بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
سید محمود میرلوحی

تدبیر24 »در دقایق پایانی ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و ثبت‌نام کرد. او پس از ثبت‌نام گفت که با هماهنگی آقای روحانی و اصلاح‌طلبان به میدان آمده است و به عنوان کاندیدای پوششی رئیس دولت تدبیر و امید در صحنه حضور خواهد یافت. پس از آن، بحث لزوم نامزد پوششی در کنار آقای روحانی مطرح شده که اساسا چه نیازی به چنین گزینه‌ای است. از سوی بسیاری از مردم این سوال مطرح شد که آیا آقای روحانی قادر نبود به تنهایی وارد عرصه انتخابات شده و پیروز این میدان شود یا اینکه این اقدام اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در واکنش به برنامه‌ریزی‌های جناح مقابل صورت گرفته است. برای پاسخ به این پرسش‌ها سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با «آرمان» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

موعد ثبت‌نام انتخابات به پایان رسیده است و وارد یک ماه سرنوشت‌ساز تا انتخابات شده‌ایم. ارزیابی شما از وضعیت جناح اصلاح‌طلب در فاصله یک ماه مانده به انتخابات چیست؟

فضای سیاسی کشور در انتخابات مجلس دهم و رفتار مردم کاملا قابل مشاهده بود و پیام مردم و درس آنها در این انتخابات روشن بود. اصلاح‌طلبان نیز می‌گویند که ما گام نخست را در سال ۹۲ برداشتیم و روحانی رئیس‌جمهور شد، گام دوم در انتخابات مجلس سال ۹۴ بود و گام سوم نیز در ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دکتر روحانی و اعتدالیون است که در انتخابات ۹۶ برداشته خواهد شد. اصلاح‌طلبان نیز قول آن را به مردم داده‌اند. هم اصلاح‌طلبان و هم آقای رئیس جمهور، راضی و شاداب از نتایج دو انتخابات گذشته هستند و باعث می‌شود که هیچ تردیدی در ادامه مسیر خود نداشته باشند. ما ادامه این مسیر را به مصلحت کشور، انقلاب، ملت و خود اصلاح‌طلبان می‌دانیم.

بسیاری این پرسش را دارند که چرا اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند باز هم از آقای روحانی حمایت کرده و مسیری که از سال ۹۲ آغاز کرده بودند را ادامه دهند؟

پس از انتخابات مجلس دهم، رفتار جریان مقابل بسیار عجیب بوده است. جریان اصلاح‌طلبی نیز حس کرده با روشی که پیش گرفته است، ادامه بدهد و تدبیر کند. همه ما شاهدیم که در دوره قبل چه رفتاری با آیت‌ا... هاشمی شد و البته واکنش مدبرانه او را نیز دیده‌ایم. ما همه مسائل و موارد را وقتی بررسی کردیم به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای روحانی، نامزد جریان اصلاح‌طلبی است. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز اعلام قطعیت در حمایت از او کرد. در عین حال نیز، اصلاح‌طلبان احتیاط و تدبیر کرده‌اند. باتوجه به این که رقیب ما دچار پراکندگی و بی‌سامانی‌ است و پس شکست در انتخابات مجلس نیز نتوانستند از تشتت درونی فاصله بگیرند و وضعیت خود را سروسامان ببخشند، ممکن است اقدامات دیگری را برای انتخابات آتی، در پیش بگیرند.

وضعیت اصولگرایان و برنامه‌هایی که این گروه برای حضور در عرصه انتخابات در پیش گرفته‌اند چه تاثیری در تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان داشته است؟

اصولگرایان به سه دسته تقسیم شده‌اند؛ بخشی از آنها حامی دولت هستند، دسته دیگر، پایداری‌ها هستند و بخش سوم نیز میانه هستند که فعلا تکلیف خود را نمی‌دانند. مدتی می‌گفتند شاید با آقای روحانی همکاری کنند و مدتی بعد حرف دیگری می‌زدند. پس از آن نیز بحث جمنا پیش‌ آمد. در مجموع برآورد اصلاح‌طلبان این بود که جریان مقابل احساس می‌کند رای قاطعی نداشته و برنده انتخابات، آقای روحانی است. برای همین تلاش می‌کنند که از آرای او بکاهند.

به نظر شما چه تاکتیک‌هایی از سوی اصولگرایان برای انتخابات در نظر گرفته شده است؟

شواهد نشان می‌دهد که آنها دو تاکتیک در پیش دارند؛ نخست آنکه رای آقای روحانی را پایین بیاورند تا بگویند او یک رئیس جمهور ضعیف است و با رای کمی رئیس جمهور شده است. تاکتیک بعدی هم به این شکل است که با تعدد کاندیداها قصد دارند یک جریان فرسایشی در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغی ایجاد کنند. از زمانی که روحانی سر کار آمده، صداوسیما با منتقدان دولت ارتباط بیشتری دارد اما نباید در این مدت و توسط رسانه ملی نامزدهای انتخابات را مورد هجمه قرار داد. تندروها با همان ادعاهایی که در نتیجه آن در طول هشت سال، مشکلاتی پدید آمد و بسیاری از اعتبارات، اخلاق و دارایی‌های کشور تخریب شد، تلاش می‌کنند در انتخابات آتی، مانعی بر سر راه رئیس دولت تدبیر و امید ایجاد کنند.

پس از نام‌نویسی اسحاق جهانگیری در انتخابات، این سوال برای جامعه پیش آمد که لزوم حضور کاندیدای پوششی در کنار آقای روحانی چیست؟

به نظر ما قصد جریان مقابل این است که افکار جامعه را دچار ابهام و گرفتاری کنند. بنابراین جریان اصلاح‌طلبی تدبیر احتیاطی کرده و گفته چرا همه فضای تبلیغاتی در اختیار رقیب قرار بگیرد. اگر آنها شش یا هفت کاندیدا در انتخابات دارند و ما تنها با یک نفر به این عرصه وارد شویم، فرصت را در اختیار کارهای تبلیغاتی آنها قرار داده‌ایم. جناح مقابل قصد دارد آقای روحانی را مخالف حل معضلات اقتصادی، بیکاری و... نشان دهد در صورتی که بانی اصلی این مسائل گروهی از تندروها هستند که به آنها نزدیک بوده‌اند. این معضلات ثمره هشت سال حمایت این افراد از رئیس دولت قبل است و تلاش‌ها و تدبیرهای آقای روحانی را نیز نمی‌بینند. به هرحال تصمیم بر این شد که یک شخصیتی که احتمال تایید صلاحیت را داشته باشد، با مقامات عالی کشور ارتباط خوب و بسیط داشته باشد و دارای جایگاه و پایگاه مورد قبولی در میان اصلاح‌طلبان باشد نیز همراه با آقای روحانی در انتخابات نام‌نویسی کند تا بتواند در صحنه، گفتمان اصلاح‌طلبی را در فضای انتخاباتی مطرح کرده و اجازه ندهد که جریان دلواپسان میدان‌دار شوند. آنها متاسفانه برای تضعیف دولت هر جمله و هر ادعایی را مطرح می‌کنند و هر روشی را به کار می‌گیرند.

برخی معتقدند که نیازی به نامزد پوششی نبود و آقای روحانی قادر است به تنهایی در انتخابات حضور پیدا کرده و موفق شود.

ممکن است افکار عمومی بگوید نیازی به کاندیدای پوششی نبود و آقای روحانی به تنهایی قادر است پاسخ این افراد را بدهد. این سخن درستی است اما احساس کردیم این تدبیر احتیاطی برای این که افکار عمومی رای‌دهندگان توسط دلواپسان مورد فرسایش قرار نگیرد، لازم است. وگرنه کمبود یا ضعفی در آقای روحانی وجود ندارد. برای مقابله با ادعاها عجیبی که جناح مقابل مطرح می‌کند، این احتیاط، لحاظ شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها