بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
حادثه دیروز معدن که منجر به جان باختن شماری از هموطنان در استان گلستان شد و شماری را زخمی و زیر آوار محبوس ساخت به سرعت در دستورکار رسیدگی دولت قرار گرفت؛ حادثه ای که در اوج فعالیت های انتخاباتی قلب بسیاری از ایرانیان را به درد آورد.
تدبیر24 »به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز چهارشنبه 14 اردیبهشت ماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**بازتاب انفجار معدن آزادشهر در روزنامه ها
به‌دنبال انفجار شدید ظهر دیروز در معدن زغال سنگی در استان گلستان، ده‌ها معدنچی گرفتار شدند. در ادامه، اخبار و آماری متناقض ازجان باختگان این حادثه منتشر شد اما «صادق علی مقدم» مدیر کل بحران استان گلستان فوت 21 نفر در معدن زمستان «یوت» در استان گلستان را تایید کرد. این حادثه و اقدامات انجام شده برای نجات کارگران معدن محور توجه روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ایران» درباره اقدامات دولت برای تسریع روند نجات کارگران معدن نوشت: معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان حادثه انفجار معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان تأکید کرد. اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه پس از جلسه هیأت دولت و اطلاع از حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه شد. وی ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان و خانواده‌های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه امور بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت‌ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده به‌کار گیرند.
به نوشته روزنامه «کیهان» یک مسئول آگاه محلی که به خاطر حساسیت موضوع خواست نامش در این خبر درج نشود؛ از بالا بودن شدت انفجار در معدن زغال سنگ شهرستان آزادشهر استان گلستان خبر داد و گفت: به احتمال زیاد تعدادی از کارگران حبس شده در همان لحظه اولیه انفجار جان باخته‌اند. علت انفجار خارج نشدن گاز از داخل معدن بوده است و چون حادثه در زمان تغییر شیفت کارگران رخ داد؛ عده‌ زیادی در پیرامون نقطه انفجار بوده‌اند. در عین حال هنوز معلوم نیست دقیقا چه تعداد از کارگران در داخل معدن گرفتار شده باشند.
روزنامه «جوان» ذیل مدعای کوتاهی مسوولان در نجات حادثه دیدگان آورد: 19 روز پس از اینکه سیلاب بی‌سابقه آذربایجان غربی 48 نفر را به کام مرگ برد، وقوع انفجاری هولناک در معدن زغال سنگ شهرستان آزادشهر کارگران زیادی را در عمق زمین حبس کرد. هر چند دولتمردان برای فرار از پاسخگویی به فراوانی کشته‌های سیلاب آن را به بلایای طبیعی گره می‌زنند اما راه فراری برای بی‌تدبیری در انفجار معدن وجود ندارد. براساس آخرین آمار پیکر دو معدنچی از میان آوار خارج شده و تلاش برای نجات کارگران حبس شده که شمار آنها از 26 تا 80 نفر اعلام شده در جریان است. 48 نفر از مجروحان حادثه هم به بیمارستان منتقل شده‌اند.
روزنامه «شرق» نوشت: خیل عظیم تخریب‌کنندگان دولت ظاهرا از اخبار بی‌اطلاع هستند چون دولت در اولین اقدام دو وزیرش را مأمور رسیدگی به حادثه معدن کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه شد. او همچنین از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدن‌کاران آسیب‌دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت‌ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس‌شده به کار گیرد.
روزنامه «خراسان» با اشاره به اظهارات مسوول معدن آزاد شهر چنین نگاشت: مسئول معدن زمستان یورت شمال غربی با بیان اینکه در این حادثه ، حدود 50 تا 60 نفر از کارگران از جمله دو نفر از مسئولان ایمنی داخل تونل بودند افزود: این حادثه در فاصله هزارو 200 تا هزارو 500متری ورودی تونل شماره یک رخ داده است . وی در تکمیل گفته های خود در خصوص علت وقوع این حادثه گفت:زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باتری که خارج از تونل تهیه کرده بودند قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده وتعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می شوند.

**وعده های نامزدها در بوته نقد
تازه ترین رویدادهای انتخاباتی و واکنش ها و اظهارات نامزدها و حامیان آنها دیگر محور خبری- تحلیلی روزنامه های امروز بود. در این میان برخی از روزنامه ها تبلیغات انتخاباتی نامزدها در صدا و سیما و وعده های مطرح شده از سوی آنها را مورد توجه قرار دادند و شماری از روزنامه ها هم به تبیین ضرورت رای به نامزد مورد حمایت خود پرداختند.
روزنامه «اعتماد» در گزارشی از نشست وزیران دولت یازدهم با خبرنگاران به اظهارات «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت اشاره کرد و نوشت: «فوق نجومی»، تنها واژه‌ای است که وزیر نفت می‌تواند برای وعده‌های برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌کار ببندد. زنگنه که خود از بنیانگذاران پتروشیمی نوین در ایران است، ارقام اعلام شده از قدرت اشتغالزایی این صنعت در کشور را آنقدر عجیب و غریب می‌داند که از مدعیان می‌پرسد «عددهای‌تان را چطور حساب می‌کنید؟». وی در ادامه تاکید کرد: صنعت نفت جای اشتغال نیست، بلکه جای تولید است. صنایع پتروشیمی جزو صنایع اشتغالزا نیستند، بلکه جزو صنایع سرمایه‌بر هستند. کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند کار خوبی نمی‌کنند بیایند همین را به مردم جواب بدهند. خبرنگاران وظیفه دارند تا در این ارتباط آگاهی بخشی کنند.
«احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: علی لاریجانی دیروز در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک بار دیگر به صراحت اظهار داشت که مطرح کننده‌های شعارهای افزایش یارانه، از کجا می‌خواهند منابع آن را تأمین کنند، مجلس با این روش‌ها مخالف است. همین وعده‌ها نشان می‌دهد که گویندگان تا چه اندازه می‌توانند «دولتمرد» باشند. جدا از اینکه از نظر اخلاقی هم نمی‌توانیم حرفی را بگوییم که نتوانیم پایش بایستیم. کسانی که به بزرگی ایران می‌اندیشند و در این ایام همچنان مردد مانده‌اند شعارها معیار مناسبی است که تفاوت میان نامزدها را در فضای عقلانی و بدون ملاحظات سیاسی ارزیابی کنند و تحت تأثیر وعده‌هایی که امکان عملی برای تحقق آن نیست قرار نگیرند.
«تَکـرار 76 در 96» عنوان گزارش تحلیلی روزنامه «قانون» از انتخابات است که در بخش هایی از آن آمده است: با این روند، آرایش نیروهای سیاسی در ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری تا حدودی مشخص شد. محافظه‌کاران و بخش افراطی جریان راست از رئیسی و اصولگرایان معتدل و سنتی نیز از روحانی حمایت خواهند کرد. دوقطبی که بیشتر خاطره انتخابات سال 76 را بازسازی می‌کند. اما سوال اینجاست که قالیباف به امید کدام بدنه اجتماعی و سبد رای تلاش می‌کند تا در میدان بماند! باید چشم انتظار روز موعود ماند تا مشاهده کرد این لشکر‌کشی‌ها چه منفعتی برای جریان‌های مختلف دارد و چه شخصیت‌هایی دست‌کم برای چهار سال از میدان سیاست ایران کنار زده‌خواهند شد.
«روحانی برای ایران» عنوان یادداشت روزنامه شرق به قلم «ابراهیم بای‌سلامی» جامعه‌شناس و نماینده ادوار مجلس است که در بخش هایی از آن می خوانیم: روحانی که از بطن جامعه روحانیت و اصولگرایی برخاسته است، در پی تلاش و تجربیاتی که از همراهی با معمار انقلاب، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دارد، موفق شده نمایندگی گروه‌های روشنفکر و اصلاح‌طلب ایران را نیز برعهده بگیرد؛ به‌گونه‌ای که امروز اصلاح‌طلبان پس از حذف‌ها و درک محدودیت‌ها و با تمرین و تجربه روند عقل‌گرایی و اعتدال در سیاست‌ورزی با طیب‌خاطر در دوره دوم نیز از او پشتیبانی می‌کنند و در وضعیت کنونی او را خیرالموجودین برای ریاست‌جمهوری می‌دانند و ازاین‌رو تمام‌قد برای پیروزی و موفقیت وی تلاش می‌کنند.
روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «اعتراف تکان‌دهنده کارگردان فیلم روحانی» نوشت: کارگردان فیلم تبلیغاتی آقای روحانی در سال 92 در اعترافاتی تکان دهنده از چگونگی ساخت آن فیلم و نمایش نامزد انتخابات در آن گفت و تأکید کرد؛ با سیطره رسانه‌ها، آدم‌هایی انتخاب می‌شوند که به شومن و بازیگر نزدیک‌ترند تا یک سیاستمدار! دولتی‌ها در دوران 4 ساله مسئولیت خود هم بارها نشان دادند که اساس برنامه‌های خود را بر اقدامات نمایشی و به اصطلاح فیلم کردن مردم بنا گذاشته‌اند‌. هنوز یادداشت سایت خبرآنلاین، از جمله سایت‌های شاخص حامی دولت به قلم پیام فروتن، از یاد نرفته که وی در این یادداشت،توزیع تحقیر آمیز سبد کالا به آن شکل و شیوه صورت گرفته را اقدامی کاملا برنامه ریزی شده به کارگردانی حسن روحانی برای ارسال پیام به غرب ارزیابی و تاکید کرده بود که ارسال این پیام به تحقیر چند روزه بازیگران آن یعنی مردم ایران می‌ارزیده است.
در روزنامه جوان هم می خوانیم: در این دوره از انتخابات نیز دولت یازدهم تلاش کرده علاوه بر اتخاذ تاکتیک‌های رسانه‌ای- روانی، شخصیت‌های اثرگذاری را به صحنه کارزار بکشاند تا کمبودهای ناشی از «ضعف ناکارآمدی در تحقق وعده‌های سابق» و «ناتوانی در فائق آمدن بر مشکلات جامعه» جبران و مفاهیم خاصی را به افکار عمومی القا کند. مصاحبه دکتر محمدجوادظریف با یکی از خبرگزاری‌های حامی دولت از جمله مصادیقی است که به نظر می‌رسد با همین هدف مورد توجه قرار گرفته است، به این معنا که قرار است «سخنان تبلیغی-انتخاباتی ظریف و سایر دولتمردان» در کنار سایر اهرم‌های تبلیغاتی قرار گرفته تا جامعه ایرانی دوهفته مانده به انتخابات دوازدهم، به نتایج خاصی از جمله «موفق بودن دولت در دوعرصه داخلی و خارجی» برسد.
روزنامه «رسالت» هم در سرمقاله خود به تاکتیک های انتخاباتی نامزدها اشاره کرد و آورد: مروری بر آن‌چه تاکنون از سوی نامزدهای انتخاباتی و به تبع آنان حامیان آن‌ها در تریبون‌های مختلف مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که جریان‌های سیاسی فعال در عرصه انتخابات برای برتری‌جویی تاکتیک « القای ترس بزرگ» - هرچند که معنا و مفهوم آن از نگاه هریک از جریانات مذکور متفاوت است- را عملیاتی کرده‌اند. به گزینه ساده‌تر، هریک از نامزدهای انتخاباتی برآمده از جریان‌های سیاسی فعال و اثرگذار جامعه برای کسب آرای افکارعمومی با برجسته‌سازی موضوعاتی با ادبیاتی خاص از آینده مبهم،‌تاریک و خطرناک کشور سخن می‌گویند که این روش در قالب تاکتیک القای ترس بزرگ تعریف پذیر است.

**افزایش وام خرید، راهی برای خروج از رکود مسکن
مصوبه شورای پول و اعتبار به منظور افزایش سقف وام مسکن و با هدف رونق ساخت و ساز مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت. پیش از این زوجین تا سقف 100 میلیون تومان (هریک 50 میلیون) از محل اوراق مسکن وام دریافت می‌کردند که با مصوبه اخیر پول و اعتبار 20 میلیون تومان وام بدون سپرده به آن اضافه شد.
روزنامه ایران در گزارش خود از این مصوبه به نقل از «سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی» مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نوشت: در کنار دریافت 60میلیون تومان تسهیلات ناشی از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده نیز افراد می‌توانند دریافت کنند که به این ترتیب سقف تسهیلات اعطایی به 70 میلیون تومان در شهر تهران افزایش می‌یابد. میرمحمد صادقی اظهار داشت: برای زوج‌ها اما این مبلغ 10 میلیون تومانی به 20 میلیون تومان افزایش یافته که به این ترتیب با احتساب سقف تسهیلات 100میلیون تومانی برای زوج‌ها و افزوده شدن تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری، این افراد می‌توانند تا سقف 120 میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن از بانک مسکن دریافت کنند.
در روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره جزییات افزایش وام مسکن نوشت: سبد تسهیلات خرید مسکن با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، در قالب سه گشایش مالی برای جامعه تقاضای مصرفی، به روز شد. زوجین متقاضی مسکن، فارغ از شرط «خانه اولی»، می‌توانند از مسیرهای تازه طراحی شده در «بانک‌های تجاری»، «بانک مسکن» و همچنین «بانک پشتیبانی‌کننده تعاونی‌های مسکن»، برای دریافت تسهیلات خرید با مبالغ بیشتر از سال گذشته، استفاده کنند. سه راهی جدید ایجاد شده مقابل زوج‌های متقاضی خرید مسکن، شامل «وام بدون سپرده با سقف بالاتر از تسهیلات قبلی»، «وام اوراق با سقف اضافه اما هزینه کمتر» و همچنین «وام اولویت‌دار برای تعاونی‌ها» است که متقاضیان متناسب با شرایط اقتصادی خود و لحاظ مزایا و نقاط ضعف و قوت هر یک از مسیرهای سه گانه، می‌توانند یک مسیر را برای دریافت تسهیلات انتخاب کنند.
به نوشته «جام جم» مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از ارائه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها در جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز دارد تا تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد. وی اعلام کرد که بانک توسعه تعاون برای استان تهران تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان تسهیلات خواهد داد. به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، بانک توسعه تعاون همچنین می‌تواند تسهیلات ساخت مسکن تا 80 درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان و یا سایر سازندگان پرداخت کند.
روزنامه «تجارت» هم در بخش از گزارش خود از موصوبه شورای پول و اعتبار نوشت: بانک مسکن مجاز است، به تسهیلات گیرندگان مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (علاوه بر سقف‌های مصوب از محل اوراق مذکور)، در حالت انفرادی تا سقف 100 میلیون ریال و برای زوجین تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده پرداخت کند. به این ترتیب بانک مسکن می‌تواند به استفاده کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی، مبلغ 100 میلیون ریال برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ 200 میلیون ریال برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند.
روزنامه اعتماد آورد: با تجمیع امتیاز تسهیلات برای زوجین دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعایت سقف اعطای تسهیلات متناسب با هر حساب (براساس امتیاز حاصله زوجین) جهت اعطای تسهیلات مسکن برای یک پلاک ثبتی موافقت شد. بر این اساس زوجین دارنده حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند طبق امتیاز حساب خود و رعایت حداکثر سقف تسهیلات متعلقه به آن حساب، مشترکا برای خرید یک واحد مسکونی اقدام کنند.

** سفر ظریف به پاکستان برای مبارزه با تروریسم
سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه برای پیگیری حادثه تروریستی مرز ایران و پاکستان در روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت.
روزنامه ایران در گزارش خود سفر ظریف به پاکستان آورد: ظریف همچنین درخصوص راه‌های تأمین امنیت مرزهای دو کشور و بستن راه‌های نفوذ گروهک‌های تروریستی با مقامات بلندپایه پاکستان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وی در اسلام‌آباد با «نواز شریف» و «سردار ایاز صادق» نخست وزیر و رئیس مجلس ملی پاکستان دیدار کرد. ظریف در دیدار با «چودری نثار علی‌خان» وزیر کشور پاکستان، بر لزوم حل مشکلات مرزی و مبارزه قوی با تروریست‌ها و تعقیب، دستگیری و مجازات گروه‌های تروریستی بویژه عوامل جنایت هولناک نقطه مرزی میرجاوه تأکید کرد. وزیر کشور پاکستان نیز ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران گفت «آمادگی داریم در سطوح سیاسی، نظامی و تماس مقامات محلی مشکلات را حل کنیم و می‌خواهیم این پیام را به دنیا مخابره کنیم که ایران و پاکستان همواره در کنار یکدیگر خواهند ماند و با همکاری یکدیگر، مشکلات را حل خواهند کرد.»
«مأموریت نظامی دستگاه دیپلماسی» عنوان گزارش روزنامه شرق از سفر ظریف به پاکستان است که در بخش هایی از آن می خوانیم: یک هفته بعد از وقوع حادثه تروریستی میرجاوه، وزیر خارجه ایران راهی پاکستان شد تا هم مراتب اعتراض به این حادثه را به گوش میزبان هم‌جوار برساند و هم روند پیگیری این حادثه را بررسی کند. ظریف در این سفر یک‌روزه با نوازشریف نخست‌وزیر، وزیر کشور، وزیر خارجه و رئیس مجلس نمایندگان این کشور ملاقات کرد تا راه‌های امن‌سازی مرز مشترک ایران و پاکستان و مواجهه با تروریست‌ها در این منطقه را بررسی کنند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: محمد جواد ظریف و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در ملاقاتی ضمن گفت وگو در خصوص حادثه تروریستی اخیر در نزدیکی مرز ایران در پاکستان که منجر به شهادت 9 مرزبان، مجروح شدن دو نفر و به گروگان گرفتن یک نفر دیگر از آنها توسط تروریست‌ها شد، بر ضرورت جلوگیری از تکرار این گونه مسائل و مشکلات در مرزهای بین دو کشور تاکید کردند. همچنین چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان در ملاقات وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: از این ملاقات می‌خواهیم این پیام را به دنیا مخابره کنیم که ایران و پاکستان همواره در کنار یکدیگر خواهند ماند و با همکاری با یکدیگر مشکلات را حل خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها