالات متحده آمريكا بدون دردسر نيست از پتانسيل استفاده از ايران صرف نظر نخواهند كرد. در موضوع برجام اگرچه روس‌ها اظهار كردند نگران لغو آن هستند بعيد است كه توافق هسته‌اي از سوي طرف آمريكايي لغو شود و آنچه پيش‌بيني مي‌شود سختگيري‌هايي است كه ترامپ ذيل برجام درباره موضوعاتي چون حقوق بشر، آزمايش موشكي و... اتخاذ خواهد كرد.


فياض زاهد، استاد دانشگاه
برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، ترامپ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها