مساله اصلی در انتخابات ، خوب بودن یا بد بودن کاندیداها نیست ، مساله اصلی اندیشه درست و یا نادرست آنهاست. کمترین کار امروز ما تشویق به رای دان مردم به روحانی و اندیشه درست است.
تدبیر24»محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:آیا
رقیب هراسی امری واقعی یا توهمّی است ؟ آیا مردم نباید از اندیشه ها و
برنامه های برخی کاندیداهای ریاست جمهوری به هراسند ؟ آیا حمایت فیلسوفان
از کاندیداها ، حاوی نکته و بصیرتی خاص است ؟ آیا اطلاع از نظر فیلسوفان ،
باید برای مردم مهم باشد ؟
"فیلسوفانِ هیتلر " اثر ایوون شرات ،
کتابی تامل برانگیز است. "ایوون شرات "، به نحو چشمگیری ، تاثیرات
اندیشمندانی چون مارتین هایدگر و کارل اشمیت ، در زمینه سازی های قدرت
یافتن هیتلر و تبعات اندیشه این دو را بازنمایی می کند و آن را به
خوانندگان اثر گوشزد می کند.
اگر تجربه آدولف هیتلر و حمایت های زمینه
ساز و بعدی برخی از مهمترین فیلسوفان آلمانی از هیتلر نبود ، شاید امروز
اهمیت ، زمینه ها و نتایج و کارکردهای آشکار و پنهان حمایت برخی فیلسوفان
از برخی کاندیداها چندان شناخته نمی شد و جدی انگاشته نمی شد.
برخی فیلسوفان را می توان فیلسوفان
علاقمند به سیاست و حوزه قدرت دانست. در این یادداشت بحثی در مورد شخصیت ِ
فیلسوفان نیست ، آنچه اهمیت دارد نقش اندیشه ها و مقدمات و نتایج فکری و
عملی فیلسوف در مقام حمایت از یک جریان فکری و یک کاندیدای خاص است.
فیلسوفانی بوده اند که از احمدی نژاد و
سپس از کامران باقری و سعید جلیلی ، و اکنون نیز از ابراهیم ریسی حمایت می
کنندو این خود نکته قابل تاملی است.
برخی فیلسوفان تا آنجا پیش رفتند که
گفتند:" اطاعت از احمدی نژاد ، اطاعت از خداست ". این نظریه از نظر عملی
چیزی جز زمینه سازی برای دشمنِ خدا خواندنِ مخالفان و بالمآل سرکوب و حذف
مخالفان نبوده و نخواهد بود.
در این اندیشه می توان ریشه های تمامیت
خواهی ،اقتدارگرایی،دشمنی با دموکراسی بی توجهی به رای مردم ، مخالفت با
آزادی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و سرکوب مخالفان را یافت . در این نگاه
، رای مردم تشریفاتی و زینتی و صرفا کارکردی حمایتی و تاییدی دارد. با این
وصف آیا نباید ازحمایت برخی فیلسوفان از برخی کاندیداها نگران بود ؟
امروزما با دو نگرش و دو شیوه زندگی و
اداره کشور روبرو هستیم و موضوع انتخابات ریاست جمهوری ، جدی تر و مهم تر
از آن است که آسان از کنار آن عبور کرد.
به عقیده "ایوون شرات " نمی توان به
تاثیرات اندیشه متفکران ، در بستر سازی و تئوریزه کردن خشونت و سرکوب و
حمایت ها و همراهی آنان با قدرت ، بی توجه بود.
بستر سازیِ خشونت و نسل کشی یهودیان و
جنایات هیتلر ، از سوی اندیشمندانی چون شیلر ، فیخته ، شوپنهاور و نیچه و
کانت ، و هگل و بصورت جدی مطرح و زمینه ساز شد و بصورت ِ عملی در همراهی
هایدگر و کارل اشمیت نمایان گشت. اینان خواسته یا ناخواسته همدستان و
مشوقانِ نظری هیتلر بودند.
و هیتلر با اتکاء به نظر این فیلسوفان
اهداف خود را پی می گرفت. "به عقیده ی شرات ، فیلسوفان مهماتی قوی برای کل
پروژه هیتلر تدارک دیدند " و "کارل اشمیت ،با نظراتش ، ظلم و ستم هیتلر را
مشروع و قانونی کرد و دموکراسی را به دست خاطره ای سوخته سپرد واجازه داد
تاظلم و ستم همچون ققنوسی تیره رنگ از شعله های آن سر برآورد ، ظلم و ستمی
استبدادی ، قدرتمند و مشروع " .
این فیلسوفان ، به عقیده ی شرات ، " زینتی
برای رویاهای هیتلر بودند. "و " هایدگر به جلال پیشوا کمک کرد " .انسان
های خوب ، با اندیشه های بد و نادرست ، گاهی خطرناک تر از انسان های بد ،
اما بدون اندیشه های بد می شوند.آری باید نگران آینده ی دموکراسی ، توسعه و
آزادی و پیشرفت کشور بود و هراس از یک جریان فکری ، هراسی بیهوده نیست.
مساله اصلی در انتخابات ، خوب بودن یا بد
بودن کاندیداها نیست ، مساله اصلی اندیشه درست و یا نادرست آنهاست. کمترین
کار امروز ما تشویق به رای دان مردم به روحانی و اندیشه درست است.