بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
انتخابات يكي از مكانيسم‌هاي تجلي دموكراسي است اما آنچه مهم است چگونگي انتخابات و قدرت انتخاب مردم است.
 تدبیر24 »خاورميانه همواره از دردهاي زيادي رنج مي‌برد، آسيب‌هاي وارده بر پيكر دموكراسي در كشورهاي خاورميانه زياد است و اساسا اين پرسش مطرح است كه آيا دموكراسي در اين منطقه تبلور پيدا مي‌كند؟ و اشكال تجلي آن بسان انتخابات مي‌تواند موثر در اين تبلور باشد؟ با تمام اشكالات و ايراداتي كه در اين زمينه گرفته مي‌شود، مي‌توان گفت سيستم دموكراسي نيازمند تمرين و ممارست است، راه پر پيچ و خم دموكراسي نيازمند طي مسيرهاي آن است، براي تجلي دموكراسي افت و خيزهاي فراواني وجود دارد اما به‌رغم تمامي مصائب و مشكلات همواره توفيق با دموكراسي بوده است، تفاوت اصلي دموكراسي در كشورهاي اروپايي با كشورهاي خاورميانه در اين است كه تاريخ دموكراسي در اروپا بسياري از موانع و پيچ و خم‌ها را طي كرده و حداقل تاريخي چهارصد ساله را سپري كرده اما در خاورميانه به‌رغم تفاوت‌هاي بنياديني كه با غرب دارد تاريخي به مراتب كوتاه را طي كرده است. برخی جدال‌ها امري طبيعي است و انتخابات بهترین راه حل ممکن به نظر می‌رسد. در بسياري از كشورهاي خاورميانه همواره استقامت زيادي در تن دادن به سيستم انتخابات وجود دارد كه نمونه‌هاي عيني آن را مي‌‌توان در كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس يا شمال آفريقا ديد، در ايران اصول ششم و هفتم و فصل هفتم از قانون اساسي از يك سو و اصل يكصد و پانزده از سوي ديگر و ايضا اصول ديگري از آن همانند انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصرح در اصل شصت و دوم به اين مهم مي‌پردازد. اصل ششم تصريحا نظام انتخاباتي با راي مستقيم مردم را برگزيده و آن را مبناي تصميم‌گيري دانسته است، اما آنچه مهم است قدرت انتخاب مردم در برگزيدن نمايندگان قائل به تفكر دموكراسي در انتخابات شوراي شهر و روستا از يك سو و انتخاب رئيس جمهوري معتقد به حاكميت ملت و ترويج و نشر حقوق ملت در قامت دموكراسي است. شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان پارلمان‌هاي محلي نقش وافري در توسعه و فراهم نمودن امكانات و شرايط زيست مناسب شهروندان دارند، شهرها و روستاهاي ايران نيازمند تحول اساسي در حوزه‌هاي مختلف مديريت شهري، محيط زيست، تحقق مولفه‌هاي شادزيستن، عمران شهري و روستايي، حل معضلات ترافيك و آسيب‌هاي اجتماعي، ترويج فرهنگ و هنر، زيباشناختي و زيباسازي شهري و روستايي و... است. از ديگرسو قدرت انتخاب موثر مردم در انتخابات رياست جمهوري موجب برگزيدن فردي خواهد شد كه چهار سال آينده ايران را با عقلانيت و مديريت منطقي و دور از حواشي و تحريم اداره نمايد. ملت ايران شايسته بهترين زيستن و برخورداری از كشوري توسعه يافته و آباد و آزاد هستند. واقعيت مساله اين است كه تجلي دموكراسي مستلزم انتخابي دقيق و منطبق با عقلانيت و آگاهي است، تحقق حقوق اساسي ملت از مسير انتخابي درست و منطبق با عقلانيت خواهد بود. شعار و عوامفريبي سم‌هاي خطرناك تحقق دموكراسي به‌شمار مي‌روند. پس به قدرت انتخاب مردم ايمان بياوريم كه آنان مي‌توانند سرنوشت خود را به نيكي انتخاب كنند.


حسین احمدی نیاز، حقوقدان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها