بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
روز پنج شنبه رییس مجلس شورای اسلامی گفت که قصد حمایت از هیچ نامزدی را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ندارد، اما آیا دیگر نمایندگان از کاندیداهای ریاست جمهوری حمایت نمی کنند؟
تدبیر24 »پس از انتخاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان یازدهمین رییس جمهوری ایران، مردم به آینده امیدوار شده و برای آسان شدن مسیر ادامه تغییر در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به پای صندوق های رای رفتند و نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در اسفندماه سال 94 و در جریان انتخاباتی پرشور و کاملا رقابتی برگزیدند.
رقابت در انتخابات مجلس میان دو طیف اصلی اصلاح طلب و اصولگرا بود که هر دو جریان توانستند صندلی هایی را در مجلس به دست آورند.
اما در جریان این انتخاب اکثریت مجلس را اصلاح طلبان و اعتدالیون که جریان اصلاحات (امید) از آنها حمایت کرده بود بر خلاف تبلیغات فراوان اصولگرایان و انگلیسی خواندن لیست ها، به دست آوردند و دیگر نمایندگان نیز از جریان اصولگرای میانه رو و مستقل وارد قوه قانونگذاری شدند.
در ابتدای تشکیل مجلس، دو فراکسیون تشکیل شد که در یکی از آنها اصلاح طلبان (فراکسیون امید) عضو شدند و در دیگری اصولگریان، معتدلین و مستقلین حضور دارند که در قالب فراکسیون ولایی اعلام موجودیت کرده اند.
با اینکه نمایندگان برای حمایت از کاندیدای خاصی منع قانونی ندارند، ولی بیشتر آنها حداقل از حمایت علنی از یک نامزد خاص دوری می کنند.
در فراکسیون های مجلس اوضاع به گونه ای دیگر است، به طوری که فراکسیون اصلاح طلبان(امید) بطور رسمی و علنی از حسن روحانی حمایت می کند اما در فراکسیون ولایی که متشکل از مستقلین، اعتدالیون و اصولگراهاست نظرات متفاوتی وجود دارد.
لاریجانی به عنوان رییس مجلس، رهبر و پدر معنوی این فراکسیون است که از کاندیدایی خاص حمایت نمی کند و بنا را بر عدم دخالت گذاشته است، اما اعضای مطرح این فراکسیون از جمله کاظم جلالی، بهروز نعمتی، عزت الله یوسفیان ملا و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی از وی حمایت می کنند.
از دیگر سوی، در جریان اصولگرایی مجلس که حدود 50 نفر عضو هستند، حمایت از دو نامزد اصولگرایان و جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) دیده می شود.
اعضای این جریان اصولگرا همچون جواد کریمی قدوسی، مجتبی ذوالنوری و محمدمهدی زاهدی که به جبهه پایداری تمایل دارند، از حجت الاسلام رییسی حمایت می کنند و دیگر احزاب اصولگرا همچون جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جبهه مردم نیروهای خط امام و رهبری از محمدباقر قالیباف حمایت می کنند که از این نمایندگان می توان به محمد دهقان نقندر (رییس ستاد قالیباف)، رضا شیران خراسانی و نادر قاضی پور اشاره کرد.
سید مصطفی میرسلیم نیز که کاندیدای دیگر اصولگرایان و حزب موتلفه در جریان انتخابات ریاست جمهوری است به دلیل اینکه این حزب، نماینده ای در مجلس شورای اسلامی ندارد، از حمایت هیچ یک از نمایندگان برخوردار نیست.
فراکسیون اهل سنت و اقلیت های مذهبی نیز بطور ذاتی و سنتی همواره از اصلاح طلبان حمایت کرده اند و نمایندگان آنها حامی جریان آزاد اندیش بوده اند، پس آنها نیز از حجت الاسلام روحانی و اسحاق جهانگیری حمایت می کنند.
اما در خانه ملت، نظرات علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس دهم می تواند راهگشای برخی از نمایندگان دیگر باشد که هنوز مرددند تا بین کدامیک از نامزدها چه فردی را انتخاب کنند.
از آن جمله می توان به این سخنان که 'مبادا اشتباهات گذشته را تکرار کنیم'، 'کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است' یا 'تصویر آینده کشور را امیدوارکننده می دانم زیرا در بعد بین المللی و اقتصادی جهش های فراوانی داشته و شرایط تغییر کرده است' اشاره کرد.
امید است همانگونه که رییس مجلس در سفر اخیر به استان فارس بر آن تاکید کرد که مبادا اشتباه های گذشته را تکرار کنیم، نمایندگان مجلس نیز به عنوان موکلان مردم همراه با مسیر رشد و تعالی جامعه به فردایی بهتر برای آینده موکلان خود قدم بردارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها