بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
«رای روحانی بیش از دوره اول خواهد بود»، «برای حمایت از روحانی، طلب سهم نمی کنیم» و «بسیج بدنه رای روحانی» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های پنجشنبه 24 فروردین محسوب می شود.
رای روحانی بیش از دوره اول خواهد بود
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «رای روحانی بیش از دوره اول خواهد بود» در گفت وگو با حسین کاشفی فعال سیاسی اصالاح طلب به بررسی انتخابات 96 پرداخت و به نقل از وی نوشت: رویکرد دولت روحانی در بسیاری زمینه‌ها کاملا اصلاح‌طلبانه است. به نظر می‌رسد که آقای روحانی بتواند رای بیشتری نسبت به دوره اول بیاورد. سیاست خارجی دولت آقای روحانی توانست دستاوردهای مهمی داشته باشد و گام مهمی در جهت اصلاحات در کشور بود. رفع تحریم‌ها و برداشتن قطعنامه‌های علیه ایران از دستاوردهای برجام بود و ایران در یک بستر تعامل و گفت‌وگو با دنیا قرار گرفت. جایگاه ایران امروز متفاوت از گذشته است. در دولت آقای روحانی شاهد ثبات در زمینه سیاسی و اقتصادی بودیم؛ خیلی از بحران‌های دولت پیشین متوقف شده است و حرکتی رو به رشد آغاز شد؛ تورم کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی مثبت شد. مردم نیز به این مسائل توجه دارند و در انتخاب خود در سال ٩٦ به آن توجه می‌کنند.

**برای حمایت از روحانی، طلب سهم نمی کنیم
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «برای حمایت از روحانی، طلب سهم نمی کنیم» در گفت وگو با ولی الله شجاع پوریان عضو شورای شهر تهران به بررسی روابط اصلاح طلبان با روحانی در انتخابات آتی پرداخت و به نقل از وی نوشت: اصلاح‌طلبان مجموع دستاوردهای سیاسی خود را در راستای حمایت از آقای روحانی قرار دادند اما بعد از روی کارآمدن روحانی اگر چه اصلاح‌طلبان در دولت حضور داشتند اما این حضور متناسب با آن مایه‌ای نبود که این جریان در حمایت از رئیس‌جمهور گذاشته بود. در همین حال جریان اصلاح‌طلب نگاهی بلندمدت و استراتژیک دارد و بیشتر از آن به منافع ملی اهمیت می‌دهد. جریان اصلاحات، منافع جناحی را برای رسیدن به قدرت در جهت خدمت به کشور و مردم می‌خواهد و هیچ‌گاه به دنبال سهم خواهی نبوده است.

همچنان که بزرگان این جریان، شخصیت‌ها و احزاب اصیل آن نیز، هنگامی که حرف از حمایت مجدد از آقای روحانی زده شد، تاکید کردند که ما بدون سهم‌خواهی و تنها برای جلوگیری از عقبگرد کشور و حفظ منافع ملی وارد عرصه می‌شویم. این موضوع به نجابت جریان ریشه‌دار اصلاحات و نگاه علمی، برنامه‌ای و متناسب با منافع ملی آن برمی‌گردد که هرگز نگاهی قدرت‌طلبانه و سهم‌خواهانه در کشور نداشته و ندارد.

**بسیج بدنه رای روحانی
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «بسیج بدنه رای روحانی» به قلم علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب، نوشت: برخورد صادقانه و روشنگرانه و در عین حال با صراحت و شجاعت می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم شود و این امر بدون شک پیروزی آقای روحانی را دنبال خواهد داشت. آنچه از سوی مخالفان دولت تلاش می‌شود، این است که به مردم القا کنند چهار سال دولت یازدهم دستاوردی نداشته است.

در این راستا شاهد برخی رفتارهای پوپولیستی هستیم که در دولت پیشین سابقه داشت. همچنین تلاش می‌شود اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف ناچیز جلوه داده شود. با توجه به اینکه اصولگرایان همچنان نگاه تکلیف‌گرایی و غیرتشکیلاتی به انتخابات دارند، چند نامزد در انتخابات آتی خواهند داشت. آنها تلاش می‌کنند تا مردم را از تاثیر حضور شان پای صندوق‌های رای مایوس کنند. دولت یازدهم اقدامات مثبتی در حوزه مختلف انجام داده است.

دولت مساله برجام را جدی تلقی و تا نتیجه گرفتن تلاش کرد. دولت در حوزه اقتصادی کارهایی مثل افزایش صادرات و افزایش سهم بودجه را شروع کرد؛ طرح تحول سلامت را دنبال کرد و آثار بسیاری از اقدامات خوب دولت نیز در آینده مشخص خواهد شد. اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که کسی در راس قوه مجریه کشور قرار بگیرد که بتواند امور مردم و جامعه را در راستای اصلاح پیش ببرد و آقای روحانی بدون شک بهترین گزینه برای تحقق این هدف است. علت حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نیز این است که فکر می‌کنند مناسب‌ترین فرد در شرایط موجود جامعه برای این مسوولیت خطیر آقای روحانی است.

**غروب زودرس احمدی نژاد
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «غروب زودرس احمدی نژاد» به قلم احمد شیرزاد فعال سیاسی، نوشت: اتفاق روز گذشته در ستاد انتخابات وزارت کشور از چند زاویه قابل بررسی است؛ جریان احمدی‌نژاد چند ویژگی دارد که مهم‌ترین آن غیرتشکیلاتی‌بودن عملکردهاست. ممکن است گفته شود رئیس دولت‌های نهم و دهم از حمایت تشکیلاتی تمام‌قد اصولگرایان در آن هشت سال بهره‌مند بود، اما این غیر از آن است که افرادی، به دلیل نداشتن توان کار حزبی، یک باند سیاسی را تشکیل دهند. از ویژگی‌های چنین حرکاتی این است که شاهد یک تشکل فعال و حاضر در صحنه برای تمام فصول نیستیم و احمدی‌نژاد هم تعریف خود ذیل جریان اصولگرا را کتمان می‌کند.

احمدی‌نژاد حتی حاضر نشده فردی را که به عنوان نامزد معرفی کرده است، به‌درستی مطرح کند. رفتار او در نشست خبری هفته گذشته نشان داد بدتر از این نمی‌توان حمید بقایی را به لحاظ تبلیغاتی تحقیر کرد. زمانی شعارهای هسته‌ای تند می‌داد و وقتی حس کرد این مسیر نتیجه نمی‌دهد، کاملا برعکس آن موضع‌گیری کرد. مهم این هست که سخنانی مطرح شود که در میان اقشار جامعه بُعد تبلیغاتی بالا داشته باشد. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند قول ٢٥٠ هزار تومان یارانه را بدهد؛ چون کشور از لحاظ نقدینگی، همین یارانه فعلی را نیز نمی‌تواند تحمل کند، اما برای این جریان فقط مهم این است که در سطح تریبونی مطرح باشد. مجموعه تحولات نشان می‌دهد، این طلوع غروب زودرسی خواهد شد و به محض اعلام اسامی کاندیداهای تأیید‌صلاحیت‌شده، به اتمام خواهد رسید.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «فتنـه مـرمـوز»، نوشت: «محمود احمدی‌نژاد دیروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد» خبر یک جمله بود! یک جمله‌ای که برخی را به یاد اخباری در گذشته انداخت، مانند توصیه به عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری. آیت‌ا... هاشمی از قدرت پیش‌بینی خوبی برخوردار بود که نشات گرفته از ذکاوت و شناخت افراد بر اساس تجربیاتشان بود. زمانی که از او درباره رفتار احمدی‌نژاد سوال شد، چنین پاسخ داد که«مردم آگاه هستند و از عملکرد آن جریان در آن 8 سال در همه ابعاد خبر دارند.

اما در عالم سیاست به کرات شاهد اتفاقاتی بودیم که با معادلات عقلی و منطقی غیرقابل تحقق بود. من که قدرت غیب و پیش‌بینی ندارم، براساس محاسبات و آگاهی مردم از گذشته، نباید نگران بود.» آنچه دیروز محمود احمدی‌نژاد انجام داد صفت غرض ورزانه‌ای را به ذهن متبادر کرد که حامیان احمدی‌نژاد برای تخریب آیت‌ا... هاشمی به کار می‌بردند اما غافل از آن بودند که روزی مانند 23 فروردین 96 «فتنه مرموز» در اذهان شکل می‌گیرد همانی که آیت‌ا... هاشمی در زمان حیات خود نسبت به وقوع آن هشدار داده بود. پس از ثبت نام احمدی‌نژاد همراهان دیروز او که هر نقدی به عملکرد احمدی‌نژاد را با تندترین جملات و الفاظ پاسخ می‌دادند، در چرخش 180 درجه‌ای به فراموشی محمود دوستی پرداختند و از او اعلام برائت کرد. کمتر فردی تصور می‌کرد که روزی اصولگرایانی که خود را وفادار به احمدی‌نژاد نشان می‌دادند بر طبل برائت از او بکوبند. ثبت نام احمدی‌نژاد که نشانی از همراهی با تصمیم بزرگان نداشت برای آنها پذیرفته نبود.

روزنامه «ابتکار» در مطلبی با عنوان ««احمدی نژاد» بازی» آورد: با ثبت‌نام 163 نفر در روز دوم ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تا کنون 287 نفر در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که جمع کثیر افرادی که با کاندیداتوری در انتخابات عطش دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن را دارند دیروز یک مهمان ویژه از همین جنس داشت؛ مردی که پیشتر تجربه ریاست جمهوری هم داشته است!

محمود احمدی‌نژاد بعد از ثبت‌نام در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من به قول اخلاقی‌ام پایبندم و حضور و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است. وی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم البته این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و علی‌رغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است. وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از حمید بقایی در انتخابات ثبت‌نام کرده است، افزود: آقای بقایی فردی تربیت شده در انقلاب اسلامی، سازش ناپذیر و با روحیه خدمت به مردم است و در این عرصه جزو پیشگامان می‌باشد.

روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «شوک بهاری»، نوشت: بدون تردید شوک بزرگ دومین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور احمدی‌نژاد و ثبت‌نامش برای ریاست‌جمهوری دوازدهم بود. حرکتی که با توجه به نهی مقام معظم رهبری از حضور او در انتخابات داغ‌ترین سوژه خبری را به دست خبرنگاران و سیاست‌مداران و کارشناسان سیاسی داد.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «وقاحت سیاسی»، آورد: هرچقدر اخبار روز اول ثبت‌نام نامزدهای انتخابات‌ ریاست‌جمهوری همراه با جوک و خنده بوده، روز دوم ثبت‌نام همراه با حیرت مخاطبان رسانه‌ها بود. بمب خبری دیروز را رئیس‌دولت سابق منفجر کرد. «احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرد»؛ این خبری بود که رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه‌های اجتماعی را در چشم برهم‌زدنی به تسخیر خود در‌آورد.

او و اسفندیار رحیم‌مشایی برای همراهی یار غار خود حمیدرضا بقایی حوالی ساعت 11 روز گذشته به ستاد وزارت کشور رفته بودند که ناظران با کمال تعجب دیدند پس از ثبت‌نام حمیدرضا بقایی، احمدی‌نژادی که با توصیه علنی و صریح رهبری انقلاب مواجه و از حضور در انتخابات نهی شده بود و- حتی خودش بیانیه‌ای رسمی صادر کرد و از «تبعیت» خود به این توصیه رهبری گفته بود- روی صندلی نشست و مدارکش را برای ثبت‌نام تحویل داد.آن‌گونه که از قول برخی خبرنگاران حاضر در ستاد وزارت کشور نقل شده است، پس از ثبت‌نام بقایی، مشایی به حاضران در این نشست می‌گوید که «آقای احمدی‌نژاد هم تا چند دقیقه دیگر تصمیم می‌گیرد که ثبت‌نام کند یا خیر.» البته چنین سخنی که نشان از تردید احمدی‌نژاد دارد، لابد به این دلیل نبوده که او در همان لحظه فکر ثبت‌نام به ذهنش خطور کرده است. چه اینکه او در کنفرانس خبری چند روز پیش خود از این گفته بود که «در صورت رد‌صلاحیت بقایی، برنامه‌هایی خواهیم داشت.» حالا با ثبت‌نام دیروز می‌شود گفت که این حرکت، یکی از این «برنامه‌ها» بوده است.

روزنامه «ابتکار» در سرمقاله ای با عنوان ««اشتباهی» است یا امر بر او متشبه شده است؟» به قلم سیدعلی محقق نوشت: ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران این روزها محله برو بیای همه کسانی است که دلشان می خواهد رئیس جمهور شوند یا حداقل بدشان نمی آید که دیده شوند. ظاهرا پروسه ثبت نام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری چیز پیچیده ای نیست، منع قانونی خاصی ندارد و مدرکی خاصی هم نمی خواهد. همین که یک شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشی کفایت می کند؛ حتی اگر همه هشتاد میلیون ایرانی دلشان بخواهد رییس جمهور شوند، می توانند برای نام نوشتن راهی خیابان فاطمی شوند. محمود احمدی نژاد دیروز به همراه اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی به وزارت کشور آمد و هم خودش و هم بقایی را برای انتخابات نام نویسی کرد.

رئیس سابق دولت درحالی به وزارت کشور آمد که مقام معظم رهبری در مهرماه سال گذشته داوطلبی او در انتخابات ریاست جمهوری را به مصلحت او و کشور ندانستند و صراحتا از حضور در این عرصه نهی شد. بر همین اساس هم احمدی نژاد نامه ای سرگشاده و فیلمی را در رسانه های جمعی منتشر کرد و قرار و مدارها و بیانیه‌ها و مصاحبه‌های چند ماه گذشته‌اش همه ازعمل او به این توصیه رسمی و حکم حکومتی خبر می داد.

او رسما و کتبا گفت که در انتخابات ریاست جمهوری امسال نامزد نمی شود و از نامزد خاصی هم حمایت نمی کند. اما این بار هم احمدی نژاد به وعده و عهد خود عمل نکرد و از دو سه هفته پیش به این سو، خودسرانه ورق را برگرداند و تحرکات او و یارانش به گونه ای پیش رفت که دیروز کسی از آمدن او و دو یار غارش به وزارت کشورغافلگیر نشد و حتی نام نویسی شخص احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری هم برای بسیاری قابل پیش بینی بود. اینگونه افراد معمولا بدون بررسی همه جانبه عمل می کند، به راحتی و بی گدار به آب می زند و هرگاه هم روند امور باب میلشان پیش نرود، مانند کافه نشینان قدیم، به راحتی زیر میز می زنند و کافه را به هم می ریزنند و یا تلاش می کنند قاعده بازی را عوض کنند. گاهی برخی از این روش ها با خوش شانسی جواب می دهد و گاهی هم بی نتیجه رها می‌شود. از آنجا که به لحاظ روانشناختی معمولا چنین افرادی پایبندی چندانی به تعهدات و اظهارات خود ندارند، در صورت جواب نگرفتن هم، خیلی راحت دست به دامن سبک نخ نمای «کی بود، کی بود؟ من نبودم» می شوند و از اساس منکر همه چیز می‌شوند. به بیان بهتر چهره هایی از این دست، پیش از این که افرادی پیچیده و سیاستمدار باشند، مطابق دیالوگ مشهوری در سریال مرد دوهزار چهره مهران مدیری، «اشتباهی» هستند، یا اینکه امر بر آنها مشتبه شده است.

**تابوی رئیس جمهوری زن
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «تابوی رئیس جمهوری زن»، نوشت: شاید به‌جرأت بتوان گفت مردانه‌ترین رقابت سیاسی کشور، انتخابات ریاست‌جمهوری است. در 11 دوره برگزارشده انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهره شاخص زنی که برای شکستن تابوی رئیس‌جمهوری زن اقدام به ثبت‌نام کرده، اعظم طالقانی است. او در سال 76 به‌عنوان اولین زن برای ورود به این رقابت سیاسی اقدام کرد و با وجود آنکه مدارک وی برای ثبت‌نام پذیرفته شد، نتوانست از سد تأیید صلاحیت‌ها عبور کند. امروز شنیده می‌شود که برخی این دلیل رد صلاحیت را زن‌بودن اعظم طالقانی می‌دانند.

این درحالی است که شهیندخت مولاوردی روز گذشته اعلام کرد: هیچ‌وقت نشنیده‌ایم فردی به‌خاطر زن‌بودن ردصلاحیت شده باشد. باوجوداین، بعد از سال 76، زنان معدودی جرأت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری را پیدا کردند و البته همگی رد صلاحیت شدند. دختر آیت‌الله طالقانی در سال 88 نیز برای دومین‌بار برای ورود به عرصه این رقابت اقدام کرد اما مجددا رد صلاحیت شد. او در گفت‌وگویی با «وقایع‌اتفاقیه» احتمال ثبت‌نام برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را رد نمی‌کند و می‌گوید هنوز تصمیمش را در این رابطه نگرفته است. در چند ماه گذشته، اصلاح‌طلبان بحث حضور زنان به‌عنوان کاندیدای رقابت ریاست‌جمهوری را به‌طور جدی مطرح کرده‌اند اما تلاش‌هایی که در‌این‌راستا انجام شد در عمل نتوانست تغییری در شرایط کنونی، ایجاد کند.

**تلویزیون به نامزدهای فاقد صلاحیت «مصاحبه» جایزه می دهد!
روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «تلویزیون به نامزدهای فاقد صلاحیت «مصاحبه» جایزه می دهد!» به قلم محمدصادق عابدینی، نوشت: طبق سنتی غلط، در روزهای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، صداوسیما و دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به سراغ افراد و چهره‌های عجیب و غریبی رفته‌اند که برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور آمده‌اند. رسانه‌های غیررسمی به دلیل علائق سیاسی یا تلاش برای دیده شدن در میان دیگر رسانه‌ها تمایل زیادی برای پرداختن به حواشی ثبت‌نام انتخابات دارند ولی تکرار این رفتار از سوی صداوسیما جای تأسف دارد. به‌رغم اینکه ستاد انتخابات صداوسیما از چند ماه پیش ایجاد شده و در حال فعالیت است، خروجی شبکه‌های تلویزیونی و تصویری که از تحولات ستاد انتخابات کشور و محل ثبت‌نام نامزدهای انتخابات منتشر می‌شود، باعث وهن انتخابات و به سخره گرفتن نفس ثبت‌نام افراد دارای صلاحیت نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شده است.

این رفتار ناشیانه رسانه ملی که داعیه‌ حرفه‌ای‌گری و پیشرو بودن در بحث اطلاع‌رسانی را دارد در هر دوره از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری تکرار می‌شود. مصاحبه با افراد و چهره‌های ناشناس که به هیچ وجه مصداق «رجل سیاسی» نیستند تنها باعث می‌شود فرد متقاضی ثبت‌نام که با روحیه کاذب و توهم اینکه حتماً شخص اصلح به ساختمان وزارت کشور آمده است، انرژی مضاعفی برای بیان افکار و ایده‌هایش که اغلب مضحک و خنده‌دار است، بگیرد.

**اکثر نامزدان صلاحیت ندارند
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «اکثر نامزدان صلاحیت ندارند»، آورد: نخستین انتقاد به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری، سهم دبیر شورای نگهبان شد. او که مسوولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارد، در چندین انتخابات که نسبت به پرونده‌های ورودی به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها گلایه‌مند است و در سخنرانی‌های خود نمی‌تواند ناراحتی خود را از لشگر بی‌شمار کاندیداها پنهان کند. آیت‌الله جنتی در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم برای نخستین بار نسبت به این موضوع گلایه کرده بود و با ابراز تاسف از آمار ثبت‌نامی‌ها در آن دو انتخابات که همچنان در حال افزایش بود، آن را بسیار مبهم برای خود خواند و با مخاطب قرار دادن ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خبرگان پرسید: «آیا واقعا خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟ برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند؛ حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟» اینک هم با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از روزهای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، آیت‌الله جنتی با ابراز نگرانی از این آمار که همچنان رو به افزایش است، به استمداد از رسانه‌ها روی آورد. این موضوع از آن جهت مورد تاکید دبیر شورای نگهبان قرار گرفت که نتیجه بررسی این حجم از ثبت‌نام‌کنندگان چیزی جز عدم احراز صلاحیت نیست. همان روشی که در انتخابات ٩٤ و در خصوص کاندیداهای انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به‌کار برده شد و به دلیل فرصت اندک برای بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان راهی جز اعلام عدم احراز صلاحیت به سیل عظیم ثبت‌نام‌کنندگان نیافت.

**بقای «مبارزه با فساد» در شعارهای انتخاباتی
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان « بقای «مبارزه با فساد» در شعارهای انتخاباتی»، نوشت: «مبارزه با فساد» این بار نیز ترجیع بند شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری است. فسادی که البته طی چند دهه اخیر ابعاد پیچیده ای را داشته است و بارها در مورد آن صحبت شده است. شعاری که البته برای هر رئیس جمهور به شیوه متفاوتی بیان شده است. اوج آن را باید در شعارهای محمود احمدی نژاد یافت. او با سر و صدای زیاد در سال 84 خود را نماینده مقابله تمام قد با فساد دانست اما در نتیجه آن آمار جهانی فساد اداری در بدترین شرایط خود در این زمان قرار گرفت و بزرگترین فسادهای نجومی در این زمان شکل گرفت. حسن روحانی نیز در سال 92 باز هم این وعده را تکرار کرد اما او نه صحبت از لیست اسامی در جیبش سخن گفت و نه برای کسی خط و نشانی کشید. رتبه جهانی فساد با دو پله صعود بهتر شد اما همچنان در بین سایر کشورها از وضعیت چندان مناسبی بهره مند نشد. او اما بارها در سخنانش از مبارزه ریشه ای با فساد گفت و البته حرکت به سمت دولت الکترونیک را یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با آن دانست. چنانچه با پیشرفته کردن نظام گمرکی طی 4 سال گذشته توانستند تا حد زیادی از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند. اما با گذشت این دوره و شروع تبلیغات انتخاباتی باز هم وعده ها دو مبنای اصلی رونق و مبارزه با فساد را دارند. موضوعی که به عقیده برخی کارشناسان به طور کامل در حوزه اختیارات رئیس جمهور قرار ندارد.

**حباب ثبت نام های خاص فربه تر شد
روزنامه «رسالت» در مطالبی با عنوان « حباب ثبت نام های خاص فربه تر شد»، نوشت: این رویه ثبت‌نام‌ها تا سه روز دیگر هم ادامه دارد و همین طور پیش برود 500 نفری سوار این ماشین خواهند شد. اما این حباب ثبت‌نام‌ها که به طور طبیعی در بررسی صلاحیت‌ها خواهد ترکید، دیروز از روز اول هم فربه‌تر بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی عموماً از چنین حال و روزی در ثبت‌نام‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند و برخی برای جلوگیری از ثبت‌نام افراد فاقد صلاحیت، ساز و کار هم ارائه می‌دهند. دیروز هم نه رئیس‌جمهور آمد و نه نامزدهایی که رقیب او در سال 92 بودند و نه آنان که افکار عمومی آنها را رقیب واقعی او در انتخابات پیش رو می‌دانند اما آنها که به کار باد کردن این حباب می‌آیند، آمدند! بازی بچه‌ها با حباب‌ها نیز وقتی به اوج می‌رسد که حباب بزرگ‌تری درست کنند و آن را دیرتر بترکانند!

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «جمعیت نامزدهای ریاست جمهوری به 287نفر رسید!»، نوشت: روز دوم ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی شاهد حضور چهره‌های سیاسی و انتخاباتی بود که تلاش می‌کردند عیار خود را در جریان انتخابات به محک مردم بگذارند؛ عیاری که البته باید اول در ایستگاه شورای نگهبان سنجیده شود. برابر با آخرین اخبار روز گذشته در مجموع 161 نفر ثبت‌نام کردند و روز اول هم 126 نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند؛ بر این اساس، طی دو روز جمعاً 287 نفر داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. در این میان آنچه کاملاً محرز به نظر می‌رسد، عدم حضور برخی از چهره‌های اصلی و حضور کسانی است که به صرف ثبت‌نام در وزارت کشور حضور یافته‌اند. دبیر شورای نگهبان نیز در انتقاد از این مسئله گفت: ثبت‌نام افراد با سواد اندک در انتخابات موجب زحمت نهادهای اجرایی می‌شود. اغلب کسانی که روز اول ثبت‌نام کردند شرایط لازم را ندارند.

**«ترس» سلاح جدید دولت برای انتخابات 96
روزنامه «وطن امروز» در مطلبی با عنوان « «ترس» سلاح جدید دولت برای انتخابات 96» به قلم امیرحسین حسینی، نوشت: چرا با وجود اعتراف و بیان خود آمریکایی‌ها مبنی بر عدم رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی، عده‌ای در داخل همواره ملت ایران را از جنگ با آمریکا می‌ترسانند و خود را ناجی ملت می‌دانند؟ در حالی‌که دولت تدبیر و امید روزهای پایانی خود را طی می‌کند و کم‌کم فضای کشور رنگ و بوی انتخابات می‌گیرد و احزاب سیاسی در حال مهیا شدن برای رقابت با یکدیگر هستند، دولت تدبیر و امید با شعارهای پرطمطراق خود سعی در مدیریت فضای سیاسی و اقتصادی کشور دارد تا از قبل آن بتواند تنها رقیب بلامنازع برای تصاحب کلید پاستور باشد.

بدون شک یکی از پربحث‌ترین و چالشی‌ترین بحث‌های انتخاباتی سال آینده بر سر توافق موسوم به «برجام» است؛ برجامی که مخالفان و موافقان سرسختی دارد. موافقانی که قبل از توافق؛ رفع بیکاری، اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را در گرو به نتیجه رسیدن توافق می‌دانستند به‌طوری ‌که برخی مسؤولان توافق هسته‌ای را توافقی می‌دانستند که بذر اقتصاد ایران را به ثمر خواهد نشاند و برخی حل مشکلات مالی جوانان برای ازدواج را به حل موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها گره می‌زدند و حتی رئیس‌جمهور حل مساله محیط‌زیست، صنعت، اشتغال و آب خوردن مردم را در رسیدن به توافق و رفع تحریم‌ها می‌دانست اما بعد از توافق به دلیل عدم پایبندی آمریکا به توافق و برآورده نشدن انتظارات دولتمردان از توافق، دولت به وعده ‌و وعیدهایش از جمله بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی و اشتغالزایی نتوانست جامه عمل بپوشاند در نتیجه برای اقناع افکار عمومی جامعه از برجام به‌عنوان «توافق امنیتی» یاد کرد تا ضمن ترساندن مردم از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری، از این طریق خود را به‌عنوان «ناجی ملت» نشان داده و در انتخابات پیش رو یکه‌تازی کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها