بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
«دانشجویان انتخابات را منطقی می‌کنند»، «دلایل قوی و معنوی» و «خدا ناظر است» محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های پنجشنبه 14 اردیبهشت به شمار می روند.
تدبیر24 »روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «دانشجویان انتخابات را منطقی می‌کنند»، «دلایل قوی و معنوی»، «خدا ناظر است»، «مناظره دوم، وزن ‌کِشی برنامه ‌ها اقتضای شرایط»، «زمانی برای درخشش روحانی»، «جدالی دوباره میان برنده و بازنده»، «مناظره پیش از مناظره»، «بلاتکلیفی اصولگرایان در انتخابات»، «صدای پای دوم خرداد می‌آید»، «دوره رأی با کیک و ساندیس گذشت!»، ««قالیباف و سیاست ورزی‌از پوپولیسم تا عملگرایی»، «لبخند دوباره بنفش»، «اخلاق و رسم ناخوشایند مناظره‌ها»، «برخی کاندیداها انگار اقتصاد را به شوخی گرفته‌اند»، «انتخابات، چشم و چاره»، «96‌درصدی‌ها پاسخ قاطعی به قالیباف می‌دهند!»، «بغض‌های انتخاباتی در ترازوی آمار و ارقام»، «قالیباف باید از روحانی عذرخواهی کند»، «نظام سلطه نگران پایان امتیازگیری از ایران با یک رئیس جمهور انقلابی» و «بیکاری و فساد، چالش دولت یازدهم» اختصاص دادند و به انعکاس آنها پرداختند.

** دانشجویان انتخابات را منطقی می‌کنند
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «دانشجویان انتخابات را منطقی می‌کنند» به قلم غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه، آورد: اگر به تجارب دهه‌های گذشته برگردیم متوجه می‌شویم که مشارکت جدی دانشگاه در انتخابات نقشی تعیین‌کننده داشته است به‌خصوص بعد از جنگ و در مقاطع انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد تاثیر این مشارکت بودیم و آخرین نمونه آن هم مربوط می‌شود به انتخابات سال ٩٤ مجلس شورای اسلامی. نقش دانشگاهیان و دانشجویان در انتخابات کاملا تعیین‌کننده است، هرگاه این قشر به صورت جدی وارد عرصه شده است به خاطر نوع گرایش و بینش و رویکرد خاص و همچنین به دلیل مرجعیتی که برای جامعه دارد توانسته است تاثیرگذار باشد. ما یک جمعیت ٥ میلیونی از دانشجویان داریم که به صورت گسترده در جامعه پخش شده‌اند. دانشجویان در تمامی اقشار شهری و روستایی حضور دارند، هر خانواده‌ای حداقل یک یا دو دانشجو دارد و برای همین وقتی موتور این جمعیت دانشجویی به حرکت بیفتد سطح وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهد دانشجویان نشان داده‌اند که وقتی عزم جدی در نقش‌آفرینی داشته باشند معمولا انتخاب درست را انجام می‌دهند؛ انتخابی که به طبیعت کل جامعه نزدیک است. در نقش دانشجویان در انتخابات نباید تردید داشت.

** دلایل قوی و معنوی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «دلایل قوی و معنوی» به قلم محمدصالح نیکبخت حقوقدان و وکیل دادگستری، نوشت: پیش از برگزاری نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران، تمهیداتی صورت گرفته بود که مانع از تکرار حوادث مناظره‌های سال‌های گذشته باشد؛ ضمن احترام به همه نامزدها، سزاوار است که در دو جلسه مناظره آینده نگذاریم آن نوع گفت‌وگوها تکرار شود و در نقل گفتار و اسناد و مدارک له و علیه یکدیگر با خشم و دلگیری سخن نگوییم...

** خدا ناظر است
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با انتشار عنوان «خدا ناظر است» به قلم فتح الله آملی، می نویسد: اگر آقای جهانگیری و دکتر روحانی را در یک جبهه بدانیم (که چنین هم هست) در انتخابات پیش رو، دولت مستقر در یک طرف ایستاده است و دو نامزد دیگر در نقطه مقابل دولت صف بسته‌ اند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه رسمیتی برایش قائل باشیم و چه نباشیم مبارزه دو جریان منتسب به اصلاحات و اصولگرایی نقش بیشتری در این رویارویی دارند. نکته مهمی که نباید هرگز آنرا فراموش کنیم تفاوت ماهوی و اصلی قدرت و مبارزه برای کسب قدرت در ایران و در جوامع غربی است. در آموزه‌های امام(ره) و در توصیه‌های رهبری کسب قدرت برای رضای خدا و خدمت به خلق منزلت دارد و جدای آن فاقد مرتبت است پس هرگز نباید حرفی زد و یا رفتاری کرد که کل نظام و کارآمدی و خدمات و کارنامه چنددهه به زیر سؤال برود. کوته سخن آنکه هرگز نباید به هر قیمت و به هر شیوه و روشی به قدرت رسید. اگر خدا و رضایت خدا را در حرفها و نقدهایمان در نظر نگیریم و اگر منافع ملی و مصلحت مردم را نادیده انگاریم دنیا و آخرتمان را به باد خواهیم داد.

** مناظره دوم، وزن ‌کِشی برنامه ‌ها
روزنامه «جام جم» در گزارشی با درج عنوان «مناظره دوم، وزن ‌کِشی برنامه‌ها»، نوشت: دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا ساعت 16:30، از شبکه یک سیما به‌طور زنده پخش خواهد شد. براساس اعلام کمیسیون تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین مناظره نامزدها با موضوعات سیاسی و فرهنگی برگزار می‌شود و سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی هاشمی ‌طبا، شش نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در آن به سوالات مجری برنامه درخصوص موضوعات فرهنگی و سیاسی پاسخ می‌دهند و اجرای مناظره به‌عهده مرتضی حیدری است. در این میان همواره به نامزدها توصیه شده که برای کمک به مردم در شناخت نامزد اصلح، بر معرفی برنامه‌های خود متمرکز باشند و توضیح دهند که برای حل مشکلات کشور چه برنامه‌هایی دارند. حال با توجه به این‌ که محور مناظره فردا، سیاسی و فرهنگی است سوال اینجاست که نامزدها در چه بخش‌هایی در این دو حوزه باید به شفاف‌سازی مواضع خود بپردازند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «اقتضای شرایط» به قلم محمد صادق جوادی حصار کارشناس مسایل سیاسی، نوشت: در مناظره نخست انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای اسحاق جهانگیری از جانب اصلاح‌طلبان حامی آقای حسن روحانی اعلام نمایندگی کرد. به عبارت دیگر خود را کاندیدای جریان اصلاحات معرفی کرد و گفت که این جریان مظلوم واقع شده و اگر به این عرصه وارد شده‌ام، بدون اینکه حامی آقای روحانی باشم، یک اردوگاه عظیم و گسترده را نمایندگی می‌کنم که این بسیار مساله مهمی بود. صلابت، استحکام نظر، دقت، بصیرت، آینده‌نگری و نیفتادن در دام پیچیده‌ای که طراحی شده بود تا آقای روحانی و آقای جهانگیری در آن دام اسیر شوند، از هنرهای آقای جهانگیری و روحانی در مناظره نخست بود. در مناظره نخست آقای جهانگیری حمله می‌کرد و آقای روحانی به دفاع می‌پرداخت، اما به اقتضای شرایط شاید نقش‌ها تغییر کند و در فضایی جدید نقش تهاجمی‌تر به آقای روحانی و نقش تدافعی‌تر به آقای جهانگیری واگذار شود.

روزنامه «آرمان» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «زمانی برای درخشش روحانی» به قلم فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب، می نویسد: به نظر می‌رسد در دومین مناظره که جمعه 15 اردیبهشت با موضوع سیاسی برگزار می‌شود شاهد درخشش حسن روحانی باشیم، زیرا روحانی در حوزه سیاسی سخنان بسیار زیادی برای گفتن دارد، سخنانی که مخاطبان و بخش وسیعی از لایه‌های خاکستری اجتماعی در انتظار شنیدن آن هستند. به‌طور معمول 30 تا 40‌ درصد از جامعه افرادی هستند که به عنوان لایه‌های خاکستری شناخته می‌شوند و این لایه‌های اجتماعی براساس کنش‌ها و رفتار کاندیداهای ریاست‌جمهوری در هفته پایانی دست به انتخاب می‌زنند. به نظر روحانی در روز جمعه می‌تواند این 30‌درصد از لایه‌های اجتماعی را اقناع کند تا یک بار دیگر به دولت و برنامه‌های آن اعتماد کنند. ‌بنابراین رئیس دولت یازدهم باید در مناظره فردا بر گزارش عملکرد خود در حوزه سیاسی تاکید کند و اقداماتی را که می‌تواند در چهار سال دوم دولت خود انجام دهد، به افکار عمومی ارائه دهد.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «جدالی دوباره میان برنده و بازنده»، آورد: جریان اعتدال و اصلاحات با استراتژی حمایت از روحانی و با حضور اسحاق جهانگیری به‌عنوان نماینده جریان اصلاح‌طلبی، در تلاش است علاوه بر تثبیت موقعیت حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری که بعد از دولت‌های ناکارآمد نهم و دهم بر سر کار آمد؛ تلاش کند جریان‌های خاموش و دلزده از پوپولیسم را به‌سمت خود جلب کند. درحالی‌که رفتار یکی از کاندیداهای اصول‌گرایان- که از قضا نسبت به دیگر رقبای هم‌جریانش، پیشتاز نظرسنجی‌هاست-‌ کاملا در جهت خلاف این سیاست است. محمدباقر قالیباف که در اولین مناظره انتخاباتی نشان داد برای پیروزی به هر قیمتی پا به میدان گذاشته، با انتقادهای تند نسبت به عملکرد دولت و وعده پر کردن جیب مردم از پول یارانه، تلاش دارد بخشی از رأی جامعه را که عقاید سیاسی حزبی ندارند و درگیر مسائل اقتصادی زندگی‌شان هستند، جذب کند.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با درج انتخاب عنوان «مناظره پیش از مناظره»، نوشت: یک روز مانده به برگزاری دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، چهره های نزدیک به کاندیداها تیغ تند انتقادات خود را به سوی یکدیگر نشانه رفته اند. زنگنه و آخوندی از وزرای دولت یازدهم بودند که بیشتر به طرح های یارانه ای و وعده های اشتغال زایی رئیسی و قالیباف انتقاد کردند و متقابلاً محمد دهقان و علی نیکزاد رؤسای ستادهای انتخاباتی قالیباف و رئیسی، نیز از کارنامه دولت یازدهم به شدت انتقاد کردند. در همین حال مشاهدات میدانی نیز نشان می دهد این فضا در بین حامیان نامزدها نیز وجود دارد.

روزنامه «آرمان» در گفت وگویی با رسول منتجب ‌نیا قایم مقام حزب اعتماد ملی با انتخاب عنوان «وصله حمایت از مستضعفان به قالیباف نمی‌چسبد»، می نویسد: مناظره نخست روی هم رفته بد نبود و بداخلاقی غیر قابل پیش‌بینی در آن مشاهده نشد. این مناظره بهتر از مناظره‌هایی بود که در دوره‌های گذشته موجب مفسده برای کشور و ملت شد. اما آقای قالیباف سخنان خلاف واقعی را عنوان کرد که آقای رئیس جمهور آنها را تکذیب کرد. البته وی حرفی زد که جدای از اینکه خلاف واقع بود می‌توان برای آن جنبه‌های امنیتی نیز در نظر آورد. سخن مطرح شده بی‌تردید مغایر با امنیت و وحدت ملی بود. آقای قالیباف بعد از اینکه تعریف دلخواه خود را از تقسیم عموم مردم انجام داد آنگاه رئیس جمهور را متهم کرد که جزو قشر 4 درصد است و خود را جزو قشر96 درصدی جامعه معرفی کرد. بدین معنی که آقای قالیباف و دوستانش جزو پابرهنه‌ها و مستضعفان جامعه و آقای روحانی و وزرای دولت او جزو سرمایه‌دارها و اقلیتی هستند که بیشترین ثروت و تاثیرگذاری را در جامعه با توجه به رانت‌ها اعمال می‌کنند. نکته این است که چنین حرفی از اساس اشتباه است...

** دوره رأی با کیک و ساندیس گذشت!
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتخاب عنوان «دوره رأی با کیک و ساندیس گذشت!»، آورد: اسداله بادامچیان، چهره بانفوذ حزب موتلفه است که در تازه ‌ترین اظهارات خود از دستاوردها و تلاش‌های دولت روحانی صحبت کرده و خط و‌ مرز خود را با تندرویی‌ها حفظ کرده است. انتقاداتی که این چهره قدیمی اصولگرا نسبت به اصولگرایان مطرح می‌کند، نشان دهنده وضعیت این جناح سیاسی کشور است که از دهه گذشته تا کنون، در پیش گرفته است. بادامچیان گفت: اگر بخواهم شفاف صحبت کنم به نظر من آقای رئیسی شانسی ندارد و آرای قالیباف نسبت به ‌سال ٩٢ هم کمتر است. قالیباف کارنامه بدی را برای خود به‌جا گذاشته که مهمترین آن پلاسکو است. مردم ما می‌دانند که به چه کسی باید رأی بدهند و آن مردمی که با کیک و ساندیس پای صندوق رأی می‌کشاندیم دیگر نیستند یا دوره‌شان تمام شده است.

** قالیباف و سیاست ورزی‌از پوپولیسم تا عملگرایی
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با انتشار عنوان «قالیباف و سیاست ورزی‌از پوپولیسم تا عملگرایی» به قلم مجیدفراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، نوشت: رهبری معظم انقلاب در مواضع و اظهارات خویش به کرات بر واقعی بودن وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی کاندیدا‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید موکد داشته‌اند. اما نگاهی به مواضع و شعار‌های قالیباف در روزهای اخیر نشان از نادیده گرفتن این رهنمون‌های هوشمندانه است. تقسیم جامعه به 96 درصدی‌ها و 4 درصدی‌ها بازتولید همان نگاهی است که با دوقطبی ساختن فضا در انتخابات 84 شکاف و گسل در طبقات مختلف و سلایق متفاوت جامعه را رقم زد. همان دو قطبی کاذبی که معظم له برای اجتناب و پرهیز از شکل‌گیری آن مواضع قاطع و حکیمانه‌ای اتخاذ کردند و اینک قالیباف با ورژن تقلیل‌یافته‌ای دنبال بازتولید آن است. رویکرد‌های پوپولیستی و احساس‌گرایانه که صرفا کارکرد منفعت‌گرایانه در آن اصالت و اهمیت دارد قطع به یقین عمده‌ترین و مخاطره آمیز‌ترین تهدید و چالش برای حاکمیت عقلانیت، اعتدال و مدیریت آگاهانه مبتنی بر متد و روش‌های علمی و کارشناسانه است.

** لبخند دوباره بنفش
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «لبخند دوباره بنفش»، آورد: حسن روحانی بامداد چهارشنبه در برنامه ایران96 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اید، اظهار کرد: «راهی که مردم در خرداد 92 انتخاب کردند را تا به امروز ادامه داده‌ایم. نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم، بلکه باید مسیر را تا اهداف بلند مورد نظر ملت ادامه دهیم.» او بارها نشان داده که در این مسیر گام برمی‌دارد و حاضر به معامله بر سر حقوق ملت نیست. روحانی در سال 96 با صدای بلند اعلام کرد که نمی‌خواهد مسیر طی‌شده به عقب بازگردد و باید کشور را برای فردا آماده کرد. او می‌گوید: «همواره چه در دوره فعلی و چه در صورتی که ملت اعتماد کند و در دور بعدی حضور داشته باشم، دغدغه اصلی‌ام حقوق ملت بوده و خواهد بود. ملت ما دارای حقوق بسیاری هستند که در قانون اساسی به ویژه در فصل سوم این قانون به آن اشاره شده است.»

** اخلاق و رسم ناخوشایند مناظره‌ها
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «اخلاق و رسم ناخوشایند مناظره‌ها» به قلم حسین انصاری‌ راد نماینده مردم در مجلس ششم، نوشت: اولین شرط رعایت اخلاق انتخاباتی، این است که شعارهای بی‌محتوا، گزاف و غیر‌ممکن داده نشود. نامزدهای انتخاباتی باید مسائل کشور و واقعیات اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی را بدانند و ادعایی که می‌کنند خارج از حدود امکانات و واقعیت‌ها نباشد. اگر نامزد انتخابات، مسئول در نظام جمهوری‌ اسلامی یا هر شخص دیگری نسبتی به کسی بدهد که در محکمه ثابت نشده باشد، تهمت و از بزرگ‌ترین گناهان است. در قرآن آمده: افترا کار کسانی است که به آیات خداوند ایمان ندارند. هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت ناروایی به غیر خود دهد؛ البته عامل بازدارنده برای جلوگیری از طرح چنین اتهاماتی می‌تواند مداخله دستگاه قضایی باشد.

** برخی کاندیداها انگار اقتصاد را به شوخی گرفته‌اند
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای با انتشار عنوان «برخی کاندیداها انگار اقتصاد را به شوخی گرفته‌اند» به قلم سعید شیرکوند اقتصاددان، آورد: ایجاد شغل پایدار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و افزایش یارانه‌های دهک پایین نیز الزاماتی می‌طلبد که بانک اطلاعاتی و تسهیلات آن در دسترس نیست، در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، کاندیداها در حالی که باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارایه دهند، صرفا به بیان آرمان‌ها می‌پردازند. به طور طبیعی در همه انتخابات‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، احزاب و اشخاص برای اینکه بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و مردم را به رای دادن تشویق کنند، باید برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را در دوره‌ای که می‌خواهند مسوولیتی بپذیرند به مردم عرضه کنند. طبیعی است که این برنامه‌ها در یک اتاق فکر تهیه می‌شود، تمام ابعاد آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و میزان عملیاتی و اجرایی شدن آن هم مشخص می‌شود. در کشور ما انتخابات عرصه‌ای شده برای حضور افرادی که بدون هرگونه محاسبه دقیق و عقلانی و ارایه برنامه صرفا به بیان آرمان، اهداف و انتظارات می‌پردازند، کاندیدای ریاست‌جمهوری یا در سطوح دیگر مجلس شورای اسلامی، باید بداند چیزی که به مردم ارایه می‌دهد نباید آرزوهایش باشد، اگر نه تمام افراد آرزوهای مشترک دارند.

** انتخابات، چشم و چاره
روزنامه «کیهان» در سرمقاله ای با عنوان «انتخابات، چشم و چاره» به قلم سعدالله زارعی، نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر نکاتی را در ارتباط با انتخابات آینده ریاست جمهوری بیان کرده‌اند که از یک سو بیانگر «بایسته‌ها»ی انتخابات و «نیز آسیب‌ها»یی است که اگر به آن توجه نشود، یک فرصت مهم برای اصلاح شرایط کشور از دست می‌رود و ممکن است ضربه‌هایی به کشور وارد شود. در بین نکات ذکر شده توجه دادن ایشان به نیاز کشور به «کار فراوان پرحجم و با کیفیت و مجاهدانه و انقلابی»، «رسیدگی به وضعیت محرومان و مستضعفان» و «حفظ امانت مردم در انتخابات از سوی مسئولان دولتی و...» اهمیت ویژه‌ای داشت. در شرایط فعلی طبعاً مردم ایران در نقطه حساس «تصمیم‌گیری» قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود از این فرصت برای حل مشکلی که فقط به دست آنان انجام می‌شود، استفاده نمایند. در فضای ملی هیچکس تردید ندارد که آنچه از سوی رهبری برای حل مشکل کنونی اقتصاد- که گریبان بخش اعظم و بلکه همه جامعه ایران را گرفته- ارائه شده، راه حلی جامع است پس در واقع در اینجا رهبری و نظام برای حل مسئله کار خود را کرده‌اند و حالا نوبت مردم است که متناسب با وضعیت و در راستای عمل به نسخه مورد اتفاق، مدیران مناسبی را به میدان بیاورند.

** 96‌درصدی‌ها پاسخ قاطعی به قالیباف می‌دهند!
روزنامه «آرمان» در گفت و گویی با مصطفی ایزدی روزنامه‌ نگار و تحلیلگر سیاسی با عنوان «96‌درصدی‌ها پاسخ قاطعی به قالیباف می‌دهند!»، می نویسد: آقای قالیباف یکی از چهره‌هایی است که در ایجاد شرایط 96‌درصد شریک است. او در تهران سال‌های سال شهردار بوده است. بیان چنین حرفی از سوی آقای قالیباف به مثابه نوعی خودزنی است. بالاخره این موضوع به خود آقای قالیباف هم بی‌واسطه و مستقیم مربوط می‌شود. او فضایی را در کشور متصور است که 96‌درصد مردم بدبختند و 4‌درصد دزد، رانت‌خوار و زالوصفت، و حالت سومی هم وجود ندارد. به نظر من این شعار قالیباف همه شعارها و شعائر کشور را به تمسخر گرفته است. تنها شعار او همین است و ادعا می‌کند، آمده که دست 4‌درصد را قطع کند و حق 96‌درصد را بگیرد؛ وعده‌هایی که مردم را دیگر فریب نخواهد داد. مردم در پای صندوق‌های رأی با این شعارها و مردم ‌فریبی‌ها برخورد می‌کنند تا کسی دیگر چنین جسارتی نکند که بخواهد مردم را فریب دهد.

** بغض‌ های انتخاباتی در ترازوی آمار و ارقام
روزنامه «کیهان» در گزارشی با انتخاب عنوان «بغض‌های انتخاباتی در ترازوی آمار و ارقام»، نوشت: دو شب پیش بود که معاون اول دولت فعلی که خود در قالب نامزد ریاست‌جمهوری وارد میدان رقابت شده، در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی خود باز هم به جای اینکه پاسخگوی عملکرد دولت متبوعش باشد به نقد و تخریب دولت قبلی پرداخت! اسحاق جهانگیری در این برنامه برای چندمین بار با تکرار یکی از ادعاهای قدیمی خود، گفت: در آن دوره [دولت قبل] بود که مسیر توسعه کشور منحرف شد و سرمایه‌های انسانی کشور نابود شد، معلوم نشد 700 میلیارد دلار درآمد کشور چگونه هزینه شد. طبق آمار بانک مرکزی از سال 84 تا سال 91 مجموع درآمد‌های نفت و میعانات گازی، بیش از 631 میلیارد دلار بوده که با رقم جهانگیری مبنی بر 700 میلیارد دلار، حدود 70 میلیارد دلار اختلاف دارد. آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد، تغافل یا غفلت جهانگیری نسبت به این موضوع است که وی هیچ اشاره‌ای به اینکه تمام درآمد‌های نفتی متعلق به دولت نیست، نکرد.

** قالیباف باید از روحانی عذرخواهی کند
روزنامه «آرمان» با انتخاب انتخاب عنوان «قالیباف باید از روحانی عذرخواهی کند»، می نویسد: وزیر دادگستری درباره ادعاهای مطرح‌شده از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وجود 25میلیارد کالای قاچاق در کشور گفت: این کاندیدا همچنین ادعا کرده که آقای رئیس‌جمهور باید از مردم به دلیل وجود کالای قاچاق در کشور و آمار آن از مردم عذرخواهی کند. این اتهام در حالی وارد شده که بررسی‌های لازم از سوی آن فرد انجام نشده است. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه این ادعا خلاف شرع و قانون و جرمی قابل تعقیب است، اضافه کرد: به جای اینکه آقای رئیس‌جمهور معذرت‌خواهی کند، ایشان باید از ملت شریف ایران و هیات دولت عذرخواهی کنند.

** نظام سلطه نگران پایان امتیازگیری از ایران با یک رئیس جمهور انقلابی
روزنامه «جوان» در گزارشی با انتشار عنوان «نظام سلطه نگران پایان امتیازگیری از ایران با یک رئیس جمهور انقلابی»، آورد: مقامات و رسانه‌های امریکایی همانند جریان غرب‌باور داخلی از نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اعلام نگرانی کرده‌اند و روی کارآمدن یکی از نامزدهای جریان مؤمن و انقلابی را تهدید منافع نظام سلطه عنوان می‌کنند و از لزوم تغییر سیاست‌های مقطعی دولت ترامپ درباره ایران سخن به میان آورده‌اند. غربی‌ها می‌دانند چنانچه برنده انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایران متصل به جریان انقلابی باشد، قطعاً رویه جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجه متفاوت‌تر از رویکردی است که امروز جامعه ایرانی شاهد آن است و تیم جدید دستگاه دیپلماسی کشور در مقابل تهدیدات نظامی سکوت نخواهد کرد و در مقابل نقض برجام به گونه‌ای عمل خواهد کرد تا امریکا و سایر متحدان وی هزینه‌های گزافی را در این‌باره پرداخت کنند.

** بیکاری و فساد، چالش دولت یازدهم
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «بیکاری و فساد، چالش دولت یازدهم»، نوشت: «بیکاری» و «فساد اقتصادی» دو کلید واژه اصلی سخنان نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری است؛ کلید واژه‌هایی که فارغ از گرایش سیاسی نامزدها میان تمامی آنها مشترک است. این موضوع را می‌توان از گفته‌های کاندیداهای اصلی انتخابات استخراج کرد که این روزها در مجامع مختلف در حال سخنرانی هستند. اما نکته اصلی تنها گفتن این کلید واژه‌ها نیست، بلکه مردم از رئیس‌جمهور آینده انتظار دارند که با به دست‌گیری سکان هدایت قوه مجریه، ‌اقدامی عملی و عاجل برای مبارزه با فساد اقتصادی و اشتغال زایی انجام دهند. شاید همین موضوع است که باعث می‌شود رأی مردم در سبد کسی قرار بگیرد که در مبارزات انتخاباتی برنامه‌ای دقیق و مدون درخصوص رفع مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و همچنین مبارزه با فساد ارائه می‌دهد. مسائلی که این روزها به یک مطالبه جدی برای عموم مردمی تبدیل شده که در تمام طول این سال‌ها، صرفاً به شنیدن سخنان بدون عمل عادت کرده‌اند. همین موضوع است که باعث شده کاندیداها محور اصلی سخنان خود را در تمامی برنامه‌ها رفع مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد قرار داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها